ЛЮБОВ


ЛЮБОВ
довготерпелива, любов – лагідна, вона не заздрить, любов не чваниться, не надимається, не бешкетує, не шукає свого, не поривається до гніву, не задумує зла; не тішиться, коли хтось чинить кривду, радіє правдою; все зносить, в усе вірить, усього надіється, все перетерпить.
ЛЮБОВ НІКОЛИ НЕ ПРОМИНАЄ! (І Кор.13,4-8)

суботу, 3 січня 2015 р.

03.01.2015р. Б. / Коментар Апостола на Неділю перед Різдвом

Неділя перед Різдвом

Послання до Євреїв 11,9-10.17-23.32-40

9 Вірою він перебував у обіцяній землі, як у чужій, живучи у наметах з Ісааком та Яковом, спадкоємцями, як і він, тієї самої обітниці. 10 Бо чекав міста з непохитними основами, якого Бог будівничий і засновник. 17 Вірою Авраам, поставлений на пробу, приніс у жертву Ісаака; і то єдинородного приніс у жертву сина, він, що обітниці одержав, 18 до якого було сказано: «Від Ісаака тобі народиться потомство», 19 думаючи, що Бог має силу і з мертвих воскресити; тому його й одержав назад, як символ. 20 Вірою Ісаак благословив Якова та Ісава на майбутнє. 21 Вірою Яків, перед смертю, благословив кожного з синів Йосифа і поклонився, спираючись на кінець палиці своєї. 22 Вірою Йосиф, вмираючи, згадав про вихід синів Ізраїля і розпорядився про свої кості. 23 Вірою батьки Мойсея, як він народився, три місяці його ховали, бо бачили красу дитини, і не злякалися царського наказу. 32 І що ще скажу? Часу не вистане мені, коли заходжуся розповідати про Гедеона, про Варака, про Самсона, про Єфту, про Давида й Самуїла та пророків, 33 що вірою підбили царства, чинили справедливість, обітниць осягнули, загородили пащі левам, 34 силу вогню гасили, вістря меча уникали, ставали сильні, бувши недолугі, на війні проявили мужність, наскоки чужинців відбивали. 35 Жінки діставали назад своїх померлих, які воскресали. Інші загинули в муках, відкинувши визволення, щоб осягнути ліпше воскресіння. 36 Інші наруг і бичів зазнали та ще й кайданів і в'язниці; 37 їх каменовано, розрізувано пилою, брано на допити; вони вмирали, мечем забиті; тинялися в овечих та козячих шкурах, збідовані, гноблені, кривджені; 38 вони, яких світ був невартий, блукали пустинями, горами, печерами та земними вертепами. 39 І всі вони, дарма що мали добре засвідчення вірою, не одержали обіцяного, 40 бо Бог зберіг нам щось краще, щоб вони не без нас осягли досконалість.

Вступ

У Неділю перед Різдвом Христовим Церква нас ставить безпосередньо перед подіями, які супроводжували народження Ісуса Христа. Однак, якщо трохи краще придивимося до самого Євангелія, то побачимо, що євангелист Матей більше уваги приділяє тому, що Йосиф повинен зробити – прийняти Марію і дати ім’я Ісусові – аніж самому опису народження. Ще більш дивним для сьогоднішнього читача може бути отой довгий список із 42 (3  по 14) предків Ісуса, який починається Авраамом і в якому Давид і вавилонське переселення позначають два переломні моменти цієї історії.

У сьогоднішньому читанні Апостола з Послання до Євреїв Церква подає нам дуже цікавий і важливий ключ розуміння цієї довгої підготовки до «сповнення часу» (див. Гал 4,4), в якому Бог зберіг нам щось краще (див. Євр 11,40). Що потрібно, щоб ми сьогодні стали не тільки спостерігачами здійснення Божої обітниці, але й щоб разом з праведним Симеоном могли побачити і сповнення цієї обітниці спасіння, прийнявши Ісуса на руки і ставши учасниками таїнства (див. Лк 2,30-31)? Сьогоднішній Апостол дає дуже чітку відповідь: віра!

Коментар

Увесь 11 розділ Послання до Євреїв, з якого взяті три уривки, що уклали сьогоднішнє читання (вв. 9-10. 17-23 і 32-40), представлено як справжній показ біблійних прикладів з майже перебільшеним наголосом на терміні віра: багато віршів розпочинається формулою «вірою» (гр. πίστει (Heb 4, 2), яка у цьому розділі повторюється аж 18 разів, показуючи таким чином, що історія «отців» – це історія, яка базується на вірі.

Хоча сьогоднішній Апостол починається лише з 9 вірша 11 розділу, в якому вже говориться про Авраама, то, все ж таки, для того, щоб краще зрозуміти оту «віру Отців», почнімо цей наш коментар з перших віршів 11 розділу.

«Дефініція» віри 

«Віра є запорукою того, чого сподіваємося, - доказ речей невидимих» (Євр 11,1). Перший вірш цього розділу починається визначенням, що є досить рідкісним явищем у Святому Письмі. Тут, отже, маємо один із тих нечастих випадків, коли автор подає дефініцію якогось поняття: він каже нам, що таке віра і окреслює її як «запоруку» (переклад Хоменка) чи «підставу» (переклад Куліша і Огієнка). У кожному разі віра – це не теорія і навіть не звичайнісінький акт довіри, а база, основа, тобто щось солідне, що становить фундамент, на якому побудовано дім. Якщо надія є очікуванням бажаного, то віра є запорукою, гарантією, тому що інакше надія стала б ілюзією, була б якимось невизначеним очікуванням чогось, але без основи, без підстави. Отже, віра є суттю – саме так це слово перекладає латинська Вулґата, яка дослівно відтворює у латинській мові грецьке слово «ὑπόστασις» (hypóstasis = те що лежить в основі, найголовніше…) – віра є основою, запорукою, тим, на чому стоїть все інше. Але варто зауважити ще одну річ. Основою всього не є якесь вчення, а особа – Ісус Христос, споконвічне Боже Слово, яким світ був створений, що стало тілом і оселилося між нами (див. Йо 1,14). Крім того віру ще окреслено як доказ, або аргумент невидимих речей. Данте Аліґ’єрі застосовує саме цей текст у Божественній Комедії у ХХIV пісні Раю, де він покликаний відповісти на питання святого Петра: «У чому віра?» (в. 53): «Це сутність у сподіваних речах і певний доказ у речах незримих» (вв. 64-65). Віра є, отже, і доказом: у цьому разі вона є теж і доктриною, вченням, тобто не лише якимось фундаментальним наставленням, яке гарантує солідність будівлі, але також і розумною структурою правди, в яку віруємо. Власне на основі цієї «розумної структури» і можна пояснити речі, які ми не бачимо.

Приклади віри: Авель, Енох, Ной

Після цієї вступної дефініції, автор Послання до Євреїв розпочинає своє представлення живих прикладів віри. Факт, що ми сьогодні згадуємо і шануємо усіх тих «праотців» і «отців», походить саме від їхньої віри, від того, що вони зрозуміли більше від того, що бачили і поклалися на невидиме. Все ж таки, перший раз формула «вірою», яка з’являється у в.3, не вказує на настанову якоїсь особи, але на знання адресатів, тобто нас. Це ми вірою знаємо, що світ сотворений словом Божим, що він не існував завжди, що він не виник сам від себе. Це перша точка звернення, перший доказ, який слугує усій подальшій аргументації. Автор Послання, таким чином, у цьому своєму «символі віри», в якому представить приклади віри, на першому місці говорить про сотворення.

Від сотворення до Авраама автор Послання подає деякі постаті віри, починаючи від Авеля, якого представляє як того, хто приніс приємну жертву Богові. Оскільки Авель сам став жертвою свого брата Каїна то він є прообразом Христової жертви. Жертву Авеля Бог визнав праведною саме тому, що він приніс її вірою. Різниця між двома жертвами - каже нам наш автор - саме полягає у вірі. Цінність жертви Авеля походить від його віри, яка чинить так, що він, незважаючи на те, що вже мертвий, продовжує і далі говорити. Згадаймо Божі слова до Каїна: «Ось голос крові брата твого кличе до мене з землі» (Бут 4, 10). Якщо кров кричить, це означає, що Авель, хоч мертвий, проте  й далі говорить, шукає справедливості. Тому кров Авеля є прообразом крові Христа, який завжди живий і заступається за нас, щоб відновити справедливість.

Про Еноха підкреслюється, зокрема що він «угодив Богові» і тому не бачив смерті. А як Енох угодив Богові? Вірою! Вірою також і Ной спас себе і свій дім та засудив, одночасно, світ, повіривши в небесне об’явлення про те, чого ще не бачено, та збудувавши ковчег.

Не важко у цих трьох прикладах вже побачити оту червону нитку, яка пов’язує віру з життям: Авель, який продовжує говорити і шукати справедливості і після смерті; Енох, який не побачив смерті, бо угодив Богові; Ной, з яким розпочинається нове життя на землі після потопу.

Авраам - батько і взірець віри

І тут з’являється Авраам - батько і взірець віри. Але в чому полягала його віра? У тому, що він послухався і вирушив, не знаючи, куди йде; він довірився, заснував (побудував) власне життя на тій обітниці. Автор Послання до Євреїв дуже дбайливо представляє нам життя Авраама, розглядаючи його три основні моменти: вихід (вв. 8-10), очікування (вв. 11-12) і випробування (вв. 17-19). У центрі (вв. 13-16) знаходимо роздуми, які намагаються пояснити, в який спосіб Авраам, а відтак й інші патріархи, про яких піде мова відразу після цього, є зразками віри.

Вв. 9-10
[8 Вірою Авраам, покликаний, послухався і вийшов до краю, що мав , узяти у спадщину, і пішов, не знаючи, куди йде.] 9 Вірою він перебував у обіцяній землі, як у чужій, живучи у наметах з Ісааком та Яковом, спадкоємцями, як і він, тієї самої обітниці. 10 Бо чекав міста з непохитними основами, якого Бог будівничий і засновник.

Шлях віри Авраама розпочинається «виходом» (вв. 8-10) з його запевненого минулого, щоб вирушити в майбутнє, якого він не знає, але яке йому обіцяне як «спадщина», тобто як добро, яке треба передати своїм нащадкам. На початку цього виходу знаходиться Божий поклик, якого Авраам слухається без найменшого застереження. Цей перший етап, в якому домінує напруження між тим, чим він уже володіє і тим, чого ще не має, між тим що бачить і тим, чого ще не бачить, охарактеризоване Божою обітницею. Авраам, а разом з ним Ісаак і Яків, готові замешкати в наметах як чужинці в країні, яка одного дня буде їхньою, тому що вони певні, що володітимуть «містом» з непохитними основами, яке заснував і збудував сам Бог.

Вв. 17-19
17 Вірою Авраам, поставлений на пробу, приніс у жертву Ісаака; і то єдинородного приніс у жертву сина, він, що обітниці одержав, 18 до якого було сказано: «Від Ісаака тобі народиться потомство», 19 думаючи, що Бог має силу і з мертвих воскресити; тому його й одержав назад, як символ.

Силу віри, однак, найбільше виявляє саме «випробування» Авраама (вв. 17-19). Вимагаючи жертви Ісаака, сам Бог, здається, бажає зруйнувати яку-небудь гарантію (запоруку) здійснення обітниць. Криза перевершена Авраамом, який вповні довіряється Божій «силі», знаючи, що Бог спроможний навіть воскресити мертвих: через це і отримує назад сина як «символ» (гр. ἐν παραβολῇ), тобто як завдаток майбутньої повноти. Цей наголос на воскресінні власне і розпочинає християнське перечитування життя Авраама, який, таким чином, стає зразком віри. Ця віра базується на  воскресінні Христа і прямує до остаточного воскресіння мертвих. Символ полягає не в тому, що Ісаак ризикує вмерти, але в тому що Ісаака повернуто Авраамові і від цієї жертви насправді завдяки вірі народжується потомство і звершується благословення.

Вв. 20-23
20 Вірою Ісаак благословив Якова та Ісава на майбутнє. 21 Вірою Яків, перед смертю, благословив кожного з синів Йосифа і поклонився, спираючись на кінець палиці своєї. 22 Вірою Йосиф, вмираючи, згадав про вихід синів Ізраїля і розпорядився про свої кості. 23 Вірою батьки Мойсея, як він народився, три місяці його ховали, бо бачили красу дитини, і не злякалися царського наказу.

Перелік прикладів продовжується іншими патріархами, які позначають перехід від Авраама до Мойсея. Ісаак, Яків і Йосиф представлені в похилому віці, напередодні власної смерті. Але вони не бачать тільки чорні кольори, вони не думають, що після їхньої смерті всьому кінець. Натомість, вони показуються людьми, погляд яких сягає майбутнього: вони бачать майбутнє, дивляться в нього, бо вони є людьми віри! Всіх трьох об’єднують речі, яких не видно: Ісаак говорить про те, чого ще нема; Яків благословляє Йосифа, звіщаючи майбутню долю; Йосиф провіщає вихід. Саме в цьому напруженні до нового і майбутнього автор Послання і вбачає основну характеристику віри. І хоч він присвячує Мойсеєві і виходові з Єгипту та першій перемозі в Обіцяній землі (надаючи більшої ролі в перемозі гостинності Рахав, ніж воєнній тактиці Ісуса Навина!) аж вісім віршів, проте наш Апостол пропонує нам лише одним віршем взірець віри – і то не Мойсея, а його батьків! Насправді спасіння Мойсея пов’язане з тим, що його батьки були віруючими, що не боялися, що мали відвагу вірити, незважаючи на едикт смерті, що повірили в те, що життя може перемогти смерть.

І що ще скажу? (Євр 11,32нн).

Цим питанням розпочинається остання частина цього великого дискурсу про віру. Основні приклади автор вже запропонував і тепер бажає підсумувати найголовніше. Він вже сказав не один раз, що це все сталося завдяки вірі, читачі і слухачі це все прекрасно зрозуміли… але йому і цього ще все замало.  Тому ще раз, востаннє, він бажає на цьому наголосити.

Вв. 32-34
32 І що ще скажу? Часу не вистане мені, коли заходжуся розповідати про Гедеона, про Варака, про Самсона, про Єфту, про Давида й Самуїла та пророків, 33 що вірою підбили царства, чинили справедливість, обітниць осягнули, загородили пащі левам, 34 силу вогню гасили, вістря меча уникали, ставали сильні, бувши недолугі, на війні проявили мужність, наскоки чужинців відбивали.

Автор Послання перелічив різні пригоди, що стосуються персонажів Старого Завіту, щоб просто підкреслити, що  віра – це сила, що дозволяє робити надзвичайні речі. А всі вони є доказом цього.

В. 35
Жінки діставали назад своїх померлих, які воскресали. Інші загинули в муках, відкинувши визволення, щоб осягнути ліпше воскресіння.

У останній частині автор переносить нас в часи, які безпосередньо випереджають прихід Христа, а саме: Макавейське повстання і недолю убогої і переслідуваної спільноти, з численними прикладами мученицької смерті віруючих. Саме у цей період і стає сильнішою віра у воскресіння мертвих.

Вв. 36-38
36 Інші наруг і бичів зазнали та ще й кайданів і в'язниці; 37 їх каменовано, розрізувано пилою, брано на допити; вони вмирали, мечем забиті; тинялися в овечих та козячих шкурах, збідовані, гноблені, кривджені; 38 вони, яких світ був невартий, блукали пустинями, горами, печерами та земними вертепами.

Здається, що автор тут дозволяє собі на справжній риторичний політ, перебільшуючи до тієї міри, що стає навіть дещо патетичним. Але це все з одною ясною метою: викликати якнайсильніші почуття у своїх читачах. Оті віруючі чоловіки і жінки зробили надзвичайні речі…

Вв. 39-40
39 І всі вони, дарма що мали добре засвідчення вірою, не одержали обіцяного, 40 бо Бог зберіг нам щось краще, щоб вони не без нас осягли досконалість.

Дійшовши до кінця прикладів, автор перебирає вислів з в. 2, підкреслюючи, що, незважаючи на те, що будучи великими людьми віри, вони не одержали обіцяного, бо «Бог зберіг нам щось краще, щоб вони не без нас осягли досконалість» (в. 40). Цей великий задум здійснюється саме для нас, які живемо у цих останніх часах. Насправді, Бог говорив до отців в давнину, але тепер Він сказав нам набагато більше: Він дав нам свого Сина. Увесь цей список служить лише для того, щоб вкінці сказати: нам дісталося найкраще!

Для роздумів

Сьогоднішній Апостол вимагає від свого читача не стільки розуміння, скільки участі. Насправді автор Послання до Євреїв не каже нічого такого, що ми дотепер могли не чути чи не знати. А все ж таки, він захоплює! Захоплює своїм запалом розповісти нам про оту силу силенну віруючих, які жили перед нами. Але захоплює і тим переконанням, що Бог зберіг щось краще нам сьогодні!

Чи усвідомлюємо ми собі, що віра - це не тільки почуття, чи переконання, ба навіть не цілий ряд заучених доктрин, а основа, фундамент, запорука нашого життя? Без віри нема життя, нема майбутнього!

Чи віримо ми в слово Божої обітниці? В його силу і перемогу над злом і смертю?

Чи віримо, що ця обітниця стосується нас і що ради нас Христос перемiг сили злa і смерть?

У цю Неділю перед Різдвом, коли Церква через Євангельські читання запрошує нас разом з Йосифом прийняти у свій дім Марію і дати ім’я Дитяті «Мій Спаситель», у час, коли в нашій країні лютує найбільший ворог людини – смерть, згадаймо собі разом з автором Послання до Євреїв про всі ті приклади віри, яких жодна сила, ба навіть смерть не зуміли відвернути від їхньої віри і Бога. А нам Бог зберіг щось краще!

«З нами Бог!» (Іс 8,10).

о. Тарас Барщевський

03.01.2015р. Б. / Його молитва – бути доброю, нормальною людиною!.. У день Різдва Перший Національний покаже фільм «Любомир»

«Я не хочу фільму про себе і не хочу фільму заради себе. Я просто хочу розповісти, як ми жили, щоб молодь це побачила і, можливо, по-іншому подивилась на той історичний пласт і порівняла його з теперішнім», – відповів Блаженніший Любомир (Гузар) на пропозицію зняти про нього фільм.

Блаженніший Любомир – єдиний українець, якого за ясність розуму і високу духовність могли обрати Папою Римським. Він протягом 10 років очолював Українську Греко-Католицьку Церкву і традиційно входить до сотні найвпливовіших людей України. 

7 січня, о 19:55, Перший Національний запрошує всіх на прем'єру документальної стрічки «Любомир» продакшн-компанії Screen Media Ukraine. Двосерійний фільм (другу серію можна буде переглянути також у день Різдва о 21:45) – спроба зрозуміти людину, слова якої осідають у головах і серцях, дії якої гідні поваги.

«Теми, які ми хочемо підняти, це, передусім, феномен особистості Любомира Гузара, це тема морального лідерства і, мабуть, найважливіше: ким він є для України? Звідки він взявся в такому метафізичному розумінні? Чи є він чимось чужорідним, випадковим, що прийшло ззовні, чи він є органічним носієм традиції в Україні?» – розповідає автор ідеї і сценарист проекту Леся Харченко.

Шукали відповідей на ці питання і готували фільм великим колективом – активну участь у процесі взяли релігієзнавець Віктор Єленський та протоієрей Ігор Яців. Долучилася й племінниця Любомира Гузара з Канади – Марія Рипан, яка дослідила сімейний родовід до XVI століття. Як повідомляє продюсер Павло Казанцев, партнером проекту є й Українська Греко-Католицька Церква: «Вони допомагали збирати нам гроші на фільм – і він відзнятий повністю на кошти звичайних людей. При цьому церковнослужителі нам жодних поправок і обмежень не ставили. Єдиною їхньою умовою було показати все об’єктивно, без прикрас. І ми дуже ретельно підійшли до цієї роботи».

А ще докфільм «Любомир» – не просто кінострічка. Це перший в Україні фільм у жанрі веб-документарі. На порталі www.lubomyr.net можна стежити за створенням фільму, переглядати окремі його епізоди, долучатися фінансово і навіть надсилати власні фото- та відеоматеріали, пов’язані з темою. Павло Казанцев, щоправда, у такому форматі бачить більше: «Ми б хотіли, щоби підняті нами тут теми жили і надалі, щоб їх розвивали, вивчали. Це був би такий освітній напрям. Ідея ще в процесі розробки, тому про подробиці поки зарано говорити».

пʼятницю, 2 січня 2015 р.

02.01.2015р. Б. / Роздуми владики Венедикта над сьогоднішнім Євангелієм та Апостолом

П'ятниця 30 тижня

Євангеліє
Мр. 9, 33–41
«…Сперечалися були дорогою, хто більший»

Так як учні сперечалися, хто з них більший, так і кожен з нас хоче відстояти серед інших право бути важливим, тим, кого цінують, думку якого враховують. Нам дуже боляче і прикро, коли нас не зауважують. Дуже часто ми хочемо бути кимось, бо знаємо, що у світі на людей, які займають посади, – у світі людському, навіть церковному –  інші люди зважають. Саме тому у житті ми хочемо, щоб нас зауважували і з нами рахувались.

Чому Господь ставить нам за приклад дітей? Бо дитина завжди є сама собою. Дитина не має в собі фальші і дуже легко вловлює фальш у дорослих. А дорослі інколи так звикли фальшувати одні перед одними, що вже сприймають це як нормальне. Тож коли Господь каже, щоб ми були як діти, Він закликає нас жити в правді про світ і про себе. Якщо маємо в собі якісь «плюси» – дякуймо за це, якщо маємо «мінуси» – теж живімо і просімо в Бога сили їх виправити на «плюси». Якщо чогось в житті досягнули – приймаймо це з миром, якщо ж нічого не маємо – також приймаймо це, як послане Богом. 


Апостол
Євр. 11, 8, 11– 16
«Бог не соромиться зватися їхнім Богом»

Як в дуже багатьох життєвих обставинах в нас не має відваги засвідчити, що ми є християнами, що ми віруєм в Бога. Як у багатьох обставинах ми ховаємо і не свідчимо своїм життям про Христа.

Бог зі своєї сторони, які б ми не були, як би ми не жили, що б не чинили не перестає називатись нашим Богом. І тоді навіть, коли ми Його посоромились чи зробили гріх, коли приходимо до нашого Бога, Він знову визнає нас, Він далі лишається нашим Богом не зважаючи на те, як ми чинили, як поступали. Бог є нашим Богом повсякчас. Чи ми є повсякчас Його дітьми?

+Венедикт

Джерело:    Воїни Христа Царя

четвер, 1 січня 2015 р.

01.01.2015р. Б. / Папа: ми живемо у свободі чи тужимо за їжею неволі?

Папа 31.12
У середу, 31 грудня 2014 року, напередодні урочистості Пресвятої Богородиці Марії, який Римо-Католицька Церква святкує 1 січня, о 17‑й годині за римським часом у базиліці св. Петра у Ватикані Папа Франциск очолив відправу великої Вечірні. 
 
Богослужіння завершилося виставленням Пресвятих Дарів та, на знак подяки за минулий 2014 рік, традиційним гімном «Te Deum» — «Тебе, Бога, хвалимо». Його написав ще у IV столітті міланський єпископ св. Амвросій. 

Дар, за який ми дякуємо, тобто Ісус, є також мотивом нашого іспиту совісті наприкінці року, сказав Папа Франциск. Чи ми насправді живемо як діти Божі, чи все ще залишаємося невільниками? Чи ми вільні, а чи живемо згідно з логікою світу, чинячи те, що нашіптує диявол, ніби це вигідно? Ці питання Папа поставив на Вечірні урочистості Пресвятої Богородиці Марії. Під час літургії Святіший Отець закликав до духовного оновлення і нагадав, що треба захищати бідних, а не захищатися від них. 

Подяка і прохання про прощення — ці дві позиції мають нас супроводжувати наприкінці року, який, вказуючи на проминання часу, нагадує нам усім істину, що є час народжуватися і час помирати, — сказав Франциск. Подяка вчить смиренно помічати у нашому житі дари, отримані від Бога, і разом з тим схиляє до прохання про прощення. 

Папа нагадав, що Бог послав свого Сина, аби нас визволив. «Ми були дітьми, але, йдучи за голосом сатани, ми стали невільниками. Ніхто інший не може вивільнити нас із цього рабства, тільки Ісус, який став людиною і помер на хресті задля нашого звільнення», — сказав Святіший Отець. Через це, підкреслив він, ми маємо шануватися, зважати на те, як живемо. «Ми живемо як діти чи як невільники? Ми живемо як люди охрещені у Христі, помазані Святим Духом, викуплені, вільні? Чи ж ми живемо згідно з логікою світу, зіпсовані, роблячи те, про що диявол нас переконує, що це в наших інтересах?» 

Папа вказав, що людина, парадоксальним чином, боїться свободи, більш або менш усвідомлено вибираючи поневолення. «Свобода сповнює нас страхом, оскільки ставить перед нами час і робить нас відповідальними за те, щоби прожити його добре. Натомість поневолення редукує час до “моментів”, і таким чином ми почуваємося безпечніше, але через це ми переживаємо моменти, відірвані від актуальності й майбуття. Іншими словами, неволя не дає нам повністю переживати теперішнє, оскільки позбавляє його минувшини і замикає перед майбуттям, перед вічністю. Поневолення робить так, що ми перестаємо вірити, що можемо мріяти, прагнути, мати надію», — сказав Папа Франциск. Він нагадав, що ізраїльтян легше було вивести з Єгипту, ніж викорінити Єгипет із їхніх сердець. Коли надходили часи випробувань, вони з ностальгією згадували, як їли «часник і цибулю», забуваючи все решту, що діялося в неволі. (Для України це пряма аналогія з зітханнями за «ковбасою по два двадцять», за повного забуття решти злочинів Радянського Союзу. — Прим. пер.) 

Як Єпископ Рима, Франциск провів іспит совісті стосовно цього міста, збудованого, як він підкреслив, на свідченні мучеників та на крові Апостолів Петра і Павла. Папа запитував, чи церковна спільнота Вічного міста є сіллю і світлом, закваскою для Рима? Посилаючись на могутній корупційний скандал, який зачепив італійську столицю, Папа закликав до духовної та моральної віднови, а також до нової залученості в будування більш справедливого і солідарного міста. «Ми потребуємо потужної і щоденної позиції християнської свободи, аби мати відвагу проголошувати, що в нашому місті треба захищати бідних, а не захищатися від бідних, що треба служити вбогим, а не використовувати їх», — підкреслив Папа. 

Він згадав приклад свідчення римського диякона. Коли св. Лаврентію сказали представити багатства Церкви, він привів убогих. «Коли в місті дбають про бідних і слабких, коли їх підтримують і помічають у суспільстві, то вони виявляються скарбом Церкви і суспільства. Однак коли суспільство легковажить бідними, переслідує їх, вбачає в них злочинців, штовхає їх у руки мафії, то тоді таке суспільство бідніє, впадаючи навіть у повну біду. Воно втрачає свободу, вибираючи “їжу неволі”, неволі власного егоїзму, неволі страху перед іншим. Таке суспільство перестає бути християнським», — сказав Папа. 

На завершення молебню він заохотив просити Бога про благодать ходити у свободі та захищатися від ностальгічної туги за неволею. 

Після богослужіння Святіший Отець відвідав різдвяний вертеп, розташований на площі св. Петра, щоб там помолитися перед фігуркою новонародженого Дитятка Ісуса. 

У четвер, 1 січня 2015 року, в день урочистості Пресвятої Діви Марії, Божої Матері, о 10‑й годині ранку за римським часом Вселенський Архиєрей очолив урочисту Святу Літургію у базиліці св. Петра, а опівдні помолився з прочанами, зібраними на площі перед ватиканською базилікою, першу у новому році молитву «Ангел Господній», та вділив Апостольське благословення. 

1 січня католицька Церква також відзначає 48‑й Всесвітній день миру. Цьогорічне послання Папи з цієї нагоди має назву «Вже не раби, але — брати». 

За матеріалами: Радіо Ватикану, Radiо Watykańskie

Джерело:    КРЕДО 

середу, 31 грудня 2014 р.

31.12.2014р. Б. / «Це була б колосальна духовна перемога», – Глава УГКЦ про беатифікацію митрополита Андрея Шептицького

Глава Української Греко-Католицької Церкви Блаженніший Святослав під час зустрічі з монашеством попросив молитися за прославу слуги Божого митрополита Андрея, «бо ми маємо всі шанси в новому році сподіватися на його беатифікацію».

«Це була б колосальна духовна перемога», – зазначив Глава Церкви.

Він відзначив, що рік, у який ми входимо, Святіший Отець назвав Роком богопосвячених осіб. «А в нашій Українській Греко-Католицькій Церкві цей рік співпадає з Роком митрополита Андрея Шептицького. Гадаю, у нашій Церкві годі знайти особу так цілковито посвячену Богові, яка так багато зробила для відродження монашества як митрополит Андрей. Тому, переживаючи цей рік, ми проситимемо, аби митрополит Андрей нас провадив», – сказав Предстоятель УГКЦ.

Блаженніший Святослав також відзначив, що коли наших отців викликали на допит у Криму, то їх запитували: Як ви ставитеся до митрополита Шептицького? «Тобто Митрополит є таким своєрідним знаменням, духовним велетнем Святоюрської гори, як його ще при житті називали. І нема нічого випадкового в тому, що митрополит Андрей є нашим провідником і в цей час», – наголосив Глава Церкви.

вівторок, 30 грудня 2014 р.

30.12.2014р. Б. / Роздуми владики Венедикта над сьогоднішнім Євангелієм та Апостолом

Вівторок 30 тижня

Мр. 8, 22–26
 «Бачу людей, – наче б дерева ходячі!»

 Сьогоднішнє Євангеліє показує нам дуже цікавий приклад того, як Ісус Христос зцілює сліпого зовсім інакше, аніж зцілював інших осіб, а, як би ми сказали модерним висловом, поетапно. Цей уривок дуже важливий для кожного з нас, бо він показує, що деколи Бог в нашому житті діє не одразу: наше змінення, зцілення, преображення відбувається в часі. Тому маємо бути завжди витривалі в довірі до Бога, звертаючись до Нього зі своїми проханнями, благаннями, мольбами, молитвами. А з іншого боку – маємо дати Богові час, щоб діяти.

 І так, як в цьому Євангелії Господь поволі зцілював цього сліпого, але він не зневірився і чекав повного прозріння, так і в нашому житті Бог нас зцілює і перемінює не за одну мить. Лиш вміймо витривавати, довіряючи Богові, що Він не забув про нас і ліпше знає, коли дати нам повне «зцілення».



Євр. 9, 8–10, 15–23
«Тому навіть і перший Завіт був освячений кров'ю»

Через смерть Ісуса Христа ми викуплені від неволі гріха, нам дароване вічне Царство. Але бачимо, як ми легко цим нехтуємо, легко грішимо, інколи поводимось так, як нам до вподоби, а не так, як вчить Господь. Це свідчить про те, що ми цілковито несерйозно ставимось до того, якою дорогою ціною ми відкуплені. Бог заплатив за нас найдорожчим, щоб викупити нас від диявола, Своїм Сином.

Знаємо, що за кожну дрібницю в нашому житті мусимо платити, віддячуватися, але коли йдеться про Бога, завдяки Якому існуємо і маємо шанс на Вічність в його Царстві, то чи замислюємось, що неможливо нічим віддячити за Його добродійства до нас?

Ісус заплатив за нас Своєю кров'ю, віддав за нас Своє життя ще тоді, коли ми були грішниками. Якщо щодня роздумувати над цим фактом, то щораз менше будемо грішити, а щораз більше станемо відкриті на Божу волю.

+Венедикт

Джерело:    Воїни Христа Царя

30.12.2014р. Б. / Тижневий огляд: життя УГКЦ (22.12-28.12)

Владика Дмитро Григорак, ЧСВВ, здійснив візитацію парохії м. Аввеліно (Італія). Візит тривав з 20 до 22 грудня, на запрошення місцевого пароха о. Романа Кривого. У неділю 21 грудня українська громада урочисто святкувала подію відкриття персональної парафії Свв. Володимира та Ольги. Святкування розпочалося Святою Літургією, яку очолили два єпархи – Владика Дмитро та Владика Франциск. У понеділок 22 грудня відбулась офіційна зустріч обидвох єрархів у приміщенні єпархіальної курії. У знак подяки за опіку над українськими емігрантами та їх церквою Владиці Франциску вручили ілюстровану книгу історії та культури України.

22 грудня, на свято Непорочного Зачаття Пресвятої Богородиці:
 Відбулася Архиєрейська Божественна Літургія з нагоди храмового празника тернопільської Архикатедри та 25-ї річниці виходу УГКЦ з підпілля. Молитву очолили 5 архиєреїв УГКЦ: архиєпископ і митрополит Тернопільсько-Зборівський Василій Семенюк, архиєпископ і митрополит Львівський Ігор Возьняк, екзарх Луцький кир Йосафат Говера, єпарх Коломийсько-Чернівецький Василій Івасюк та з часів блаженного Теодора Ромжі перший закарпатець рукоположений в Ужгороді єпископ-помічник Мукачівський Ніл Лущак.

Владика Василій (Тучапець), Екзарх Харківський, очолив Архиєрейську  Літургію в Покотилівському Святопокровському монастирі оо Василіян на Харківщині. Роздумами про наполегливість у вірі розпочав Владика своє звернення до вірних і на прикладі батьків Матері Божої Йоакима і Анни  показав, як недосяжне бажання стає реальністю, бо Господь завжди звертає свою увагу на якість віри, на наполегливе до Нього прохання. Також Владика Василій заохотив ніколи не зневірюватися, не опускати руки і не падати у відчай перед різного роду життєвими проблемами. «Ми, християни, ніколи не залишаємося наодинці, з нами Бог», – підкреслив Архиєрей.

Преосвященний владика Тарас Сеньків, єпарх Стрийський, відвідав монастир оо. Василіан, що у Червонограді, з нагоди вшанування Пресвятої Богородиці, прославленої в чудотворній Кристинопільській іконі. Архиєрей очолив Божественну Літургію, в часі якої звернувся до вірних зі словом проповіді. 

Відбулася спільна молитва до Господа за упокій Героїв України, які поклали своє життя за мирне небо та незалежність нашої держави. Зустріч розпочалась з Архієрейської Божественної Літургії, яку звершив Митрополит Володимир, в храмі Успіння Пресвятої Богородиці, що в селі Крихівці, а потім продовжилась в приміщенні БФ «Карітас Івано-Франківськ УГКЦ».

«Через ревність і уповання на Бога святих Йоакима та Анни народилася Пресвята Богородиця…» - владика Венедикт. Про духовний аспект свята та про те, як правильно молитися бездітним подружжям розповідає владика Венедикт, голова Патріаршої літургійної комісії УГКЦ.

23-25 грудня у Києві відбувався VІІI Всеукраїнський з’їзд військових капеланів Української Греко-Католицької Церкви. Щорічний з’їзд очолив військовий єпископ УГКЦ Михаїл (Колтун), Керівник Департаменту Патріаршої Курії Української Греко-Католицької Церкви у справах душпастирства силових структур України. У з’їзді вз’яло участь 50 військових капеланів, що побували з душпастирською працею в т.зв. зоні АТО. На з’їзді був присутній Блаженніший Любомир Гузар, який зі своїм пастирським словом звернувся до учасників. 2006 року Блаженніший Любомир уже брав участь у роботі першого з’їзду військових капеланів, що відбувся в Обухові.


26 грудня 2014 року Глава і Отець УГКЦ Блаженніший Святослав взяв участь у щорічних зборах каноністів УГКЦ, які відбулися в приміщенні Філософсько-богословського факультету Українського католицького університету у Львові. Учасником зустрічі був зокрема владика Євген (Попович), голова Канонічного відділу Патріаршої курії УГКЦ.

28 грудня в соборі Святої Софії в Римі, головній українській святині за кордоном, відбулося представлення нового ректора собору - о. Марка Семегена. Божественну Літургію з цієї нагоди очолив владика Діонсій, Апостольський візитатор для українців греко-католиків в Італії та Іспанії.

Також до вашої уваги:
З Різдвяного. Часть ІV – Поганський святий вечір
З Рідвяного. Часть V – Святий Вечір в очікувані Різдва ХристовогоЗ Різдвяного. Часть VІ – Три дни свєт
З Різдвяного. Часть VІІ – «Та й прийдут до тебе три празники в гості»
З Різдвяного. Часть VІІІ – Поганські гімни на Йордан

Джерело:    Воїни Христа Царя

понеділок, 29 грудня 2014 р.

29.12.2014р. Б. / Роздуми владики Венедикта над сьогоднішнім Євангелієм та Апостолом

Понеділок 30 тижня

Євангеліє
Мр. 8, 11–21
«Маючи очі – не бачите? Маючи вуха – не чуєте?»

У сучасному світі дуже часто чуємо, що Бог любить нас. Дійсно, Бог є Любов. Створення Всесвіту, нашої Землі, Народження Ісуса Христа, поява кожного з нас в конкретному часі та обставинах, наші життєві дороги і події – все це вираження цієї Божої любові.

І мусимо зрозуміти, що Бог дає кожну подію в нашому житті саме тому, що Він любить нас, дбає про наше освячення і про наше спасіння. Тому дуже важливо придивлятися до подій, які стаються в нашому житті, –  нема значення, чи позитивних, чи негативних (бо це ми їх так кваліфікуємо) –  бо всі вони є виявом Божої любові до нас.

 Варто завжди запитувати себе: чому це сталось саме так, а не інакше? Що Бог хоче мене цим навчити, що Він хоче до мене промовити? І тоді ми зможемо вчитись бачити «духовними» очима і чути «духовними» вухами, щораз більше розуміючи, що Бог виявляє свою любов до нас кожної миті і в кожній ситуації.



Апостол
Євр. 8, 7–13
«Ніхто не матиме потреби навчати свого співгромадянина… Усі бо вони, від найменшого й до найбільшого, будуть мене знати»

Ця фраза змушує замислитись: як всі будуть знати Бога? Адже ми знаємо багато людей, які живуть дуже грішно, які ніколи не відвідують храму, є багато людей, які навіть не хрещені, які далекі від того щоб шукати Господа, а що вже казати про тих, які висміюють Його науку. Як же всі вони будуть знати Його?

Господь промовляє до кожної людини через її сумління, тому можна твердити, що кожна людина в своєму житті може пізнати Бога, а може відкинути Його. Якщо ми будемо чутливі до голосу сумління, то Бог нас неминуче приведе до повноти правди. Коли ми вслухаємось в голос сумління, йдемо за цим голосом, то ми йдемо за правдою, яка приводить нас до нашого Спасителя Ісуса Христа.

Будьмо завжди уважні до того, що Бог промовляє, що Бог вказує через наше сумління, бо це крок за кроком нас провадить до Господа!

+Венедикт

Джерело:    Воїни Христа Царя

неділю, 28 грудня 2014 р.

28.12.2014р. Б. / Роздуми владики Венедикта над сьогоднішнім Євангелієм та Апостолом

29 Неділя

Лк. 17, 12–19
«Хіба не десять очистилось? Де ж дев'ять?»

 Бачимо, що Ісус зцілив десятьох прокажених, але повернувся зі словами вдячності лише один! Більше того, за отримане зцілення від прокази до Господа приходить дякувати не дев’ять осіб з вибраного народу, але один самарянин, тобто поганин. І це віддзеркалює ту дійсність, в якій часто і ми перебуваємо, коли в своєму житті згадуємо про Бога лише тоді, як нам дуже скрутно, і ніхто інший нам вже не може допомогти. І коли Бог дасть нам, то дуже часто дякуємо Йому. Скоро забуваємо, шо отримали.

 Коли ми робимо іспит сумління, то так є навчені, що найперше пригадуємо собі якісь свої вади, недоліки. Але маємо вчитись найперше дякувати Богу молитвою благодарення за все, що Він робить у нашому житті. І саме під час щоденного іспиту сумління можемо побачити багато всього доброго, що ми отримали від Бога. Тому починаймо саме з того, що пригадуймо собі, що наш Господь вчинив нам.

 Придивімося до доброти і величі нашого Бога, і ми побачимо скільки Він всього для нас зробив, робить і буде робити. А на фоні цього краще побачимо свої невірності і падіння. 



Кол. 3, 4–11
«Умертвляйте, отже, ваші земні члени: розпусту, нечистоту, пристрасті, лиху пожадливість, зажерливість – що є ідолопоклонство»

Знаємо, що кожна земна радість, якою б вона не була, є дочасною. Ніщо і ніхто не може нам дати її , бо лише Господь є Джерелом вічної радості. Але цієї втіхи, яка лине від Господа, не зможемо відчути, коли не почнемо умертвляти свої гріховні схильності, в яких ми шукали радості до свого навернення.

Апостол сьогодні називає такі гріхи як розпуста, нечистота, пристрасті, лиха пожадливість, зажерливість ідолопоклонством. Тобто тим, що часто в нашому серці займає місце Господа, а отже – місце Його радості!

Вчімось поборювати ці гріхи у своєму серці та наповнюймось Господом. Бо лише з Ним зможемо пізнати правдиву радість, яка не переминає, лише в Нім зможемо знайти захист від спокус і витривати в чистоті до зустрічі з Господом!

+Венедикт

Джерело:    Воїни Христа Царя