Дорогі у Христі! Господь наш Ісус Христос перед
вознесінням на небо звернувся до своїх учнів із закликом: «Ідіть, отже, і
зробіть учнями всі народи, христячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого
Духа; навчаючи їх берегти все, що я вам заповідав. Отож я з вами по всі
дні аж до кінця віку» (Мт. 28, 18–20). Цей заклик Христа звіщати Добру
Новину стосується не лише перших Христових учнів – апостолів, він
зобов’язує Церкву в усі часи, аж до кінця віків. Українська
Греко-Католицька Церква, здійснюючи це доручення Божественного
Спасителя, п’ять років тому вустами єпископів Священного Синоду
окреслила мету свого служіння як «Святість об’єднаного Божого люду».
Святість – це Божий дар, покликання кожного християнина. «Це ж саме воля
Божа: освячення ваше», – нагадує св. Павло в Посланні до солунян (1
Сол. 4, 2–3). Місцем, де найчастіше зароджується, зростає і дозріває
святість християнина, є парафія. Тому Синод Єпископів УГКЦ 2011 року,
бажаючи духовного відновлення всієї нашої Церкви, звернув особливу увагу
на парафію – основну частку Божого люду, яка під проводом єпископа як
свого отця і вчителя віри, змагає до святості. Програма, що її затвердив
Священний Синод, називається «Жива парафія – місце зустрічі з живим
Христом». Завданням цієї душпастирської програми є допомогти всім вірним
нашої Церкви навчитися «жити на вподобу Богові» (1 Сол. 4, 1), щоб
таким чином зростати у святості і в єдності в Ісусі Христі. Над
основними складовими елементами живої парафії хотів би я застановитися в
цьому Пастирському посланні.
Боже Слово
«Слово Христове нехай у вас перебуває щедро: навчайтесь у всякій
мудрості й напоумляйте одні одних», – настановляє нас св. Павло в
Посланні до колосян (Кол. 3, 16). Через Боже Слово ми пізнаємо Христа,
зустрічаємося з Ним і входимо у живі відносини з Ним. «Незнання Святого
Письма – це незнання Христа», – казав св. Єронім. Ми хочемо в наших
парафіях наслідувати перших християн, щоб Слово Боже стало основою
нашого церковного, парафіяльного, родинного, суспільного і особистого
буття. Наполегливо заохочую душпастирів до належної підготовки проповіді
на основі проголошеного Божого Слова, так щоб це Слово ставало «живим і
діяльним» в житті ваших парафіян, здатним кормити їх, давати їм
відповіді на актуальні проблеми сьогодення та надихати їх на служіння.
Боже Слово має принести видимі плоди у нашому щоденному житті,
бо лише ті, хто це Слово зберігає, тобто виконує, назвуться блаженними у
Господа (пор. Лк. 11, 28). У наших парафіях не повинно бути жодної
родини, яка б не мала Біблії. Всіх вірних закликаю до щоденного читання
Святого Письма, найкраще – через участь у біблійних гуртках при парафії
та через молитовне читання вдома. Ще одною незамінною книжкою для нашого
духовного зростання має стати нещодавно проголошений Катехизм УГКЦ
«Христос – наша Пасха» як підручник віри для всіх вірних нашої Церкви –
дітей, молоді й дорослих. Митрополит Андрей (Шептицький) називав
Катехизм фундаментом християнського життя.
При цій нагоді прагну підкреслити, що кожен віруючий має обов’язок
щоразу глибше пізнавати правди святої віри протягом усього свого життя, а
духовенство не має права уникати обов’язку навчати віри своїх вірних не
лише проповіддю, але й катехитичним служінням. Коли йдеться про
катехизацію, то в нашому розумінні – це постійний процес входження в
таїнство Церкви, який стосується не лише дітей, які готуються до
прийняття Святих Таїнств. Постійна і безперервна у віковому сенсі
катехизація дітей, молоді, дорослих і старших – необхідна умова живої
парафії. Наостанок підкреслю, що так само як і Святе Письмо, Катехизм
нашої Церкви має бути настільною книгою кожного члена наших спільнот,
оскільки він є дуже цінною допомогою для правильного розуміння і читання
Божого Слова.
Святі Таїнства і молитва
Боже Слово є основою християнського життя, а його джерелом і водночас
вершиною –Пресвята Євхаристія. Зібрана на Божественній Літургії
парафіяльна громада єднається зі своїм невидимим Головою – Христом, і з
усіма святими й ангелами, творячи в такий спосіб таїнственне єднання
неба й землі, дочасності й вічності. Служба Божа, яку законно
поставлений священик служить у єдності та від імені свого єпископа, є
також часом будування Церкви – Тіла Христового, Головою якого є сам
Господь. Немає ціннішого моменту в нашому земному житті, як Служба Божа.
Тому свята неділя, день Господній, має бути в пошані кожного
християнина, а участь у Святій Літургії повинна вважатися не обов’язком,
що його мусимо виконати з наказу Церкви, натомість прийняттям дару від
самого нашого Господа, який прагне зустрітися з нами, щоб наповнити нас
своєю благодаттю і любов’ю. «Не можемо жити без неділі!» – заявляли
християни перших століть і радше йшли на мученицьку смерть, ніж
погоджувалися під тиском поган працювати в неділю. Це гасло мусимо
зробити своїм і ми, християни ХХІ століття, та наполегливо оберігати
святість і недоторканність дня Господнього.
Члени живої парафії беруть живу участь у Святих Таїнствах, регулярно,
по змозі навіть щодня, збираються на Богослужіння, щоб прославити
Небесного Отця, щоби часто сповідатися і приймати Святе Причастя. У
живій парафії прицерковні організації поєднують свою діяльність з
молитвою, черпаючи з неї силу і натхнення. Не менш важливою є також наша
приватна молитва – особиста і родинна, яка слугує продовженням
церковної літургійної молитви. Наші парафії, а в них наші сім’ї мають
знову стати школою молитви для всіх вірних.
Служіння ближньому
Ще одним важливим елементом, який виражає внутрішню природу Церкви та
виявляє, наскільки живою є та чи інша парафія, – це дияконія, або
служіння любові чи «харитативна діяльність». Це служіння ближньому
випливає з нашого закорінення в Христі. Діяльна любов ближнього є
покликанням і завданням кожного без винятку християнина. Лише віра,
чинна любов’ю, провадить до спасіння (пор. Гал. 5, 6). Натомість віра
без діл – мертва (пор. Як. 2, 26). «Усе, що ви зробили одному з моїх
братів найменших, ви мені зробили» (Мт. 25, 40), – каже Господь Ісус.
Погляньмо навколо себе: скільки у світі є нещастя і убогості,
самотності і смутку, болю і страждання! Всі ці прикрі явища нашого
земного життя – це для нас запрошення до чинної любові, яка є виявом
живої віри. Господь хоче відкрити наші очі на нужду світу, щоб ми
навчилися по-справжньому любити і виявляли нашим ближнім Божу любов –
увагою до них, сердечним співчуттям, підтримкою, словом потіхи і
розради, а головно, ділами милосердя. Лише тоді зможемо вважатися живими
християнами, а наші парафії стануть місцем, де піклуються про сироту,
заступаються за вдову, допомагають убогому і розділяють страждання із
хворими. Так об’являтимемо світові материнське обличчя Церкви та станемо
живим знаком присутності Бога серед людей, згідно зі словами св.
Августина: «Якщо бачиш любов, бачиш Пресвяту Трійцю».
Провід
Парафія – це спільнота вірних, які під проводом єпископа з душпастирями
здійснюють своє покликання до єднання з Богом-Отцем через Господа Ісуса
Христа у Святому Дусі. Господь Ісус безнастанно діє в наших спільнотах
через Святого Духа, посилаючи Його дари на розбудову і зростання свого
Тіла. Святий Павло навчає про це так: «І він [Христос] сам настановив
одних апостолами, інших – пророками, ще інших – євангелистами і
пастирями, і вчителями, для вдосконалення святих на діло служби, на
будування Христового тіла, аж поки ми всі не дійдемо до єдности в вірі й
до повного спізнання Божого Сина, до звершености мужа, до міри повного
зросту повноти Христа» (Еф. 4, 11–13). Церковний провід парафіяльної
спільноти звершується під проводом єпископа як голови і отця. А кожна
парафія має бути організованою спільнотою, в якій під опікою свого
пароха та у співпраці з ним кожен служить іншому тим даром, що його
дістав від Господа.
Отже, церковний провід не є виконанням певного адміністративного уряду,
а передусім – служінням Богові та ближньому. На практиці це означає, що
в живій парафії має бути діяльною парафіяльна і душпастирська рада.
Окрім цього, в парафії слід мати добре сформованих і зрілих
співпрацівників священика, які допомагатимуть йому провадити катехитичні
школи, церковні братства, благодійні заклади, молодіжні організації і
молитовні групи. Одним із найважливіших обов’язків проводу парафіяльної
спільноти є розпізнавання Божої волі та пошуки найкращих способів
втілення її в життя.
Плекання і служіння єдності
Діяння святих апостолів показують глибоку єдність, яка існувала між
членами першої спільноти Христових учнів: «Громада вірних мала одне
серце й одну душу, і ні один не називав своїм щось з того, що кому
належало, але все в них було спільне» (4, 32). Цей духовний стан першої
християнської спільноти можна виразити словом «сопричастя/койнонія», що
вказує на єдність, згоду та співжиття. Бути Церквою – це перебувати в
сопричасті Святого Духа, в благодаті Господа Ісуса і в любові Бога-Отця.
Єдність Церкви є, такими чином, іконою єдності осіб Пресвятої Трійці.
Ця єдність проявляється на різних рівнях: на рівні Вселенської і
помісної Церкви, єпархії та окремої парафії. Трапляється, що через нашу
неміч і гріховність ми не віддзеркалюємо цієї єдності. Будучи свідомими
цього, всі ми маємо цінувати і плекати її, зберігаючи повне сопричастя з
наступником апостола Петра – Святішим Отцем, з ієрархією нашої Церкви, з
місцевими єпископами та душпастирями, які діють від їхнього імені.
Парафія є спільнотою спільнот. У ній існують різні молитовні
групи, братства та молодіжні організації. Всі вони покликані укріплювати
єдність і любов між членами парафіяльної спільноти. Підтримуючи одні
одних молитвою, обмінюючись Божими дарами та співпрацюючи в дусі
Христового служіння, зможемо втілювати у життя синодальну програму
«Святість об’єднаного люду Божого».
Ми не можемо бути байдужими до того, що діти Володимирового
Хрещення нині поділені й відчужені між собою. Христос на Тайній вечері
молився до Отця Небесного за своїх учнів, «щоб усі були одно» (Ів. 17,
21). У світлі цих Христових слів нині бажаю щиро попросити вас усіх:
молімося за єдність Церкви, молімося за поєднання усіх Церков київської
традиції, а насамперед, у дусі Христової любові намагаймося уникати
будь-яких висловів чи дій, які могли б завдати шкоди нашим братам і
сестрам у Христі чи образити їх. Хоч часом ми самі стаємо об’єктами
наруги і утисків, не піддаваймося спокусі відповідати злом на зло. Для
нас нехай стане заповітом молитва Христа за своїх кривдників і повчання
апостола народів: «Не дозволь, щоб зло тебе перемогло, але перемагай зло
добром» (Рим. 12, 21).
Місійний дух парафіяльної спільноти
Ісус Христос сказав до своїх учнів: «Ви – сіль землі… Ви – світло
світу» (Мт. 5, 13–14), – і тим самим закликав нас виходити за межі нашої
церковної спільноти, щоб нести у світ Христову науку, щоб перемінювати
світ Христовим Духом. Відновлена Святим Духом церковна спільнота самим
своїм буттям стає живою проповіддю Христа, присутнього у ній. Тут
доречно згадати один із улюблених висловів блаженного Папи Івана ХХІІІ,
що «парафія – це "криниця посеред села", до якої усі приходять, щоб
втамувати спрагу». Бажаємо, щоб наші парафії ставали такими духовними
криницями, щоб до них горнулися люди та знаходили покріплення і силу,
любов і благодать, одне слово – спасіння.
Повертаючись до Господнього заклику, яким ми починали це
Послання, зауважимо: Ісус Христос навчає нас, що маємо бути готовими
свідчити про Нього не лише своїм життям, а й словом. Сьогодні нерідко
трапляється, що християни соромляться визнати свою віру, приховують її
мовчанкою і пасивністю там, де треба відважно боронити Христову Церкву
та стати на захист прав і гідності людини. Наші душпастирські
ініціативи, катехизація, Богослужіння, читання Слова Божого тощо мають
зробити нас стійкими й непохитними у вірі, а також завжди готовими «дати
відповідь кожному, хто у нас вимагає справоздання про нашу надію» (пор.
1 Пет. 3, 15).
З особливим визнанням і подякою хотів би згадати сьогодні тих
священиків та богопосвячених осіб, які, керуючись місійним духом, несуть
духовну опіку нашим вірним поза межами матірної землі, зокрема
емігрантам, як рівно ж тим, хто звіщає Боже Слово в’язням,
військовослужбовцям та усім, котрі ще не пізнали і не зустріли Христа.
Вся Церква повинна підтримувати їх та молитися за силу Духа для них у
цьому важливому служінні.
Дорогі у Христі! Слухаючи чи читаючи ці рядки, не один
з вас, можливо, подумав: хто ж має здійснювати ці такі важливі й
потрібні завдання? Хто повинен подбати про те, щоб наші парафії були
справді живими? Може, єпископ? Може, наш парох разом з іншими
душпастирями? Може, ще трохи катехити чи богопосвячені особи, якщо їхній
монастир знаходиться на території парафії? Відповідь на ці запитання
проста: за оживлення парафії несе відповідальність кожен із нас.
Заповіді Христові стосуються всіх без винятку вірних. Всі ми творимо
Єдину, Святу, Соборну і Апостольську Церкву. Тому всі маємо бути «живими
каменями» у будівлі нашої парафії, яка є втіленням цієї Церкви в нашій
місцевості.
Тому закликаю вас усіх: відчиніть двері своїх душ і домівок Христові,
дозвольте Його Святому Духові вас перемінити, очистити і скріпити Божою
любов’ю! Запрошую усіх – мирян, богопосвячених осіб і духовенство – до
оновлення нашого церковного буття на рідних землях і на поселеннях.
Скріплені Божою благодаттю та довірою до Його Святого Провидіння, яке
впродовж віків провадить нашу Церкву, берімося до праці!
Поручаю всіх вас, дорогі у Христі, материнському заступництву Пресвятої
Богородиці. Вона, наша Небесна Ненька, нехай провадить нас до свого
Божественного Сина! Нехай моляться за нас святі покровителі української
землі, а особливо – блаженні новомученики минулого століття. Вони ціною
важких страждань, а часто найвищою жертвою власного життя, робили нашу
катакомбну Церкву справді живою і життєдайною. Їхній приклад і їхнє
заступництво нехай будуть для нас знаком надії та запорукою Господнього
благословення у нашій праці.
Благословення Господнє на Вас!
+ СВЯТОСЛАВ
Дано у Києві,
при Патріаршому соборі Воскресіння Христового,
02 грудня 2011 року Божого
Мандрівники Христа Царя