Перемінення гостії в шматок людського тіла, вина в людську
кров, багаторічні євхаристійні пости, левітації та чудесні зцілення —
історія Церкви знає понад 130 чудес, що пов'язані з Євхаристією.
Трапляються вони в хвилинах сумнівів у реальну присутність Христа в
Пресвятих Дарах, під час спроб профанації, але також як нагорода за віру
і любов.
Тіло і Кров
Першим євхаристійним чудом вважається перемінення гостії і вина в
шматок тіла і крові в монастирі в Ланчано в італійській провінції Кьєті в
VIII столітті. У тамтешньому монастирі отців-василіанів один зі
священиків сумнівався щодо присутності Ісуса Христа під видом хліба і
вина. Ті сумніви прийшли до нього також під час Святої Меси, яку
звершував він сам особисто. Коли закінчував говорити слова консекрації,
гостія перемінилася в шматок тіла, а вино в людську кров. Монах про це
повідомив своїх співбратів. Звістка рознеслася також в околицях. Було
зроблено спеціальний реліквіарій, в якому Тіло і Кров зберігаються досі.
Кров перемінилася в п'ять грудочок, але Тіло залишилося незмінним. У
1970 році було досліджено чудесну Євхаристію. Дослідники встановили, що
Тіло це фрагмент людського серця, без слідів консервації, а Кров має
групу AB.
Зареєстровані випадки євхаристійних чудес походять в основному з
Італії, де в період від 1000 до 1772 року їх відбулось 16. До
найславетніших з них належать випадки в Трані (1000 р.), Феррарі (28
березня 1171 р. ), Алатрі (1228 р.), у Флоренції (30 грудня 1230 р. і 24
березня 1595 р.), в Больсені (1264 р.), Оффіді (1273), Мацерацо (25
квітня 1356 р.), Турині (6 червня 1453 р.), Аості (25 липня 1535 р. і 10
травня 1718 р.), Сієні (14 серпня 1730 р. ) і Сан П’єтро Патєрно (27
січня 1772 р.). Описи цих чудес можна знайти в книжці «Євхаристійні
чудеса» авторства Джоан Керол Круз.
Одне з останніх випадків цього виду зареєстровано у 1984 р. у Ватикані
під час Святого Причастя, яке уділяв Йоан Павло II у своїй приватній
каплиці для групи паломників з Азії. Коли Причастя приймала одна
кореянка, гостія стала шматком тіла. Святіший Отець в глибокому мовчанні
благословив жінку і уділяв Причастя далі.
Чудо перемінення відбувалися також, щоб зміцнити віру в справжню
присутність Христа під час консекрації. Траплялися також випадки
осквернення Пресвятих Дарів. У 1194 році в Аугсбургзі одна жінка
вирішила тримати гостію в себе вдома. Прийняла Святе Причастя, але його
не проковтнула, заховала в хустину і занесла додому. Після років, мучена
докорами совісті сказала правду священику, а той після відкриття
реліквіарія, який жінка зробила власноручно, побачив, що облатка
перемінилася на шматок Тіла. Таке саме чудо трапилося понад сто років
пізніше в Італії, коли молода дівчина приховала гостію, щоб передати її
жінці, яка повинна була з неї зробити еліксир кохання, а також, коли
певна заміжня жінка хотіла з Святого Причастя зробити ліки на невірність
свого чоловіка.
Також профанація, яку вчинено ненавмисно, з недогляду, недбалості або
безглуздості самих священиків була приводом перемінення Пресвятих Дарів.
У 1330 році в Сієні в Італії одного священика покликали до хворого.
Поспішаючи, він не помістив Гостії в спеціальну посуду, але вклав її між
сторінками у бревіарій. Навколо неї на сторінках утворилися сліди
крові. Одна з них існує до сьогоднішнього дня.
Євхаристія має силу оздоровлення. Один домініканець о. Франциск Лерм,
про якого збереглося небагато інформації, з кожним роком втрачав зір, аж
поки став повністю незрячим. Під час молитви випросив чудо і зір до
нього повертався тільки на час звершення Святої Меси, яку служив він
сам.
Інколи в гостії бачили постать дитини або молодого чоловіка. Таке чудо
трапилося в Польщі, в місцевості Дубно (сьогодні це на території
України). У 1867 році під час сорокагодинного богослужіння, під час
виставлення Пресвятих Дарів вірні зауважили промені, які виходили з
гостії. За хвилину в центрі Гостії з'явилася постать Спасителя. Це чудо
тривало аж до кінця богослужіння і його бачили усі присутні в храмі.
Їжа найдосконаліша
В історії Церкви відомі також чудеса, які називають євхаристійними
постами. Люди, з якими це відбувається, довгий час, а інколи протягом
деяких років живуть не приймаючи їжі, а їх єдиною поживою є щоденне
Святе Причастя.
Одна з перших осіб, яка зазнала євхаристійного посту, і про яку
збереглися історичні документи, це сільська французька дівчина Алпаіс,
яка жила на початку XIII століття. Після багатьох важких хвороб дівчина
була паралізована, а її єдиною поживою залишалася щоденна Євхаристія. До
неї приїздили численні паломники, а Церква після дослідження офіційно
визнала це чудом. Після смерті Алпаіс була беатифікована.
Цікавою є також історія святого Миколи з Флюе, який жив в Швейцарії
наприкінці XV століття. Він походив з сільської родини, будучи солдатом
брав участь в чотирьох воєнних кампаніях. Після повернення одружився і
став батьком десятьох дітей. Після двадцяти п’яти років сімейного життя
отримав від дружини згоду на пустельницьке життя у недалекій долині.
Його знали як брата Клауса і там він прожив 20 років, і весь цей час
нічого не їв і не пив. Приймав всього лише раз в місяць Святе Причастя.
У наші часи людиною, яка впродовж кількох десятків років живилася
виключно Євхаристією, була відома французька містичка Марта Робін, яка
народилася у 1902 р., а померла у 1991 р. Все життя вона провела у
своєму родинному селі поблизу Ліона. З дитинства Марта була побожною. У
16 років дівчина захворіла на запалення мозку. 15 жовтня 1925 р. в акті
довіри повністю віддалася Богові. У 1926 р. була паралізована, від 1928
р. не могла спати та ковтати, нічого не їла та не пила – впродовж 51
року єдиною її їжею була Євхаристія раз на тиждень. 2 жовтня 1930 р.
Марта отримала стигмати — знаки Господньої Муки на своєму тілі: на
стопах, долонях, боці та чолі. Щотижня переживала у своєму тілі і в душі
муку Ісуса Христа. У липні 1942 р. втратила зір.
Понад 50 років, лежачи паралізованою, весь час жертвувалася свої
страждання Богові. Говорила, що «кожне життя є дорогою через Голгофу, а
кожна душа Оливковим Садом; саме там кожна людина повинна у тиші пити
келих свого життя. Кожне християнське життя є Месою, і кожна душа на
цьому світі це «Гостія». (…) Гостія вашої Меси це ви самі; ви, тобто все
те, чим ви є, що ви маєте, що робите».
Марта Робін відіграла дуже важливу роль в новітній історії французької
Церкви. Вона була духовним керівником багатьох відомих постатей, лідерів
нових католицьких спільнот, що створювалися в цій країні.
Безпосередньо з її натхнення виникли «Вогнище Любові» (Foyers de
Charite). Перше Вогнище Любові на прохання Марти Робін заснував її
майбутній духівник о. Георгрес Фінет (1898-1990) з Ліона. Тепер вони
діють у 40 країнах світу.
Євхаристійний піст
Євхаристійний піст пов'язаний з браком апетиту, небажанням або просто
огидою до їжі. У дуже різкій формі переживала його свята Катерина
Сієнська. Зі спогадів її духівника дізнаємося, що незважаючи на старання
нормально харчуватися, свята не могла пересилити себе. Шлунок нічого не
перетравлював і свята Катерина повертала все, навіть воду.
Євхаристійного посту зазнавали також особи, що жили в XX столітті,
зокрема Александріна де Коста (+ 1955 р.) і Тереза Неуманн (+ 1962 р.).
Отримати Святе Причастя з рук Ісуса
Святі, які з різних причин на деякий час були позбавленими можливості
приступати до Святого Причастя отримували благодать чудесного його
прийняття. Одним з них був святий Станіслав Костка (+ 1568 р.). Коли
готувався вступити до ордену єзуїтів, захворів і змушений був
зупинитися в одній лютеранській родині. Господарі не погодилися, щоб
привести священика зі Святим Причастям. Тоді св. Станіслав молився
палко до святої Варвари, покровительки таїнства Покаяння і Святого
Причастя в годині смерті. Свята появилася в супроводі ангела і принесла
Євхаристію.
Домініканські перекази говорять про схоже чудо, якого зазнала
наймолодша домініканська свята, 11-річна Імельда. Був 1333 рік. Імельда
вже рік належала до ордену. Її було прийнято з великим опором, але
через молодий вік не допускали до Причастя. Імельда дуже страждала
щодня, спостерігаючи як інші домініканки приймають Євхаристію. У день її
смерті трапилося чудо: гостія повисла над головою дівчинки. Монахині,
які були свідками цієї події, повідомили про те священика, який служив
Святу Месу. Той підійшов до дівчинки, торкнувся гостії над її головою і
подав Імельді. Молоденька домініканка померла через хвилину після
прийняття Святого Причастя.
Дар сліз
Деякі святі отримали також дар сліз за власні гріхи або з приводу
страждань Ісуса Христа. Під час Євхаристії плакали для прослави Бога і
для винагороди за гріхи. Найбільш відома з їх числа свята — Клара (+
1253 році). Інший святий, Фелікс з Канталіче (+ 1587 р.), дуже плакав
під час Святої Меси, що не міг рецитувати месальних молитов.
Крім дару плачу, святі вирізнялися своєю незвичайною любов’ю до Христа в
Євхаристії, променистими та вогняними аурами та екстазом. Такі чудеса
траплялися зокрема зі св.Ігнатієм Лойолою, засновника ордену єзуїтів.
Екстаз, який відчувають святі, прославляючи Пресвяті Дари, інколи
супроводжувала левітація, тобто висіння в повітрі. Святий Йосиф з
Купертіно (+ 1663 р.), якого майже щоденні левітації були
задокументовані, став покровителем подорожуючих у повітрі. Дар левітації
збуджує у свідків подив, але також страх, інколи також страх за життя
людини, з якою це стається. Самі левітуючі зазвичай згадували це явище
неначе лагідне носіння. Лише свята Тереза Авільська визнала, що її
власні левітації викликали в ній також страх перед незвичайною силою і
силою Бога, який «не задовольняється притяганням до себе тільки душі,
але прагне також і тіла».
Джерела:
Католицький Медіа-Центр
КРЕДО