ЛЮБОВ


ЛЮБОВ
довготерпелива, любов – лагідна, вона не заздрить, любов не чваниться, не надимається, не бешкетує, не шукає свого, не поривається до гніву, не задумує зла; не тішиться, коли хтось чинить кривду, радіє правдою; все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить.
ЛЮБОВ НІКОЛИ НЕ ПРОМИНАЄ! (І Кор.13,4-8)

суботу, 11 травня 2013 р.

11.05.2013р. Б. / «Радість християнина – не веселість на мить»


Папа Франциск
 
Християнській радості присвятив Папа Франциск свою проповідь під час ранкової св.Меси, правленої в каплиці Дому св.Марти. Він зазначив, що ця радість є не веселістю, яка випливає з благополучних життєвих обставин, а даром Божим, що виповнює людину зсередини.
 
Євхаристію з Папою співслужили ординарій Меріди (Венесуела) архиєпископ Бальтазар Енріке Поррас Кардосо, абат – предстоятель бенедиктинців о.Ноткер Вольф OSB. У Службі Божій взяла участь група працівників Ватиканського Радіо на чолі з генеральним директором папської радіостанції о.Федеріко Ломбарді SJ. 

Наголошуючи на радості учнів, про яку говорить літургія поміж Вознесінням та Зісланням Святого Духа, Папа сказав, що християнин має бути свідком істинної радості, яку дає Ісус. 

«Християнин – це людина радості. Цього нас навчає Ісус, цього нас навчає Церква, зокрема у цей період. Чим є ця радість? Чи це проста веселість? Ні, це не те саме. Веселість – добра, веселитися добре. Але радість є чимось більшим, чимось іншим. Вона є чимсь, що не випливає з кон’юнктурних мотивів, благополучних зовнішніх обставин поточної миті: вона є чимсь глибшим. Вона є даром. Веселість, якби ми хотіли нею жити щомиті, зрештою замінюється на легкість, поверховність, а ще й провадить нас до якогось стану браку християнської мудрості, робить нас трохи глупими, наївними, правда? Все є забавою… Радість є чимось іншим. Радість є даром Господа. Вона виповнює нас зсередини. Це немовби помазання Святим Духом. Цю радість ми знаходимо в упевненості, що Ісус є з нами і з Отцем», – сказав Папа Франциск. 

Разом із цим Папа спитав: чи можна якось затримати цю радість, законсервувати, щоб вона супроводжувала нас завжди? 

«Ні, бо якби ми хотіли мати радість тільки для себе самих, то зрештою вона слабшає, наше серце стає трохи збайдужіле, а наше обличчя не переказує вже великої радості, а тільки ностальгію, нездорову меланхолію. Часами такі християни мають більш меланхолійні обличчя, ніж перець в оцті… ніж обличчя людей, власне, радісних, які мають красиве життя. Радості не можна затримати: треба постійно йти вперед. Радість – це чеснота-паломник. Це дар, який слідує шляхом життя, слідує за Ісусом: через проголошення, проповідування Ісуса радість продовжує і розширює дорогу. Це, власне, чеснота людей великих, тих великих, хто стоїть вище за людську малість, на дає вплутати себе у малі внутрішні справи спільноти, Церкви – вони завжди позирають на горизонт!» – зазначив Святіший Отець. 

Радість є чеснотою паломника, повторив Папа. Християнин співає з радості і йде вперед, несучи свою радість. Це чеснота просування вперед; більше ніж чеснота – це дар. 

«Це дар, який провадить нас до чесноти великодушності. Християнин – великодушний, він не може бути малодушним. Саме великодушність є чеснотою дихання, чеснотою постійного прагнення вперед і повноти Святого Духа. Радість – це благодать, про яку ми повинні просити Господа. Особливо ж цими днями, коли Церква нас заохочує, щоб ми просили про радість. Це також і прагнення, яке штовхає християнина вперед. Що більшим є твоє прагнення, то більшою буде радість. Християнин – людина прагнення: прагнення завжди більшого на дорозі життя. Просімо Господа про цю благодать, цей дар Святого Духа: християнську радість. Далека від суму, далека від простої веселості… вона є чимсь інакшим. Це благодать, про яку треба просити», – сказав Папа Франциск. 

На завершення він зазначив, що великим приводом для радості є сьогоднішня присутність у Римі коптського патріарха Александрії Тевадроса (Теодода) ІІ. Це привід для радості, підкреслив він, бо то брат, який прибуває, аби відвідати Церкву Рима, розмовляти і спільно пройти частину шляху. 

За матеріалами: deon.pl

Джерело:    КРЕДО

пʼятницю, 10 травня 2013 р.

10.05.2013р. Б. / Важкі питання. Чому ставлення Церкви до смертної кари є суперечливим?


ПИТАННЯ: Представники Церкви останнім часом засуджують страту. Але в минулому і зараз її допускало церковне учительство. Чому ставлення до смертної кари є суперечливим?

ВІДПОВІДЬ: Щоби зрозуміти значення документів церковного учительства, треба пам'ятати, що вони завжди поміщені в контекст певної епохи, в якій були опубліковані. В іншому випадку, витлумачуючи їх, ми ризикуємо впасти у фундаменталізм. Такий спосіб прочитання справді може навести на думку про протиріччя в учительстві Церкви.

Уже в Священному Писанні, в Старому Завіті, знаходимо передумови для подолання смертної кари як крайньої міри покарання. Так у випадку з Каїном Бог каже: «Якщо хтось уб'є Каїна, то зазнає помсти всемеро» (Бут. 4, 15).

У Новому Завіті Ісус не виступає відкрито проти смертної кари, проте у Своїх висловлюваннях Він також створює передумови до подолання цієї кари. «Хто з вас ніколи не грішив, нехай першим кине камінь» (Ів. 8, 7), – говорить Ісус.

Традиційне вчення Церкви полягало в тому, що смертна кара не суперечить Божественному закону, але разом з тим не є приписом закону: її необхідність оцінюється залежно від обставин. Аналізуючи ці обставини, католики впродовж історії висловлювалися «за» чи «проти» смертної кари.

До того ж варто пам'ятати, що Божественне одкровення є одкровенням історичним: не тільки в тому сенсі, що воно відбувалося в історії, а й у тому сенсі, що його супроводжувала історія людей і їхнього сприйняття. Від Мойсея (з якого почалося письмове свідоцтво Одкровення) до Ісуса пройшло 1200 років.

Слово Боже освічувало народи, які сприймали смертну кару як щось само собою зрозуміле і вважали її необхідним засобом для захисту невинних. Особлива видовищність страт в Середньовіччі була відображенням менталітету того часу: смертну кару вважали уроком для всіх, публічним застереженням від вчинення злочинів.

Сьогодні ми живемо в зовсім іншу епоху, з іншою сприйнятливістю, що визначається багатовіковою історією християнства. Цим можна пояснити і те, що дискусії довкола прийнятності смертної кари зародилися саме в християнському середовищі.

З часом церковне учительство не змінилося, а все більше розвивалося відповідно до євангельського духу. Зрозуміло, впродовж століть це учительство було виражено не завжди в одних і тих же термінах. Звернімося до останніх документів учительства Церкви, в яких порушується безпосередньо тема смертної кари.

В енцикліці «Evangelium Vitae» блаженний Іван Павло II називає серед знамень надії, що закладають фундамент «цивілізації життя і любові», все більш широке громадське протистояння смертній карі, нехай навіть застосовуваної лише як інструмент громадської «необхідної оборони»: це протистояння випливає з впевненості в тому, що сучасне суспільство здатне успішно боротися зі злочинністю методами, які знешкоджують злочинця, але не остаточно позбавляють його можливості змінити своє життя »(27).
 
Папа Войтила зауважує також те, про що ми говорили: вже в Старому Завіті досить чітко проявляється чуйність до цінності людського життя, хоча вона ще на володіє гостротою Нового Завіту. «Свідченням тому,  пояснює Папа, – залишаються деякі аспекти старозавітного законодавства, що передбачало болісні тілесні покарання і навіть смертну кару. Але загальне послання, яке стане досконалим у Новому Завіті, – рішучий заклик дотримуватися принципу непорушності фізичного життя та особистої цілісності, а його кульмінація – позитивна заповідь, що вимагає відчувати відповідальність за ближнього, як за себе: "... люби ближнього твого, як самого себе "» (Лев. 19, 18).

У параграфі 56 енцикліки «Evangelium Vitae» Іван Павло II розглядає питання смертної кари у світлі вчення про необхідну оборону, яка повинна бути пропорційною благу, котре захищається. «Як усередині Церкви, так і всередині громадянського суспільства, все ширше лунає вимога обмежити її застосування або навіть зовсім її скасувати, – пише Папа про смертну кару. – Цю проблему треба розглядати в контексті кримінального правосуддя, яке має все більше відповідати гідності людини, а значить, в підсумку – і задумам Бога про людину і суспільство. Справді, покарання, що накладає суспільство, насамперед має на меті «виправити безлад, викликаний правопорушенням». Громадська влада повинна протидіяти порушенню прав особи і суспільства, караючи винного, відповідно до злочину, як умова того, щоб він заново отримав право користуватися своєю свободою. Таким чином влада одночасно досягає своєї мети, що полягає в охороні громадського порядку та особистої безпеки, а для злочинця покарання стає стимулом і допомогою у виправленні та розплатою за гріхи».

Катехизм Католицької Церкви узагальнює викладені міркування: «Традиційна доктрина Церкви не виключає застосування смертної кари, після цілковитого визначення тотожності та відповідальності того, хто винуватий», – свідчить Катехизм Католицької Церкви. Але – увага до наступної фрази: «якщо це єдиний можливий шлях дієво захистити життя людей від несправедливого агресора» (ККК 2267).

Зараз не можна сказати, що смертна кара – це єдина міра захисту людей від агресора: існує система виправних установ, які ретельно охороняють та ізолюють найнебезпечнішого злочинця від суспільства. Читаємо далі в Катехизмі: «Якщо, однак, для безпеки і захисту людей від агресора достатньо безкровних засобів, то влада користуватиметься тільки такими засобами як більш відповідними конкретним умовам загального добра і гідності людської особи. А втім, у наші дні, коли держава має можливість успішно приборкати злочин і знешкодити винуватця без того, щоб відібрати в нього можливість спокутувати провину, обставини, за яких абсолютно необхідно усунути винуватця, «трапляються доволі рідко, якщо взагалі трапляються».

Не можна заперечувати, що в минулому і в лоні Церкви страту вважали допустимою. Але таке ставлення було також і до рабства. Свідчення про це є і в Новому Завіті, де про рабство згадується як про існуючий факт.

Слава Богу, впродовж історії розуміння гідності та цінності людської особи розвивалося, і значною мірою – саме завдяки християнству. А сьогодні все більше поширюється розуміння покарання злочинця в світлі його виправлення і реабілітації, а також у суспільстві.

У 1999 році блаженний Войтила відвідав Міссурі, штат США, жителі якого в переважній більшості виступали за смертну кару. Звертаючись до американців, Папа сказав: «Гідність людського життя в жодному разі не можна заперечувати навіть щодо того, хто скоїв величезне злодіяння. Сучасне суспільство має кошти для захисту, не відмовляючи злочинцям у можливості виправитися. Тому відновлюю заклик до скасування смертної кари, – жорстокої і марної».


За матеріалами: ru.radiovaticana.va




Читайте також:

Важкі питання. Яка позиція Католицької Церкви щодо внутрішньоматкової спіралі?
Важкі питання. Чи можливе розлучення після зради?
Важкі питання. Чи можливе в Католицькій Церкві розлучення через жорстоке поводження чоловіка з сім'єю?
Важкі питання. Кому дається ангел-хоронитель – тільки охрещеним чи всім людям?
Важкі питання. Чи допустимі шлюб і народження дітей при наявності важких генетичних захворювань?
Важкі питання. Чи відлучаються від Церкви, ті, хто користується протизаплідними пігулками?
Важкі питання. Чому дані НАСА не підтверджують дату смерті Ісуса Христа?
Важкі питання. Кого стосується припис щорічної сповіді?
Важкі питання: У чому полягає непогрішність Папи?
Важкі питання. Як Церква могла прославити Жанну Д'Арк? Адже вона закликала вбивати англійців
Важкі питання. Чи можна назвати морально припустимим штучне запліднення, при якому не гинуть ембріони?
Важкі питання. Про підслуховування сповіді
Важкі питання. Кого буде більше – спасенних чи засуджених?
Важкі питання. Як Церква ставиться до шлюбу між віруючими і невіруючими?
Важкі питання. Як християнин повинен ставитися до астрології, до гороскопів?
Важкі питання. Чи будуть відкриті нам всі гріхи людей в Судний день?
Важкі питання. Чи можна християнинові займатися йогою? Чи допомагає вона в християнській медитації?
Важкі питання. Чи може католик обмежитися боротьбою проти нелегальних абортів, за замовчуванням погоджуючись з існуючим законодавством?
Важкі питання. Що поганого в усиновленні дітей одностатевими парами?
Важкі питання. Як Церква ставиться до вакцинації і до знеболювання наркотичними препаратами?
Важкі питання. Як Церква ставиться до великої різниці у віці наречених?
Важкі питання. Чи страждає Бог через вічну загибель Своїх створінь?
Важкі питання. Чи потрібно сприймати повчання священика після сповіді як слова Самого Христа?
Важкі питання. Чи може називатися "сином Божим" людина, що відмовляється від Хрещення?
Важкі питання. Чи не є Хрещення немовлят насиллям над особистістю?
Важкі питання. Чи можна приймати Причастя щодня?

Важкі питання. Чи є нехристиянська віра даром Божим?
Важкі питання. Що відбувається під час Хрещення?
Важкі запитання: Чи є гріхом користуватися неліцензійним програмним забезпеченням?
Важкі питання. Яке відношення до апостольської традиції має догма про взяття Діви Марії на Небо?
Важкі питання. Чому католики вшановують святих і їх мощі?
Важкі питання. Чи може Католицька Церква в майбутньому дозволити висвячування жінок?
Важкі питання. Як розуміти слова апостола Павла "Немає влади не від Бога"?
Важкі питання. Чи можуть чоловік і жінка, розписані тільки в РАГСі, приступати до Сповіді та Причастя?
Важкі питання. Чи залежать від Божественного Провидіння такі дрібниці, як корки на дорогах, зустрічі та запізнення?
Важкі питання. Де у ембріона душа і чи можна його вважати людиною?
Важкі питання. Що таке первородний гріх?
Важкі питання. Чи гріх займатися радіестезією?
Важкі питання. Чи має реінкарнація відношення до походження людей?
Важкі питання. Чи існують особливі випадки, в яких допустиме використання презерватива для католиків?
Важкі питання. Як слід розуміти заклик Бога до воєн і знищення цілих народів у Старому Завіті?
Важкі питання. Що означають слова Ісуса "ви боги"?
Що робити фармацевту-католику, якого змушують продавати протизаплідні засоби?
Важкі питання. Чи можна християнинові дотримуватися кашрут?
Важкі питання. Як відрізнити одкровення Бога від диявольських навіювань?
Важкі питання. Чи можуть помисли бути таким же гріхом, як і дії?
Важкі питання.Чим психотерапевт відрізняється від духівника?
Важкі питання.Чи потрібно прощати тих, хто не просить прощення?
Важкі питання. Як вибирали Римських Пап після святого Петра?
Важкі питання. На якому камені збудована Церква – на Петрі чи на Ісусі Христі?
Важкі питання. Хто такий Антихрист?
Важкі питання. Чи є гріхом для католика перейти у православ'я?
Важкі питання. Навіщо сповідувати гріхи священикові?
Важкі питання. Чи можна молитися за перемогу улюбленої збірної на Чемпіонаті з футболу?
Важкі питання. Чи не відходять католики від Святого Письма в питанні підпорядкованості жінки чоловікові?
Важкі питання. Що сказати людині, яка думає про самогубство?
Важкі питання. Які обов'язки накладає Таїнство Шлюбу, і чи може їх невиконання стати виправданням для розлучення?
Важкі питання. Чому Церква скасувала заборону відспівувати самогубців?
Важкі питання. Чи може гомосексуаліст стати священиком?
Важкі питання. Чи є гріхом ходити на дискотеку?
Важкі питання. Чи є гріхом не перехреститися перед вживанням їжі?
Важкі питання. Чи суперечить християнству психоаналіз Фрейда?
Важкі питання. Два питання від мусульманина
Важкі питання. Чи може диявол вселитися одночасно в кількох людей?
Важкі питання. Багатство і розкіш Церкви
Важкі питання. Католицтво і англіканство
Важкі питання. Що відбувається, якщо мученик в момент смерті не перебуває в стані благодаті?
Важкі питання. Що відбувається з душею при трансплантації органів? Як позбутися сторонніх думок під час молитви?
Важкі запитання. Чи можна контактувати з померлими родичами?
Важкі питання. Хто встановлює день нашої смерті?
Важкі питання. Чи можна християнинові займатися карате?
Важкі питання. Яка різниця між святими і блаженними, між Отцями Церкви і Вчителями Церкви?
Важкі питання. Чи можна молитися за тварин?
Важкі питання.В яких джерелах йдеться про мучеництво апостола Петра в Римі?
Важкі питання. Чому важко потрапити відразу в Рай?
Важкі питання. Чи буде наше тіло у воскресінні таким же, як зараз?
Важкі питання. Чи всі помруть, коли прийде останній день?
Важкі питання. Чи можна причащатися без попередньої Сповіді?
Важкі питання. Чи можна сповідатися у різних священиків?
Важкі питання. Як перемогти страх "поганої Сповіді"?
Важкі питання. Якщо Бог знає все, то навіщо Він створює людей, які підуть в пекло?
Важкі питання. Чому Церква за аборт відлучає, а за вбивство - ні?
Важкі питання. Про реінкарнацію
Важкі питання. Чи гріх жити разом до шлюбу, дотримуючись цнотливості?
Важкі питання. Чи правда, що Адам прожив 930 років?
Важкі питання. Що значить - хула на Святого Духа не проститься?
Важкі питання. Що означає відлучення від Церкви?
Важкі питання. Вона - католичка, він – розлучений православний. Чи можливий шлюб?
Важкі питання.Чи бачить диявол наші думки?
Важкі питання. Від кого походять люди?
Важкі питання. Протестанти і апостольське спадкоємство
Важкі питання. Як Бог може бути єдиним і в той же час Трійцею?
Важкі питання.Чи нормально для християнина боятися смерті?
Важкі питання. Чому не можуть приступати до Причастя розлучені, котрі вступили в новий шлюб?
Важкі питання. Чи правда, що Бог любить мене?
Важкі запитання: Звідки взялася дружина у сина Адама і Єви?
Важкі питання: Як прийняти Таїнство Хрещення у дорослому віці?
Важкі питання: Чи правда, що євреї досі очікують прихід Месії?


Джерело:   Воїни Христа Царя

четвер, 9 травня 2013 р.

ХРИСТОС ВОСКРЕС! (А ми?)

ХРИСТОС ВОСКРЕС! (А ми?)

Cвяткування Воскресіння Господа нашого, Ісуса Христа, прихожанами парафії Преображення Господнього, м. Кам'янське, 5 травня 2013р. Б..

Не знаю, чи то парафія померла, але не воскресла разом з Христом, чи то я, негідний раб божий, помер для парафії, але ніхто, жоден парафіянин, не заходив і, навіть не телефонував до мене, щоб бодай привітати зі святом, чи принести, як "новини" з парафіяльного життя, коментарі, відео і світлини для сайту про перебіг такої величної події, як святкування Великого Дня - Воскресіння Господнього.

Мабуть, все ж таки, це я помер для парафії і, ба, який "я" значний для неї, що вже забули, як про "давно померлого". Ну, що ж, аби лише не для Бога я помер і не був Ним забутий. Та все ж, мова йде тут не про мене, а про парафіяльну електронну газету, як офіційний орган надання інформації про життя, діяльність і потреби "Парафії Преображення Господнього м. Кам'янського", яка, в свою чергу, є складовою частиною Донецько-Харківського Екзархату, а він - УГКЦ, яка унійно з'єдинена з Христовою Церквою в Римі.

Отже, гаразд, оте моє "я" не таке добре, як хотілося б парафії, але воно, зокрема, на мій великий жаль, поки-що (чи все ще, вже кілька років), займається наповненням змісту парафільного сайту http://preobrazhennja.org.ua/ і не тільки. То хай би хтось інший з прихожан взявся за цю марудну й часо-вбивчу справу, якщо воно, оте моє "я", таке огидне для неї...

Наразі, якщо ви помітили, парафіяльних новин, як таких, не було вже понад кілька місяців, ще з минулого 2012 року. Але й ті, які були, далеко не завжди містили, власне, "новини", а так, ніби колишні, історичні факти з життя парафії чи приходу.

Отже ми вам збрехали, коли запевнили, що "робимо сайт кращим". Він не може бути "кращим" допоки не буде зв'язку з парафіянами та подіями, які там відбуваються, щоб висвітлювати на сайті парафіяльне життя у вигляді "анонсів" і "новин", а не історичних оповідань...

Так, я здогадуюсь, що багатьом з вас, відвідувачів нашого парафіяльного сайту, подобається підбірка моїх "чужих" новин і статей тут розміщених, але вони показують мої власні вподобання і обличчя, а я хотів би, щоб вони висвітлювали вподобання й обличчя саме парафії Преображення Господнього. Бо я маю кілька (4) своїх приватних блогів, яких є більше, ніж достатньо, щоб задовольнити мені своє "его" і показати вам таке ж їх "вподобання й обличчя", яке притаманне моїй особистості, хоч я й ніщо.

Але парафія мала би подбати про те, щоб "переобразившись", тепер воскреснути з Христом і жити з Ним і в Ньому, не лише у віртуальному світі своїх марень та ілюзій, а й в повсякденному житті, переповненому буденним досвідом наслідування Спасителя - в думках, помислах і вчинках, а потім ділилася своїми ВІРОЮ, НАДІЄЮ, ЛЮБОВ'Ю з усіма, хто є поруч, але поки-що назовні Церкви Божої, а також не занедбувала тих, хто є тут, у віртуальному просторі, як відвідувачі сайту, чи потенційні жертводавці на будівництво храму Преображення Господнього...

Ну, що ж, Бог нам усім Суддя!

Христос воскрес, а ми?!

З повагою і любов'ю р.Б. Леонід.

(Цей текст встановлено тут, на моєму приватному блозі, свавільно, тобто без згоди і дозволу адміністратора парафії о.Ігоря Пагулича, який нині, під час телефонної розмови зі мною, заборонив ставити цю, гірку правду, на парафіяльний сайт тому, що він вважає не прийнятним "виносити сміття з хати" на прилюдний осуд, бо це, на його думку, "не принесе користі для парафії, а хіба лише шкоду..." Ну, що ж, а хіба не зізнання у скоєному грісі є кроком до очищення й правдивого навернення?)

09.05.2013р. Б. / «Богопосвячена особа повинна бути матір’ю, а не старою дівою»


Монахині

 
«Я радий зустрітися з вами сьогодні та бажаю привітати кожну з вас, дякуючи за все те, що ви робите для того, щоб богопосвячене життя завжди було світлом на дорозі Церкви», – цими словами Папа Франциск привітав учасниць пленарної зустрічі Міжнародного Союзу Генеральних Настоятельок, яка відбувалася у Римі від 3 до 7 травня.
 
Аудієнція зі Святішим Отцем відбувалася у середу, 8 травня 2013 р., вранці, перед початком загальної аудієнції та проходила в залі ім. Павла VI. У світлі теми, яку розглядали Головні Настоятельки жіночих Чинів і Згромаджень, а це «Служіння влади згідно з Євангелієм», Святіший Отець запропонував «особисто та у спільнотах» призадуматися над такими трьома аспектами: Божий вибір, служіння та церковність. 

Насамперед Папа пригадав слова Ісуса, сказані під час Тайної Вечері: «Не ви мене вибрали, а я вас вибрав», що вказує на те, що «покликання – це завжди Божа ініціатива». Наслідувати Ісуса в богопосвяченому житті означає «постійно здійснювати перехід із замкненості в собі, щоб зосередити своє життя на Христі та Його Євангелію, на Божій волі, знімаючи з себе власні проекти, щоб разом зі святим Павлом сказати: Живу вже не я, а Христос у мені». Цей перехід, як наголосив Святіший Отець, веде на шлях поклоніння Богові та служіння Йому в особах ближніх. «Поклонятися та служити: два наставлення, які неможна розділити, але які повинні завжди іти поруч», – сказав він, закликаючи настоятельок допомагати своїм спільнотам жити цим «переходом», чому сприяють, насамперед, «три основи» богопосвяченого життя: послух – слухання Божої волі, вбогість – подолання егоїзму згідно з євангельською логікою, та чистота задля Божого Царства, що стає знаком майбутнього світу, в якому променіє Божа першість. Але йдеться про «плідну» чистоту, яка «породжує духовних дітей у Церкві». «Богопосвячена особа є матір’ю, повинна бути матір’ю, а не старою дівою», – наголосив Святіший Отець, вказавши на важливість духовної плідності богопосвяченого життя. 

Другим елементом здійснення влади є служіння. Папа Франциск пригадав, що його попередник Бенедикт XVI неодноразово наголошував на тому, що «в той час, як для людини влада є синонімом панування, володіння, успіху, то для Бога влада завжди є синонімом служіння, смирення, любові». «Подумаймо, – додав він, – скільки ж лиха Божому людові приносять мужі та жінки Церкви, які є кар’єристами, честолюбцями, які “використовують” людей, Церкву, братів і сестер, як трамплін для своїх інтересів й особистих амбіцій, замість їм служити». 

Щодо церковності, яка є одним з «установчих вимірів» богопосвяченого життя, який треба «постійно поглиблювати», то Святіший Отець зазначив, що покликання є фундаментальним даром для Церкви, і «не є можливим, щоб богопосвячена особа не “почувалися”, що вона є з Церквою». А це виражається через вірність Навчанню Церкви та сопричастя з пастирями, з Єпископом Риму. Адже «звіщення та свідчення Євангелія» ніколи не є автономним актом, як навчав Папа Павло VI: «Це абсурдне протиставлення думати, що можна жити з Ісусом поза Церквою, наслідувати Ісуса поза Церквою, любити Ісуса без того, щоб любити Церкву». 

«Чим би була Церква без вас? Їй би забракло материнства, чуттєвості, ніжності!» – сказав Папа Франциск, звертаючись до Головних Настоятельок жіночих Чинів і Згромаджень, складаючи подяку їхнім спільнотам за не завжди легке служіння, запевнивши їх у своїх молитвах та попросивши молитися за нього. 




За матеріалами: Радіо Ватикан 

Джерело:    КРЕДО

09.05.2013р. Б. / У неділю Папа канонізує 802 особи


Отранто
 
В урочистість Вознесіння Господнього Папа Франциск зарахує до лику святих 800 мучеників XV сторіччя та двох сучасних блаженних.
 
12 травня Папа канонізує Антоніо Прімальдо – єдиного, серед 800 італійських мучеників, чиє ім’я зберіглося, а також засновницю Згромадження місіонерських сестер Непорочної Діви Марії та св. Катерини Сієнської блаженну Лауру Монтойя (1874-1949 рр.) і блаженну Марія Гвадалупе Гарсія Завала (1878-1963 рр.), співзасновницю служительки св. Маргарити Марії і бідних. 

800 жителів Отранто, чиї імена, за винятком кравця Антоніо Прімальдо, загублені, були вбиті за відмову прийняти іслам. Дещо раніше своєї пастви архиєпископ Отранто був порубаний ятаганами. 

Зараз собор у Отранто (Південна Італія) прикрашений черепами 800 християн, обезголовлених воїнами Османської імперії у 1480 році. У неділю ці черепа стануть мощами святих після того, як Папа Франциск канонізує Отранських мучеників. 

Канонізацію Отранських мучеників запланував ще Бенедикт XVI, який оголосив про це за кілька хвилин до повідомлення про свою відставку. А у 2007 р. Папа Бенедикт XVI визнав жителів Отранто мучениками, «убитими з ненависті до віри». 

За матеріалами: Католицький Медіа-Центр katolik.ru 

Джерело:     КРЕДО

середу, 8 травня 2013 р.

08.05.2013р. Б. / Папа Франциск: Святий Дух наш супутник, без якого ми не можемо познайомитися з Ісусом


"Святий Дух є нашим другом і супутником, який вказує,  де знаходиться Ісус", – сказав Папа Франциск під час св. Літургії, яку він очолив вранці 6 травня у Домі св. Марти. У ній взяли участь деякі співробітники "Fabbrica di San Pietro", яких супроводжував кардинал Анджело Комастрі, архипресвітер Ватиканської базиліки. Свою проповідь Папа присвятив Святому Духу, який є "Богом, Особою Божою, який дає свідчення про Ісуса Христа серед нас". Папа звернув особливу увагу на опіку Святого Духа, якого "Ісус називає Утішителем", "тобто тим, який нас захищає", який "завжди поруч, щоб підтримати нас". "Християнське життя неможливо зрозуміти без присутності Святого Духа: воно було б не християнським, а якимось релігійно-язичницьким, жалюгідним, без тієї життєвої сили, яку Ісус хоче для своїх учнів. А тим, хто дає цю життєвість, є Святий Дух, який завжди присутній", – сказав Папа.

"У першому читанні в ході сьогоднішньої св. Літургії  ми чули прекрасну оповідь  про жінку, яка слухала Павла. Вона називалась  Лідія. Господь  відкрив її серце, щоб вона прийняла слова, сказані апостолом. Саме це робить Святий Дух: відкриває наше серце, щоб пізнати  Ісуса. Святий Дух готує нас до зустрічі з Ісусом. Він говорить нам йти шляхом Ісуса. Він діє в нас протягом усього дня, протягом всього нашого життя. Він свідок, який говорить нам, де знаходиться Ісус", – зазначив Франциск.

Папа кілька разів закликав до молитви, завдяки якій ми в будь-який момент можемо отримати милість "плідності Великодня". Це багатство можливо сприйняти завдяки Святому Духу, – сказав Понтифік. Потім він говорив про "іспит сумління", який  християни роблять щодня, щоб мати можливість прийняти до свого серця те, що дає Господь.

"Попросимо милості, щоб звикнути до присутності на нашому шляху цього супутника, Святого Духа, цього свідка Ісуса, який говорить нам, де Він, як знайти Його. Що Ісус говорить нам? "Ні, не залишу тебе самотнім, пошлю тобі Його". Ісус залишив нам Святого Духа як друга. Чи ми маємо звичку запитувати себе, перш ніж закінчиться день: що зробив сьогодні Дух Святий в мені? Які свідоцтва залишив мені? Що  говорив зі мною? Що мені запропонував? Він – це божественна присутність, яка допомагає нам йти вперед у нашому християнському житті. Будемо просити сьогодні цієї благодаті. І вона зробить те, про що ми просили у молитві, щоб в кожний момент ми отримували  плоди Пасхи. Нехай так буде!", – побажав всім Папа Франциск.

За матеріалами http://be.radiovaticana.va

Джерело:    Воїни Христа Царя

08.05.2013р. Б. / Тижневий огляд: життя УГКЦ (29.04 – 05.05.)



 Під час зустрічі її учасники обговорили сучасну суспільно-політичну ситуацію в Україні, останній візит ВРЦіРО до Брюсселя та основі теми комунікату ВРЦіРО щодо цього візиту. 
 
У вівторок Страсного тижня 30 квітня 2013 року вулицями міста Стрия пройшла Хресна Дорога, яка мала одну особливість: її стаціями були майже всі школи міста, а її учасниками – шкільна молодь і вчителі.Уже вдруге поспіль її організувала Комісія у справах сім’ї і мирян Стрийської єпархії спільно із Стрийським міським відділом освіти. Ідея її організації належить Товариству вчителів-католиків, яке вже третій рік існує в Стрийській єпархії. (ВіДЕО)
 
2 травня 2013 р., у Великий Четвер;
 Високопреосвящений владика Ігор, Архиєпископ і Митрополит Львівський, очолив Вечірню з Літургією Василія Великого в архикатедральному соборі Святого Юра, що у Львові. Разом з Митрополитом служили: Преосвящений владика Венедикт, Єпископ-помічник Львівський, духовенство Архиєпархії та Львівської духовної семінарії Святого Духа. На молитві також були присутні семінаристи і численна громада м. Львова.

 Під час Богослуження Митрополит освятив антимінси і миро. Також владика Ігор виголосив проповідь та звершив Чин умивання ніг. Архиєрей омив ноги дванадцятьом священикам Львівської Архиєпархії.(ВІДЕО)
 
Єпископ Михаїл Колтун омив ноги військовослужбовцям, беручи приклад з Ісуса Христа, Який заповів «обмивати ноги один одному» (Ів. 13. 14).

 Чин умивання ніг відбувся в екуменічному храмі Архистратига Михаїла, який діє при Кінологічному навчальному центрі Державної прикордонної служби України, що у м. Великі Мости Львівської області.
 

Блаженніший Святослав про Великий Четвер. Патріарх УГКЦ Святослав Шевчук розповідає, які страсті  у Страсний четвер згадує Церква, чому цей день називають “чистим” і про яку чистоту людині, перш за все, треба задуматись.(ВІДЕО).

Проповідь Глави УГКЦ на Страсний Четвер

 
 

3 травня 2013 р. ­­­­­-- Велика П'ятниця (Свята Плащаниця)

Глава УГКЦ: З проколотого ребра Христа витікає нове життя Церкви. Про Страсну П'ятницю. (ВІДЕО)

Страстна Пятниця. Катедральний собор Луцького екзархату (відео)

 

З Патріархом УГКЦ співслужили: Владика Богдан (Дзюрах), Секретар Синоду Єпископів УГКЦ, Владика Йосиф (Мілян), Єпископ-помічник Київської Архиєпархії, та духовенство парафій УГКЦ м. Києва.

 

До вашої уваги:

Великоднє послання Митрополита Львівського

Проповідь Митрополита Львівського на Великдень(ВІДЕО)

Великоднє інтерв'ю Глави УГКЦ(ВІДЕО)

Коментар Євангелія на Пасху

 
Анонс:

17 травня 2013 року з благословення владики Венедикта, Єпископа-помічника Львівського, відбудеться XX Молодіжне піше паломництво зі Львова до Свято-Успенської Унівської лаври Студійського уставу на тему «Віра без діл мертва».


Джерело:   Воїни Христа Царя

08.05.2013р. Б. / Папа Франциск: добрий християнин не нарікає


Навіть серед випробувань, християнин ніколи не є сумним, але завжди свідчить Христову радість. На це звернув увагу Папа Франциск, проповідуючи 7 травня 2013 р., під час ранкової Святої Меси, яку він очолив в каплиці «Дому Святої Марти».
 
Святіший Отець коментував уривок з Діянь Апостолів, де розповідається про те, що святі Апостоли Павло і Сила, покликані перенести задля Євангелія ув’язнення і переслідування, випромінювали радість. А це тому, як пояснив проповідник, що вони «наслідували Ісуса на дорозі Його страстей».
 
Ісус пройшов цим шляхом з терпеливістю, і того самого навчає й очікує від нас. «Увійти в терпеливість... Це не означає бути сумними. Ні, це зовсім інша річ. Це означає переносити, брати на свої плечі труднощі, тягар протиріч, випробувань», – пояснив Папа, додаючи, що саме в терпеливому прийманні щоденних труднощів полягає «процес християнської зрілості шляхом терпеливості». І це не здобувається за один день, а протягом всього життя.
 
Святіший Отець пригадав про те, що багато мучеників, як засвідчено, були радісними в хвилини смерті. І це, за його словами, «нормальна поведінка християнина, яка не є виявом мазохізму». «Коли приходять труднощі, приходять також різні спокуси. Наприклад – нарікання», – вів далі Папа Франциск, вказуючи на те, що така поведінка не відповідає поведінці того, хто наслідує Ісуса, Який «під час Своїх страждань багато не говорив, лише два чи три необхідних слова». Однак, «мовчання у несенні хреста не є сумним, воно болісне, іноді дуже болісне, але не сумне». Якщо це так, то на серці є мир, апостоли Павло та Сила молитися в мирі, не зважаючи на біль і рани.
 
Християнин покликаний нести хрест так, як це зробив Ісус, «без нарікання, в мирі». А ця терпеливість «оновлює нашу молодість, чинить нас молодшими». «Погляньмо на літніх людей, які багато перенесли в житті, погляньмо у їхні очі – вони молоді, вона мають молодого духа, оновлену молодість, – сказав на завершення Папа. – І до цього нас заохочує Господь, до оновленої пасхальної молодості, щоб йти вперед з любов’ю, терпеливістю, переносити випробування, і також, дозволю собі так сказати, переносити одні-одних. (...) Просімо в Господа Бога благодаті цього християнського “переносити”, яке дарує нам мир».

Текст із сторінки http://uk.radiovaticana.va

Джерело:    Воїни Христа Царя

вівторок, 7 травня 2013 р.

07.05.2013р. Б. / Папа: Марія є мамою, яка допомагає нам зростати


папа франциск
 
«Марія є нашою матір’ю, а мама дбає, насамперед, про здоров’я своїх дітей, вміє опікуватися ними з великою ніжністю та любов’ю», – такими думками поділився Папа Франциск після молитви на розарії в базиліці Santa Maria Maggiore.
 
У суботу, 4 травня, ввечері, він прибув до Папської Марійської святині, на порозі якої його зустріла капітула базиліки. Цього також вечора відбувся символічний акт прийняття Папою Франциском цієї базиліки під своє управління.

Після привітального слова, яке виголосив архипресвітер Марійної базиліки кардинал Сантос Абріль-і-Кастельйо, Святіший Отець розпочав молитву на розарії, опісля якої він поділився з присутніми кількома думками про значення цієї молитви.

«Чому цього вечора стоїмо перед Пресвятою Марією? Ми молилися під Її материнським проводом, щоб Вона нас вела до дедалі більшої єдності з Її Сином Ісусом; ми принесли Їй свої радощі та страждання, надії і труднощі», – зазначив Папа Франциск, додаючи, що Марія, як Мати, дбає про здоров’я, про добробут Свої дітей. Але що це означає? Святіший Отець відповів на це запитання, виокремлюючи три аспекти: Богородиця допомагає нам зростати, долати життєві виклики та бути вільними.

«Мама допомагає дітям зростати і бажає, щоб вони добре виростали, тому навчає їх не піддаватись лінощам, які також виникають з певного добробуту, не вмощуватися у вигідному житті, яке не задовольняється лише володінням речами. Мама дбає про те, щоб діти виростали сильнішими, здатними брати на себе відповідальність та обов’язки, прагнути високих ідеалів», – зазначив Папа, додаючи, що в Євангелії від Луки читаємо, що Ісус у Своїй родині «зростав і міцнів, сповнюючись мудрістю, і Божа благодать була на ньому». Так само Богородиця чинить з нами, допомагаючи нам зростати в людському вимірі та у вірі, бути сильними й не піддаватися спокусі бути поверховними, але жити відповідально та прагнути до висот.

Мама також дбає про те, щоб навчити дітей долати життєві труднощі, бо, за словами Святішого Отця, виховання неможливе, уникаючи проблем. «Мама, – сказав він, – допомагає дітям з реалізмом дивитися на життєві проблеми та не загубитися в них, відважно виходячи їм назустріч, навчає не бути слабкими та вміти їх долати, в здоровій рівновазі, яку мама відчуває між безпечними середовищами та зонами ризику». Адже життя без викликів не існує, і якщо дитина не вчиться долати їх, ризикуючи, то росте безхребетною. Пресвята Богородиця пережила багато непростих хвилин, починаючи від народження Ісуса та закінчуючи Голготою, і як добра мама, Вона є біля нас, «щоб ми не втрачали сміливості перед обличчям життєвих труднощів, наших слабкостей, наших гріхів: Вона додає нам сил, вказує на шлях Свого Сина».

«Добра мама, – перейшов до останнього аспекту Папа, – не лише супроводжує дітей у зростанні, не виключаючи проблем та викликів життя; добра мама також вчить вільно приймати остаточні рішення. Це не є легко, але мама вміє це робити». У цьому контексті Святіший Отець пояснив, що свобода не означає робити те, що хочеться, ганятися за модою, кидатися в те, що нам подобається. «Свобода, – наголосив він, – дарована нам для того, щоб ми вміли приймати добрі рішення в житті! Марія, як добра мати, вчить нас бути, як Вона, здатними приймати остаточні рішення, в той час, коли, так би мовити, панує філософія тимчасовості. (...) Вона допомагає нам приймати остаточні рішення з тією повнотою свободи, з якою Вона відповіла “так” на Божий задум щодо Її життя».

Папа наголосив, що все життя Пречистої Діви Марії було прославою життя, піснею любові до життя, бо Вона породила Ісуса та була присутньою при народженні Церкви в день П’ятидесятниці. Вона є мамою, яка допомагає нам зростати, виходити назустріч проблемам і долати їх, допомагає нам ставати вільними в остаточних рішеннях. Вона є мамою, «Яка вчить нас бути плідними, відкритими на життя», вчить ніколи не втрачати надії, «дарувати життя іншим, як фізичне, так і духовне». 

За матеріалами: Радіо Ватикан 

Джерело:    КРЕДО

07.05.2013р. Б. / Великоднє інтерв`ю Патріарха УГКЦ


«Свого часу князь Володимир, коли вирішив стати християнином, коли запропонував християнську віру киянам – зробив цивілізаційний вибір у бік християнської Європи. Це був європейський вибір рівноапостольного Володимира. І першим плодом цього вибору було те, що князь Ярослав Мудрий став тестем Європи. Таким чином не тільки князі, а й культура Київської Русі почала розвиватися як європейська християнська культура». Про це сказав  Патріарх Української Греко-Католицької Церкви Блаженніший Святослав (Шевчук) у великодньому інтерв’ю 5-му каналу, відповідаючи на запитання, як Греко-Католицька Церква визначає цивілізаційний напрямок руху України: на Схід – у православно-екумейний під назвою «Митний союз» – чи на європейський протестантсько-католицький Захід.




Патріарх Церкви висловив спостереження: «Якраз цього року, можливо, за таким дивним збігом обставин, хоча я думаю, що це Божа воля, ми святкуватимемо 1025-річчя Хрещення Русі-України й саме на цей рік припадає період історичного вибору щодо нового входження України в європейську сім’ю народів». Він вважає, що коли сьогодні хтось думає, куди йти – це «штучний, спокусливий голос».

«Повторімо сьогодні в нашій країні той самий вибір у бік Європи, який зробив був князь Володимир. Коли хтось хоче використовувати православну Церкву як засіб для якоїсь геополітичної боротьби, тоді він завжди забуватиме коріння. Гадаю, що всі Церкви Київської традиції повинні відкрити для себе, що їхньою матірною Церквою є Церква Константинополя. І таким чином ми побачимо, в який бік князь Володимир скерував вектор християнського пошуку й звідки світло Євангелія прийшло на наші землі», - наголошує Блаженніший Святослав.


Департамент інформації УГКЦ

понеділок, 6 травня 2013 р.

06.05.2013р. Б. / Папа: Не задовольняйтеся пересічним християнським життям


ватиканМоре парасольок всіх кольорів, а потім – вимпели і прапори, що наповнили площу св. Петра і простягнулися на прилеглі вулиці: учасниками і дійовими особами цього видовища стали десятки тисяч членів Братств, за яких 5 травня Папа відправив спеціальну Месу.
 
Святіший Отець подякував присутнім за мужність, яку вони виявили прийшовши на площу, незважаючи на сильний дощ. Під час проповіді Папа зосередився на трьох пунктах: «євангельський, церковний та місіонерський дух». «Три слова, щоб не забути», - сказав він.

Повний текст проповіді Святішого Отця:

Дорогі брати і сестри, ви не побоялися прийти в такий дощ … Господь нехай благословить вас!
У Рік віри я щасливий відправити цю Євхаристію, особливо присвячену Братствам: традиційним громадам в Церкві, які в останні роки переживають оновлення і нове народження. Вітаю всіх вас з любов’ю, особливо Братства, які прибули з різних куточків світу! Дякуємо за вашу присутність і свідчення! 

1. У Євангелії ми чули уривок з прощальних промов Ісуса, наведених євангелистом Йоаном в контексті Тайної Вечері. Ісус повіряє апостолам Свої останні думки, такі, як духовний заповіт, перед тим, як залишити їх. У сьогоднішньому тексті наполегливо підкреслюється те, що християнська віра повністю зосереджена на відносинах з Отцем, Сином і Святим Духом. Хто любить Господа Ісуса, приймає в себе Його і Отця, і завдяки Святому Духу приймає у своє серце і життя Євангеліє. Тут нам вказаний центр, від якого все повинно виходити і до якого все повинно вести: любити Бога, бути учнями Христа, живучи Євангелієм. Бенедикт XVI, звертаючись до вас, використовував такий вираз: євангельський дух. Дорогі члени Братств, народне благочестя, яскравим виразом якого ви є – це справжній скарб; Церква і латиноамериканські єпископи, оцінивши його належним чином, дали йому визначення духовності, містики, яка є «простором зустрічі з Ісусом Христом». Черпайте завжди від Христа, невичерпного джерела, зміцнюйте вашу віру, піклуючись про духовне виховання, особисту та спільнотну молитву, літургію. Протягом століть Братства були кузнями святості багатьох людей, які просто жили своїми глибокими відносинами з Господом. Ідіть рішуче до святості, не задовольняйтеся пересічним християнським життям, – нехай ваша приналежність стане стимулом, насамперед для вас самих, більше любити Ісуса Христа. 

2. Уривок з Діянь Апостолів, який ми чули, також говорить про важливе. У зародженній Церкві відразу виникла необхідність розпізнання того, що є важливим, щоб бути християнами, щоб слідувати за Ісусом, і того, що таким не є. Апостоли та інші старійшини скликали важливі збори в Єрусалимі, можна сказати, перший “собор”, на цю тему, через проблеми, що виникли після того, як Євангеліє було сповіщено поганам, не євреям. Це було провіденціальною можливістю для того, щоб краще зрозуміти те, що є важливим, тобто, увірувати в Ісуса Христа, померлого і воскреслого за наші гріхи, і любити один одного, як Він полюбив нас. Але зверніть увагу, що труднощі були подолані не поза, але всередині самої Церкви. І це другий елемент, про який мені б хотілося нагадати вам, як зробив Бенедикт XVI, і ним є дух церковності. Народне благочестя – це шлях, який веде до суті, якщо ми проходимо його в Церкві, в тісному спілкуванні з вашими пастирями. Дорогі брати і сестри, Церква вас любить! Будьте активною присутністю в спільноті, як живі клітини, живі камені. Латиноамериканські єпископи написали, що народне благочестя, виразом якого ви є, – це «законний спосіб жити вірою, спосіб відчувати себе частиною Церкви» (Документ Апаресіди, 264). Як чудово сказано! Законний спосіб жити вірою, спосіб відчувати себе частиною Церкви. Любіть Церкву! Дайте їй керувати вами! У парафіях, єпархіях будьте справжніми «легенями» віри і християнського життя, свіжим повітрям! На цій площі я бачив спочатку ціле море парасольок, а тепер всі різнобарв’я прапорів та інших символів приналежності до ваших Братств. Так само і Церква: велике багатство і різноманітність виразів, в якому все повертається до єдності; різноманітність повертається єдності, а єдність полягає у зустрічі з Христом. 

3. І третє слово, яке повинно вас характеризувати: дух місіонерства. Ви наділені особливою і важливою місією, яка полягає в тому, щоб підтримувати живий зв’язок між вірою і культурою народів, до яких ви належите, і ви робите це за допомогою народного благочестя. Коли, наприклад, ви несете в процесії Розп’яття з благоговінням і любов’ю до Господа, ви здійснюєте не просто зовнішній акт; ви вказуєте на центральне місце Пасхальної Таємниці Господа, Його Страстей, Смерті і Воскресіння, через які Він відкупив нас, і вказуєте, перш за все, вам самим і спільноті, на те, що потрібно слідувати за Христом на конкретному життєвому шляху, щоб Він перемінив нас. Точно так само, коли ви проявляєте глибоке пошанування до Діви Марії, ви вказуєте на найвищу реалізацію християнського буття, на Ту, Яка Своєю вірою і послухом волі Бога, а також Своїм роздумом про Слово і діяння Ісуса, є досконалою ученицею Господа (пор. Lumen gentium, 53). Цю віру, що народжується зі слухання Слова Божого, ви проявляєте у формах, в які залучаються почуття, емоції, символи різних культур … І тим самим ви допомагаєте передавати її народу, особливо простим людям, тим, кого Ісус називає в Євангеліях «малими». Справді, «спільне паломництво до святинь і участь в інших проявах народного благочестя, разом з дітьми, залучаючи інших людей, вже саме по собі є актом євангелізації» (Документ Апаресіди, 264). Коли ви йдете до святинь, коли берете з собою родину, своїх дітей, ви здійснюєте акт євангелізації. Треба йти вперед саме так! Будьте щирими євангелізаторами! Нехай ваші починання будуть “мостами”, шляхами, що ведуть до Христа, щоб йти разом з Ним. І в цьому дусі будьте завжди уважні до справ милосердя. Кожен християнин і кожна спільнота є місіонерськими в тій мірі, в якій вони несуть Євангеліє і живуть ним, і свідчать про любов Бога до всіх, особливо до тих, хто переживає труднощі. Будьте місіонерами любові і ніжності Бога! Будьте місіонерами милосердя Бога, Який завжди нас прощає, завжди чекає нас, завжди так нас любить! 

Євангельський дух, церковність, дух місіонерства. Три слова! Не забувайте їх! Євангельський дух, церковність, дух місіонерства. Попросімо Господа завжди направляти до Нього наш розум і серце, як живі камені Церкви, щоб будь-яка наша діяльність, все наше християнське життя були яскравим свідченням Його милосердя і любові. І таким чином ми будемо йти до мети нашого земного паломництва, до цього чудового святилища – до небесного Єрусалиму. Там немає іншого храму: Сам Бог і Агнець і є його храм; і світло сонця та місяця меркне перед славою Всевишнього. Хай буде так. 


За матеріалами: popefrancis.org.ua 

Джерело:    КРЕДО

неділю, 5 травня 2013 р.

05.05.2013р. Б. / Коментар Євангелія на Пасху


Євангеліє від Йоана 1,1-17:

1 Споконвіку було Слово, і з Богом було Слово, і Слово було – Бог.
2 З Богом було воно споконвіку.
3 Ним постало все, і ніщо, що постало, не постало без нього.
4 У ньому було життя, і життя було – світло людей.
5 І світло світить у темряві, і не пойняла його темрява.
6 Був чоловік, посланий Богом, ім’я йому – Йоан.
7 Прийшов він свідком – свідчити про світло, щоб усі з-за нього увірували.
8 Не був він світло – був лише, щоб свідчити світло.
9 Справжнє то було світло – те, що просвітлює кожну людину. Воно прийшло у цей світ.
10 Було у світі, і світ ним виник – і світ не впізнав його.
11 Прийшло до своїх, – а свої його не прийняли.
12 Котрі ж прийняли його – тим дало право дітьми Божими стати, які в ім’я його вірують;
13 які не з крови, ані з тілесного бажання, ані з волі людської, лише – від Бога народилися.
14 І Слово стало тілом, і оселилося між нами, і ми славу його бачили – славу Єдинородного від Отця, благодаттю та істиною сповненого.
15 Свідчить про нього Йоан, і проголошує, промовляючи: «Ось той, про кого я говорив: Той, що йде за мною, існував передо мною, був раніше за мене».
16 Від його повноти прийняли всі ми – благодать за благодать.
17 Закон бо був даний від Мойсея, благодать же й істина прийшла через Ісуса Христа.

Вступ

Згідно із Життям Константина (Vita Constantini ХІV, 13-14) перед тим, як вирушити в Моравію, св. Кирил опрацював алфавіт, щоб могти писати на слав’янській мові, розпочинаючи відразу і перекладати Святе Письмо: те саме Євангеліє від Йоана, а точніше, від слів “Споконвіку було Слово, і Слово було в Бога, і Слово було – Бог”. Це були, отже, перші слова Євангелія, які наші предки почули на зрозумілій їм мові. Цими словами, можемо сказати, що і відкрито “двері віри” і нам всім, хто пішов за прикладом рівноапостольних князів Володимира і Ольги, святого Йосафата, святих новомучеників та сотні тисяч віруючих, які почули Слово Євангелія і прийняли його у своє життя.

Наша Церква читає і слухає це Євангеліє саме сьогодні – у світлий день Христового Воскресіння, в день Христової перемоги над смертю, в день і нашої Пасхи. Так, як 1150 років тому, св. Кирило розпочинав своє післанництво до слов’ян цими словами, так і ми сьогодні, почнімо оці біблійні коментарі на Євангелія, які супроводжуватимуть нас у всі неділі цього року.

Контекст

Вистачає почати читати цей уривок, як уже почуваємося неначе піднесені на небо, перенесені на самі початки сотворення, щоб і самим почути оте Слово, “яким постало все”. А все ж таки цьому надприродному піднесенню не бракує і здорового реалізму, який пригадує нам сумну можливість для людини залишитися поза цим божественним світом. Світло і тінь чергуються, переплітаються, але все ж таки автор нас веде до споглядання тріумфу світла, життя, Слова, що стає тілом, саме для того, щоб дозволити добру перемогти зло.

Хоч деякі науковці ставлять під сумнів Йоанове авторство Прологу через присутність деяких віршів, які на перший погляд, переривали б послідовність гімну (вв. 6-8 і 15), а також через наявність деяких термінів, які більше не з’являються в Євангелію, то все ж таки слід звернути увагу на те, що Пролог побудований за схемою концентричної структури, згідно з якою тема розвивається по колу, з повтореннями[1], а не прямолінійно. Щодо термінів, які більше не з’являються в Йоанівських писаннях, то знаходимо лише 4 такі терміни із 252 в цілому Пролозі. Насправді численні теми тісно пов’язані з Євангелієм, а також і з іншими Йоанівськими писаннями, що видно з наступної таблиці, яка може послужити для особистої призадуми над текстом і молитви:

Тема Пролог Йоана Йоанівські писання
Передіснування Слова в. 1 і в. 15 Йо 17,5
Божество Слова в. 1 Йо 10,30; 20,28
Його посередництво в. 3 Йо 3,17; 10,9
У Ньому було життя в. 4 Йо 5,26
І життя було світло людей в. 4 і в. 9 Йо 8,12; 9,5
Світло світить у темряві в. 5 Йо 3,19
Свідчення Йоана вв. 6-8.15 Йо 1,19-34; 5,33
Світло приходить у світ в. 9 Йо 3,19 12,46
Світ не пізнав його в. 10 Йо 16,3; 1 Йо 3,1
Свої його не прийняли в. 11 Йо 5,43
Вірити в його ім’я в. 12 Йо 2,23; 3,18
Діти Божі в. 12 Йо 11,52
Христове тіло в. 14 Йо 6,51-56; 1 Йо 4,2
Бачити славу в. 14 Йо 11,40
Істина в Ісусі Христі в. 14 і в. 17 Йо 8,32; 14,6
Ніхто Бога не бачив в. 18 Йо 6,46а; 1 Йо 4,12
Хто від Отця – той Його бачить в. 18 Йо 4,46б

Це порівняння дає нам право стверджувати, що Пролог укладено, застосовуючи ті самі богословські елементи, що і в Євангелію. Оскільки Пролог представляє більш зріле богослов’я від Євангелія, то досить імовірно був укладений вже після написання самого Євангелія, а відтак поміщений на сам його початок, як урочистий вступ до нього.

Деякі терміни і теми Прологу краще можна зрозуміти, якщо взяти до уваги літературу мудрості СЗ. Саме вона представляє нам Мудрість, яка знаходиться при Богові, і отже, провадить його творчою діяльністю, а вкінці досягає і людей, приносячи їм великі дари своїм приходом (див. зокрема Приповідки 8,23-31 і Сираха 24,1-32). Перший текст говорить про Мудрість, яка перед віками, споконвіку, перебуває з Богом і разом з Ним творить світ; відтак дарує свої благодаті людям, які покликані її слухатись. Другий текст підкреслює першенство Мудрості над усіма іншими речами, а відтак її перебування серед Ізраїльського народу та її доброчинства для нього.

Підсумовуючи, можемо сказати, що Пролог Євангелія є твором святого апостола і євангелиста Йоана, який уклав його саме як урочистий вступ до свого Євангелія. У його укладанні він послужився мудрісним переданням, яке подало йому деякі терміни і загальну структуру.

Коментар

Євангелист Йоан розпочинає своє Євангеліє інакше від інших євангелистів. Його зацікавлення не обмежується публічним життям Ісуса (як Марко), ані не має наміру досліджувати дитинство Ісуса (як Матей і Лука). Натомість, автор нас відразу впроваджує в таїнство Бога. Однак, він не пропонує нам філософсько-богословські роздуми про таїнство Пресвятої Тройці, а розповідає історію спасіння. Оскільки йдеться не про спекулятивне богослов’я, але про втілене, конкретне богослов’я, його увага зосереджується більше на відношенні Бог-люди, ніж на Божій природі.

Відношення Слова-Логоса до Бога (вв.1-2)

Перший вірш Прологу дуже насичений і подає нам опис самої природи Слова-Логоса; другий вірш відтворює його в синтетичний спосіб. Аж чотири рази з’являється дієслово “бути” в минулому часі (недоконаному) для того, щоб висловити дію, яка продовжується в безконечності. В такий спосіб автор бажає висловити вічність, яка надходить час.

Споконвіку нагадує нам сотворення з книги Буття 1. В такий спосіб автор хоче нам сказати, що Слово передувало сотворенню, було присутнє в час створення, тому що існувало споконвіку. Застосування дієслова “було” висловлює існування, яке ніколи не мало початку. Отже, не йдеться про якусь дійсність, яка почала існувати раніше за інші, але йдеться про вічну дійсність.

Йоан у своєму Пролозі застосовує як титул особи грецький іменник “Логос” – Слово. Цей термін відсилає нас до філософії Платона і стоїків. Здається, що першим, хто говорив про “логос” був Геракліт, а відтак вже Платон. Для платонізму Логос був вічною і всюдиприсутньою дійсністю, що втілюється у вогонь – первісну дійсність; Логос передає людям слово і, оскільки всі можуть його сприйняти, є також критерієм правди. Для стоїків логос є іманентною причиною світу. Вже цього вистачає, щоб зрозуміти наскільки йоанівський Логос є відмінний від грецького: для Йоана, Логос – це правдива особа, трансцендента. Йоан використовує Логос в біблійному сенсі слова, а не в грецькому сенсі розуму, тому і наближається більше до поняття мудрості. Отже, подібність між Йоанівським логосом і грецьким є лише лексична: вживається той самий термін, логос, на позначення двох цілком відмінних дійсностей.

“І з Богом було Слово. Дослівно: “Слово було звернене до Бога”. З цим твердженням ми довідуємося про вічні відносини Слова з Отцем. З цього походить, що перед якою-будь діяльністю на зовні, Слово тісно пов’язане з Отцем, у постійному сопричасті. Можемо навіть сказати, що споглядання і близькість з Богом передують якій-небудь діяльності, навіть самому сотворенню, про яке піде мова у в.3.

І Слово було Бог. Третій раз повторюється дієслово “було”, поєднуючи підмет “Слово” з присудком “Бог”. Грецький текст поміщає присудок “Бог” перед підметом (дослівно: “і богом було Слово”) для того, щоб підкреслити дуже чітко і ясно божественну природу Логоса. Якщо його існування споконвіку дозволяло це передбачити, його близькість з Отцем була майже доказом цього, то тепер знаходимо беззастережне твердження. Логос має ту саму природу, що і Отець: він є Богом, тієї самої природи. Тому Ісус зможе сказати: Я і Отець – одно (Йо 10,30).

Першу річ, про яку нам каже Йоан про Ісуса з Назарету – це його божа природа, це його найглибше і найправдивіше буття, що пов’язує його з Отцем. Йоан, отже, іде біблійним шляхом об’явлення, а не шляхом людського розуміння; він вирушає від божества для того, щоб представити нам людськість, а не вирушає від людськості, щоб дійти до божества.

Творча дія Слова (в.3)

Представивши спершу Логос, Йоан тепер розповідає нам про його діло, розпочинаючи з його втручання у сотворення. Вірш можна зрозуміти двояко, оскільки “те, що постало” з другої частини вірша, можна прочитати в два різні способи: 1) “Ним постало все, і ніщо, що постало, не постало без нього” (як у нашому тексті), і 2) “Ним постало вже і ніщо не постало без нього. Те, що постало у Ньому, було життя людей”. У кожному разі ідея залишається та сама: Логос є єдиним посередником усього сотворення.

Факт, що Логос бере активну участь у сотворенні, означає, що сотворення є актом об’явлення. Усе сотворення несе на собі слід Слова (Логоса); саме тому книга Мудрості 13, 1 і Послання до Римлян 1,19-20 стверджують можливість для людини піднятися до Бога завдяки сотворінню. Галілей говорив про дві книги: книгу Біблії і завжди відкриту книгу природи. Отже, людина спроможна своїм розумом осягнути знаки Божої присутності у світі.

Відношення Логоса до людства (вв.4-5)

Зараз переходимо від космічної перспективи сотворення до антропологічної перспективи спасіння. Тут переплітаються поняття “життя” і “світла”; а спілкування життя відбувається у формі просвітлення, тобто об’явлення. Метою є життя, а це досяжне, коли входиться в світлу сферу Логоса.

Дія світла є постійною; однак, на своєму шляху, світло знаходить велику перешкоду: темряву. Таким чином автор нам представляє контраст між світлом і темрявою, контраст, який, зрештою, пронизує усе Євангеліє. Протиставлення належить до морального і надприродного світу: світло позначає Боже і Христове Царство, як царство добра, справедливості, істини і любові; натомість, темрява окреслює царство Сатани як царство зла і несправедливості. Автор, однак, оминає можливий дуалізм, який пояснював би світло і темряву як два принципи – принципи добра і зла. Текст чітко говорить про світло, яке “світить” споконвіку і, незважаючи на намагання темряви, буде переможним. “І не пойняла його темрява” слід зрозуміти не тільки в сенсі “не обняла” (переклад Куліша) чи “не обгорнула” (переклад Огієнка), а як “не подолала” (див. Мудр. 7,30), “не перемогла”, оскільки саме грецьке дієслово містить в собі ідею атаки з наміром заблокувати (таку думку висловлювали вже Оріген і св. Йоан Золотоустий та більшість грецьких Отців Церкви).

Посеред жорстокого реалізму, який визнає не лише існування зла, названого тут темрявою, але також і його напади на світло, утверджується певність, що Боже світло ніколи не було переможене і ніколи таким не буде. Гімн випромінює здоровим оптимізмом.

Йоан – свідок світла (вв.6-8)

Речення починається різким ἐγένετο “був”, яке вказує на минущість і часовість, в чіткому протиставленні до ἦν (було) Слова, яке вказує на вічність. Насправді відразу вказано, що йдеться про чоловіка – суттєво інакше єство від Логоса. Поки що не сказано його імені, а лише вказується на його функцію. Про нього кажеться, що він “посланий Богом”; можемо сказати, що знаходимося в присутності апостола (так дослівно зазначає грецький текст), тому що сам Бог вибрав його для якоїсь окремої місії. Лише зараз подано і його ім’я, Йоан, яке єврейською мовою означає “Бог милосердиться”. Метою післанництва Йоана є свідчення Світлу, яке означає не лише вірно передати те, що бачилося чи чулося, але і стати гарантом і запорукою баченого/почутого.

Свідчення Йоана набирає універсального значення, уникаючи будь-якого гетто і ламаючи вузькі обмеження ментальності. У в. 7 знаходимо саме “усі”, що відноситься до всіх людей, без огляду на соціальний статус, на расу, на релігію. Зацікавлення пересунулося з “усього” у в. 3 на “всіх людей” у цьому вірші: чи то йдеться про творчу і космічну дію Слова, чи про свідчення Йоана: відчуваємо тут свіжий вітерець універсалізму.

Логос просвітлює усіх людей (в.9)

Це універсалістичне відкриття знаходить свій відгомін у в.9, де Логос названо справжнім світлом, що “просвічує кожну людину”. Отці Церкви бачили у цьому твердженні свого роду основу, щоб стверджувати, що і погани були підготовлені отримати Христа, так як і юдеї через Святе Письмо, завдяки чому, прийнявши Христове світло, також беруть участь в благодаті Слова. На жаль, через різні обставини, ця ідея довго не знаходила свого відображення в Учительстві Церкви аж до ІІ Ватиканського Собору, де вперше в одному соборовому документі – Lumen gentium – цю думку озвучено в наступний спосіб: “Боже Провидіння не відмовляє конечних до спасіння засобів тим, що без вини ще не прийшли до виразного пізнання Бога та намагаються, не без Божої благодаті, досягнути праведності життя. Скільки бо в них добра й правди, все те Церква уважає як приготування до Євангелія та дане Тим, хто просвічує кожного чоловіка, щоб міг спастися” (LG 16).

Відкинення і прийняття Логоса (вв.10-13)

Велич такого дару просвітлення-спасіння, запропонованого усім, розбивається об сумну можливість глухого відкинення. В. 10 описує трагічну ситуацію відкинення зі сторони людей. Знаходимо тут слово “світ”, яке в термінології Йоана має три значення: космічне, антропологічне і моральне. Світ, в космічному значенні, означає усе створіння, або землю на якій живуть люди, і як такий, “світ” є добрий. Світ, в антропологічному значенні, окреслює людей і сам по собі він є не тільки добрий, але і улюблений Богом. З третім значенні слова світ Йоан окреслює тих людей, які підкорилися владі темряви і противляться Богові і його Синові.

Однак, найбільше непокоїть те, що ця ворожість походить саме від тих, від яких очікувалося доброзичливе сприйняття. Євангеліє говорить про “своїх”. На щастя, не все втрачено. На противагу відкиненню декого, знаходимо прийняття іншими. Прийняття Слова міняє на онтологічному рівні ситуацію людей, оскільки, увійшовши в Божу близькість, вони відчувають на собі те, що вони стали дітьми Божими. Йдеться, однак, про дар, про надприродний дар, про дар згори. Щоб саме підкреслити, що нова ситуація надходить природні можливості, в. 13, перед тим як запропонувати в позитивний спосіб, подає три заперечення, щоб дійти висновку, що новий статус є передусім Божим даром. Тому так акцентовано на протиставлення між «бути народженим у природний спосіб» і «народитися від Бога». Це різниця між людським і божественним, між звичним, природним і надприродним.

Втілення Логоса і його свідки (в.14)

У цьому вірші гімн досягає своєї кульмінації. Після довгої перерви, повертається термін Логос, хоч в цілковито інакшій ситуації. Перед тим Йоан його представив як вічне і божественне Слово, посередника сотворіння і носія світла для усіх людей. Тепер Логос представлено повитого в людськість, яка позначає кожну людину.

Про Слово сказано, що воно “стало тілом”. У біблійній мові “тіло” не відноситься тільки до плоті, або до якоїсь матеріальної частини людини, а позначає усю людину, як створіння у його земському і смертному аспекті. Коли протиставлене до “Духа”, тіло окреслено як осідок гріха. Однак, у в.14 “тіло” просто позначає цілковиту людськість, історичність факту, досвідченого і незаперечного, історичної дійсності Ісусового тіла. Конкретність висловлена також і дієсловом “оселилося”, яке дослівно означає “розп’ясти намет”. Для бедуїна, людини пустелі, намет – це дім і, отже, розп’ясти намет стає синонімом замешкати.

Цікаво зауважити, що грецьке дієслово “оселилося” (ἐσκήνωσεν) містить ті самі приголосні, що і єврейське дієслово шекінах, яке означає Божу присутність. Можливо, це не просто випадково? Важливіше, однак, зауважити, що Боже замешкання серед свого народу пронизує усе біблійне передання: у часи Виходу Бог замешкав у наметі зборів (Вих 33,7-11), а відтак, в обіцяній землі, Бог замешкав у храмі (1 Цар 8,10-11). Пророки звіщали замешкання Бога на Сіоні, а мудрісне передання представляло Мудрість, яка поклала свій намет у Якова (Сир 24,8). Ця хвиля доходить аж до книги Одкровення, яка і закінчує цю тему (Од 21,3-4). Пролог стверджує у в.14 що людськість Христа є тим кивотом, в якому можна знайти Божу присутність: його тіло – це новий намет, новий храм, як це буде стверджено дещо пізніше (пор. 2,19.21).

Друга частина в.14 впроваджує новий елемент: “ми”, яке відсилає нас до апостольського “ми”, до “ми” свідків. Християнська віра основується на авторитетному свідченні осіб, які можуть підтвердити те, що звіщають. Об’єктом їхнього свідчення є Ісус Христос. Після ствердження його людськості, висловлена терміном “тіло”, автор Прологу знову поміщає особу Ісуса у божественний світ, висловлений терміном “слава”. У СЗ слава сповнювала намет зборів і храм, а зараз вона знаходиться в особі Ісуса, в якому люди можуть зустріти і побачити цю божу славу. Чому і як? Тому що Ісус є “єдинородний Син”, сповнений благодаті та істини. Це два типові терміни союзу Бога з людиною. Перший, благодать, висловлює доброту Бога, який схиляється над людьми щоб простити їм гріхи і відновити союз; стає також синонімом милосердя. Другий термін, істина, вказує на Божу прикмету, завдяки якій Він залишається вірний своїй обітниці. Благодать Слова подібна до Божого милосердя, до божої доброти, яка нахиляється над людиною, щоб обдарувати її своїми дарами. “Правда” є синонімом об’явлення, таїнства або задуму спасіння.

Свідчення Йоана (в.15)

Йоан свідчить і його свідчення здійснилося: його голос вже більше ніколи не замовкне, тому що звучатиме всюди і назавжди на користь Логоса. Йоан поєднує два рівні: рівень часовості (той що йде за мною) і рівень важливості (існував передо мною, був раніше за мене). Хронологічно Йоан прийшов раніше за Ісуса, оскільки народився шість місяців раніше, але в дійсності, щодо важливості, він іде після Ісуса.

Повнота дару: об’явлення (вв.16-18)

В. 16 говорить про дві благодаті, які чергуються: за благодаттю, тобто даром Закону, – що позначив життя єврейського народу, відрізняючи його від усіх інших народів через його приналежність до Господа – тепер слідує дар, який дарує Логос. В. 17 уточнює думку, посилаючись ясно на Мойсея і Ісуса Христа.

Пролог закінчується в.18, яким наша Літургія розпочинає євангелське читання в Світлий понеділок, впроваджуючи цим віршем свідчення Йоана Хрестителя.

18 Ніхто й ніколи Бога не бачив.
Єдинородний Син,
що в Отцевому лоні,
– той об’явив.

Спочатку стверджується, що Бога не можна бачити. Максимум було допущено Мойсеєві і частково Ісаї… але і це дуже далеко від очікувань людей. Старозавітня аксіома, що Бога не можна бачити залишається непорушним правилом.

Однак, зараз щось міняється докорінно. Автор повертається до Логоса, названого “Єдинородним Сином” (або Єдинородним Богом, як подають деякі рукописи), що “в лоні Отця”, які вказують на близькість і ніжність. Цим практично і окреслені умови, чому він, і тільки він, може об’явити нам Отця. Людина, у Христі, вже більше не є сиротою, але зустрічає Бога в особі Ісуса з Назарету. Сам Ісус це підтвердить, відповідаючи Филипові, який хотів бачити Бога: “Скільки я часу з вами, а ти мене не знаєш, Филипе? Хто мене бачив, той бачив Отця” (Йо 14,9).
Вкінці Прологу читач поставлений в ідеальну позицію, щоб слідкувати за розвитком Євангелія, тому що має в руках ключі, щоб правильно розуміти Ісуса, як тоді, коли він здійснюватиме знаки, і коли говоритиме про таїнство Отця. В. 18 – це наче місток між Прологом і рештою Євангелія, а весь Пролог, у свою чергу стає прекрасними дверима в саме Євангеліє, але також і в цей наш духовний подвиг недільних євангельських читань, коментарів до них, роздумувань і молитви.


[1] Концентрична стурктура прологу:
а (вв.1-2)                 б (в.3)                    в (вв.4-5)
а’ (вв.6-8)                 б’ (вв. 9-11)          в’ (вв.12-14)
а” (в.15)                   б” (вв. 16-17)       в” (в.18)

ТБ

Джерела: http://pcc.ugcc.org.ua

Воїни Христа Царя