Преподобного Герасима, що на Йордані
Тропар, глас 8: В постах – безплотне, у чуваннях –
сильне, в спокусах – непереможне і в молитвах – безупинне, у всьому ж –
зібране життя провадячи, богоносний отче Герасиме, ангелів здивував єси і
бісівські полчища прогнав. Вірних же серця звеселяєш, блаженний, тому й
звір впокорився тобі. Ти ж, дерзновення до Бога маючи, моли, щоб
спаслися душі наші.
Кондак, глас 4: Запалився ти дбанням про вишнє,
жорстокість йорданської пустелі понад всі насолоди світу поставив єси.
Тому впокорився тобі звір аж до смерті, отче, послушний і жалобний на
гробі помер твоїм, якого Бог так прославив, до Нього молячись і нас,
отче Герасиме, поминай.
В пустелі надйорданській за правління Теодосія Молодшого осів був
монах, родом з Ликії, на ім’я Герасим. До цього він жив у єгипетський
Тиваїді, згодом у святого Євтимія (пам’ять його вшановуємо 20 січня) в
пустелі Рува, а потім прийшов над Йордан, поблизу Єрихону, і став
духовним отцем 70 монахів, для яких побудував лавру з монастирем для
монахів-послушників, які недавно вступили в монастир.
У ті часи самітницьке життя практикували досвідчені монахи,
загартовані в чеснотах і благочесті, а новачки – спільне життя, під
керівництвом побожних ігуменів, які утверджували їх у чеснотах.
Життя святого Герасима в лаврі було дуже суворе. Впродовж п’яти
днів монахи перебували на самоті, у своїх пустельних келіях. Там вони
молилися і плели кошики. Харчувалися лиш хлібом та овочами, кожен мав
лиш один одяг і одне горнятко на воду. В суботу всі сходилися до
монастиря, тут спільно служили церковне правило, сповідалися і
причащалися, в неділю на спільній трапезі їли теплу страву і знову
поверталися до своїх келій. Вогню в келіях не вільно було розкладати. А
первовзором для всіх і першим посником був сам преподобний Герасим.
Упродовж усього Великого посту він нічого не їв, єдиним його кормом було
святе причастя. Святий часто ходив на тривалий час у пустелю разом зі
своїм учнем святим Киріяком (його пам’ять вшановуємо 29 вересня), який
вступив до монастиря 467 р.
Бог нагородив святого Герасима особливими дарами. Так, Він
об’явив йому смерть святого Євтимія (473 р.). Преподобний Герасим бачив
його душу, яку ангели підносили на небо, і, взявши зі собою Киріяка,
пішов на похорон. Оповідають, що якось у пустелі прийшов до нього лев,
який поранив лапу гострою терниною. Святий вийняв її з рани, а лев,
лагідний, немов ягня, з того часу залишився зі святим Герасимом, який
назвав його Йордан. Лев пильнував осла, що пасся поблизу, і носив на
спині відра з водою. А коли преподобний Герасим помер, лев упав на його
могилі (що була поблизу монастирської церкви) мертвий. Помер святий
Герасим 5 березня 475 р., за своє святе життя він отримав нагороду, яку
Отець наш небесний приготував усім, які Його люблять.
У той самий день
Святого мученика Павла і його сестри Юліянії
“Великий Бог християнський!” – так кричали погани, коли бачили,
як християни задля Імени Христа Спасителя переносили найтяжчі муки, а
Бог численними чудами хотів навернути засліплених поган до пізнання
правди. А однак кров християнська текла струмками, на місці одних
замучених ставали інші і нахиляли свої голови під меч, а тіла свої
віддавали на вогонь, щоб дати свідчення Христовій правді. У Птолемаїді
Палестинській жив проповідник Божого слова Павло, зі своєю благочестивою
сестрою Юліянією. Коли імператор Авреліян в’їжджав до міста, щоб чинити
суд над християнами, то святий Павло, на очах самого царя, осінив себе
святим хрестом. За це його схопили і привели на суд. На суді він сміливо
ісповідав свою віру в Христа Спасителя.
“Чи не знаєш, що законом заборонено визнавати Христа?” – запитав його лютий Авреліян.
“Не знаю твоїх безбожних законів, а знаю, що закон мій велить мені честь віддавати Спасителеві моєму”, – відповів святий Павло.
Мучитель наказав його мучити так довго, поки Христос не визволить
його, а Спаситель тримав постійно в опіці слугу свого і той не відчував
жодного болю від мук, таких лютих, що лиш від самого їх споглядання
погани самі тремтіли.
І ось серед тих мук стає перед Авреліяном Юліянія і каже:“За що
ти мучиш брата мого, котрий нікому не зробив нічого злого?” Мучитель
наказав їй поклонитися божкам, бо інакше жорстокі муки чекають і її, та
свята відповіла йому, що задля Христа всі страждання для неї є ніщо, бо
Спаситель осолодить їх своєю благодаттю. Тоді кати стали мучити і Павла,
і його сестру, а святі заохочували себе взаємно до витривалости,
прославляли Отця небесного і співали в честь Імени Його. І Бог об’явив
силу свою, бо коли їх кинули в котел з розтопленою смолою, то вона лиш
охолодила їх тіла. Злобний мучитель наказав принести два залізні ліжка,
розпалити під ними вогонь, покласти на них святих мучеників і тіла їх
поливати розтопленим смальцем – а вони і тих мук цілком не відчували.
Свята Юліянія у час тих катувань упоминала Авреліяна, щоб той увірував в
Ісуса і спас свою душу. Та не зм’якло серце засліпленого, натомість два
кати, Квадрат і Акакій, увірували і голосно закричали:“Бог
християнський – то Бог правдивий!” Аврелій зразу ж засудив їх на смерть,
а вони стали голосно призивати Спасителя і самі нахили свої голови під
меч, прийнявши хрещення крови і вінець нев’янучий отримавши з рук Отця
небесного.
Наступного дня, після ночі, проведеної у в’язниці, Павло і
Юліянія, оздоровлені чудесним способом, знову стали на суді. Їх тіла
нещадно шматували залізом, а наслідком цих мук стало те, що новий кат
Стратилат увірував в Ісуса, зруйнував поганський жертовник, що стояв
там, і за віру свою загинув від меча. Увечері того дня кинули святих
мучеників до ями, повної гадюк, однак ангел Божий став біля них на
сторожі і гадь не сміла їх доторкнутися. Однак і це не навернуло
Авреліяна;він наказав взяти їх на нові муки. Святого Павла велів бити
розжареними в вогні залізними прутами, а тим часом намовляв святу
Юліянію принести жертву божкам, і він візьме її за жінку, та,
осоромлений, мусив визнати своє безсилля. Потім у глибокій ямі розвели
великий вогонь, і святі мученики, перехрестившись, з піснею на устах
увійшли в полум’я, і цього разу ангел Господній охороняв їх і вогонь не
шкодив їм. Упродовж семи днів, заковані в тяжкі кайдани, сиділи Павло і
Юліянія у в’язниці, а коли вивели їх на суд, то Авреліян наказав палити
залізом їхні обличчя, аж народ, хоч і поганський, став бунтувати. Тоді
мучитель велів їх стяти мечем.
Не прощалися брат із сестрою, бо вони знали, що розлука їх
триватиме одну лиш хвилю. Першою свята Юліянія нахилила свою голову під
меч, а за нею і святий Павло віддав Богові свою чисту душу. Сім днів
тіла їх не хоронили;потім кинули їх на поживу псам, однак ані пси, ані
хижі птахи навіть торкнутися їх не сміли. Щойно через сім днів християни
змогли забрати мощі святих мучеників і поховати. Діялося це близько 270
р.
__________
І. Я. Луцик, "Житія святих, пам'ять яких Українська
Греко-Католицька Церква кожного дня впродовж року поминає". Львів,
Видавництво «Свічадо», 2013
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар