Святих і праведних богоотців Йоакима і Анни
Тропар богоотців, глас 1: Будучи праведними в законній
благодаті,* дитятко Богом дане породили нам Йоаким і Анна.* Тому
сьогодні світло й весело святкує* Божественна церква чесну Вашу пам’ять,
славлячи Бога.* Бо Він підняв ріг спасіння нам у домі Давидовому.
Кондак богоотців, глас 2: Радіє нині Анна, бо звільнилася
від уз неплідності,* і годує Пречисту, скликаючи всіх оспівати Того,*
хто дарував її від лона людям, єдину Матір, що не пізнала мужа.
Святий Йоаким походив з коліна Юди і був потомком царя Давида.
Свята Анна, його дружина, була дочкою священика Маттана і Марії, його
жінки. Маттан і Марія мали три дочки: Марію, Совію та Анну. Марія вийшла
заміж і народила двох дочок: Саломію і Марію. Совія вийшла заміж і
народила Єлисавету. А Анна вийшла за Йоакима і стала матір’ю Пречистої
Діви. Отож Саломія і Марія були рідними сестрами, дочками Марії, і
внуками Маттана і Марії. А для Єлисавети, доньки Совії, і для Пречистої
Діви Марії, доньки Анни, Саломія і Марія були двоюрідними сестрами.
Саломія
вийшла заміж і мала двох синів: Якова Зеведея і Йоана Євангелиста.
Марія (рідна сестра Саломії) вийшла заміж за Клеопу і мала двох синів:
Якова і Йосифа. Єлисавета вийшла заміж за Захарію і мала сина Йоана
Предтечу. А Пречиста Діва Марія породила Ісуса Спасителя.
Таким
чином Яків Зеведей, Йоан Євангелист, Яків та Йосиф, Йоан Предтеча і Ісус
Xристос були троюрідними братами, бо їхні матері були двоюрідними
сестрами. І сьогодні також троюрідні називаються братами, як і в
біблійні часи. Тому Яків Заведей і Йоан Євангелист, Яків і Йосиф, Йоан
Хреститель і Ісус Христос відповідно до звичаю називатися братами, хоч і
були вони ріднею у третьому коліні.
А тепер подивимося, як про
це пишуть святі Євангелія. Так, у євангелиста Йоана читаємо: “А при
хресті Ісусовім стояли Його мати, сестра Його матері, Марія Клеопова та
Марія Магдалина” (Йо. 19, 25). Отож, як бачимо, Марія Клеопова була
двоюрідною сестрою Пречистої Діви. Про Марію Клеопову згадує і
євангелист Марко, коли розповідає про розп’яття Христа: “Були й жінки,
що дивилися здалека. Між ними була Марія Магдалина, Марія, мати Якова
Молодшого та Йосифа, і Саломія” (Мр. 15, 40). З цього бачимо, що Яків
Молодший і Йосиф були синами Марії Клеопової. Тих таки Якова і Йосифа
жиди називали братами Ісуса, як про це згадує євангелист Матей (див. Мт.
13, 55).
Отож тепер нам зрозуміло, що Яків і Йосиф, сини Марії
Клеопової, двоюрідної сестри Пречистої Діви, були троюрідними братами
Христа Спасителя. Дорогі браття! Є речі, про які чоловік не рад би й
згадувати, але згадати мусить. Злоба грішних людей привела до того, що у
своїй глупоті і ненависті до Господа Бога вони вголос хулять Ісуса
Христа і Пречисту Діву. По галицькій землі розкидають найбезличнішу і
найбезбожнішу книжку, в якій вигадують найбільшу злобу, яку могло
видумати пекло, – що Ісус Христос мав рідних братів, – і тим плюгавим
богохульством виявляють до Пречистої Діви Марії найбільшу зневагу. І
ось, коли я почав писати житіє праведних богоотців Йоакима і Анни,
прийшов до мене один чесний юнак і каже так: “Мені казав один чоловік,
що Ісус Христос мав братів і що про це пише святе Євангеліє, зокрема
євангелист Матей”.
І я відповів йому: “Добре, чесний юначе, що ти
прийшов до мене. Ось книга святих Євангелій, дізнаємося, що вони
пишуть”. І ми прочитали у євангелиста Матея ті слова, які фарисеї
говорили про Ісуса: “Хіба Він не син теслі? Хіба не Його мати зветься
Марія, а Його брати: Яків, Йосиф, Симон та Юда? І Його сестри хіба не
всі між нами?” (Мт. 13, 55-56).
Тепер подивімося, що пише
євангелист Марко, коли Ісус Христос страждав на хресті: “Були й жінки,
що дивилися здалека. Серед них була Марія Магдалина, Марія, мати Якова
Молодшого та Йосифа, і Саломія” (Мр. 15, 40). Що на це скажеш, юначе?
Матір Якова і Йосифа називалася Марія, яку святий Марко трохи нижче
називає то “Марія, мати Йосифа” (Мр. 15, 47), то “Марія, мати Якова”
(Мр. 16, 1). І ця Марія не була матір’ю Ісуса Христа, бо святе Євангеліє
завжди виразно називає Пречисту Діву “Мати Його”. А що ж то за Марія,
мати Йосифа або Якова? У євангелиста Йоана читаємо: “А при хресті
Ісусовім стояли Його мати, сестра Його матері, Марія Клеопова та Марія
Магдалина” (Йо. 19, 25). Та Марія, жінка Клеопи, була матір’ю Якова і
Йосифа, то чи могли Яків і Йосиф бути рідними братами Ісуса Христа, якщо
мали іншу матір?
Ні, вони не могли бути рідними братами. Однак
їх називають братами Ісуса, бо вони були синами Марії Клеопової,
двоюрідної сестри Марії, Матері Ісуса.
Ми навмисно дуже докладно
пояснили це і гадаємо, що тепер кожен усе зрозумів. І просимо вас про
одне. Богохульник не відійме слави і блиску ані Пречистої Діві, ані
великої тайни воплочення Сина Божого. Але цей тяжкий гріх мечем прошиває
груди Пречистої Діви, ранить її, бо Пречиста Діва не хоче, щоб хоч
якийсь гріх зневажав Її Сина. А ми, які так любимо Пречисту Діву, своїми
молитвами воздаймо Їй славу і хвалу за всі зневаги грішників. І
заплачмо, гірко заплачмо над нашим народом, з якого кожен безбожник,
кожен неук і крикун має право зневажати Христову віру.
Так,
мимоволі, ми відійшли від предмету нашої розповіді. Святі Йоаким і Анна
мали багатий маєток, доходи з нього ділили на три частини: одну давали
на храм, другу – на бідних, а з третьої жили. І слід нам сказати, що
були це люди святі, якщо Господь Бог вибрав їх на батьків Пречистої
Діви. Прожили вони разом п’ятдесят літ і одним лиш журилися, що Бог не
благословив їх дітками, бо у жидів уважалося це карою за гріхи. У своєму
смиренні вони вважали себе недостойними Божої ласки і всю журбу
жертвували Богу, молилися і чинили добрі діла.
Одного разу, коли
Йоаким зробив багату пожертву на Єрусалимський храм, тодішній архиєрей
Ісахар не хотів прийняти тих дарів, бо походили вони від бездітного
чоловіка. А один зі священиків, на ім’я Рувим, вголос став закидати
Йоакимові, що то Господь карає його бездітністю за гріхи. Журба огорнула
серце праведного Йоакима і він пішов у полонину, де паслися його стада,
там плакав, молився до Бога і постив сорок днів.
І праведна Анна
не припиняла молитися, і часто сльози текли з її очей, коли думала, що
це Бог карає їх бездітністю. Особливо жаль душив її душу тепер, коли
вона дізналася, як у храмі їх прилюдно осуджували у гріхах. Одного разу в
садку вона побачила гніздо з пташенятами. І така журба її охопила, що
вилилася з її серця голосною молитвою:
“На кого я подібна, ні на
птиць небесних, ні на звірів земних. Усі вони тішаться своїми дітками.
Навіть земля родить хліб для людей. Лиш одна я бездітна на світі. Всі
приходять до храму зі своїми приносами, всіх, що стали батьками,
почитають, а я відкинена навіть від храму мого Бога. Господи Боже мій!
Ти дав Сарі сина Ісаака в глибокій старості; Ти дав Анні сина, пророка
Самуїла, вислухай і мою молитву. Ти знаєш, Господи, як народ безчестить
бездітність. Дай мені стати матір’ю, щоб ми могли наше дитя принести
Тобі в жертву і величати Твоє милосердя!”
І коли вона так
молилася, став перед нею світлий Божий ангел і сказав: “Анно, Бог
вислухав твою молитву, і плач твій, і сльози дійшли до Нього, і ти будеш
матір’ю благословенної дочки, через яку зійде благословення і спасіння
цілого світу. Ім’я Її буде Марія”.
Свята Анна, втішена, дала
обіт, що своє дитя посвятить на службу Богові, і поспішила до Єрусалиму,
щоб подякувати Господу в Його храмі. У тому ж часі явився ангел і
святому Йоакимові, що молився та постив на самоті, і благовістив йому цю
радісну вістку. А як знак правдивости цього благовіщення велів йому йти
до Єрусалим, де в храмі, біля Золотих воріт, зустріне Анну, свою
дружину. І так сталося.
Невдовзі Анна народила дочку і дала Їй
ім’я Марія. А коли Марії виповнилося три роки, батьки віддали Її на
службу Богові в Його святиню. Невдовзі після цього помер святий Йоаким.
Свята Анна перебралася до Єрусалиму і жила там при храмі до часу, коли
Пречистій Діві виповнилося одинадцять років, за іншими джерелами, – аж
до Різдва Христа Спасителя.
Христова Церква вшановує пам’ять
праведних Йоакима й Анни на всіх найважливіших богослуженнях, а також
під час Божественної літургії, на проскомидії. Нехай їхні молитви будуть
щитом для нас у кожній годині. Через них – до Марії, через Марію – до
Ісуса.
У той самий день
Святого мученика Северіяна
Тропар мученика, глас 4: Мученик Твій, Господи, Северіян, *
у стражданнях своїх прийняв вінець нетлінний від Тебе, Бога нашого, *
мавши бо кріпость Твою, він мучителів подолав, * сокрушив і демонів
зухвальства безсильні. * Його молитвами спаси душі наші.
Кондак мученика, глас 1: Сміливістю душі озброєний,
богомудрий,* видав ти себе на різноманітні муки,* бувши запаленим
любов'ю Владики, о найщасливіший.* Тому й викрив ти безумство мучителів,
Северіяне,* і прийняв від Бога нетлінний вінець перемоги.
Святий Северіян був
воїном, він жив у селі поблизу вірменського міста Севастія. Увесь свій
великий маєток святий роздав бідним, а сам не тільки явно визнавав
Христа Спасителя, але й утішав і скріплював тих, що йшли за Христову
віру на тяжкі муки. Це він заохотив святих сорок мучеників, що сміливо
стали в обороні святої віри. Через пів року після їх мученицького
подвигу прийшов до Севастії лютий звір, мучитель Лисій, і наказав
ув’язнити всіх знатних християн. Тоді Северіян сам став перед мучителем і
упоминав його, щоб не мучив слуг Христа Спасителя, якщо хоче уникнути
тяжкої Божої кари і вічної муки. Мучитель велів спочатку його жорстоко
побити, потім повісити на дереві і шматувати залізними гаками, і
врешті-решт кинути у в’язницю, де слуга Божий просидів п’ять днів.
Коли
Северіяна вдруге привели на муки, то гордий мучитель наказав знову
шматувати його тіло залізними гаками, а потім прив’язати до голови і до
ніг святого важке каміння, у поясі зв’язати його мотузкою і повісити на
мурах міста. У тих нестерпних муках святий Северіян вголос дякував
Господеві і співав, скільки було сил у вмираючому тілі, псалми, – аж
поки Господь не покликав його душу до себе. Постраждав він 248 р. Мощі
святого мученика Северіяна поховано в селі, де він жив, під час похорону
Господь прославив їх чудом. Згідно з переданням, один покійний, його
слуга, був воскрешений із мертвих і ще п’ятнадцять літ прожив побожно і
праведно при гробі святого мученика.
__________
І. Я.
Луцик, "Житія святих, пам'ять яких Українська Греко-Католицька Церква
кожного дня впродовж року поминає". Львів, Видавництво «Свічадо», 2013
Джерело:
ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР