Покров Пресвятої Богородиці
Тропар, глас 4: Днесь, благовірні люди, світло святкуємо,*
отінювані Твоїм, Богомати, пришестям,* і, спозираючи на Твій пречистий
образ, покірно мовимо:* Покрий нас чесним Твоїм покровом* і ізбав нас
від усякого зла,* молячи Сина Твого, Христа Бога нашого,* спасти душі
наші.
Кондак, глас 3: Діва днесь предстоїть у церкві* і з ликами
святих невидимо за нас молиться Богу.* Ангели з архиєреями
поклоняються,* апостоли з пророками ликують,* бо ради нас молить
Богородиця превічного Бога.
Як велика і багатостраждальна Руська земля, так далеко
поширюється гаряча, щира й сердечна молитва до Пресвятої Богородиці,
якої святий Покров нині прославляємо. І сотні літ тому, в найтяжчу
годину для народу, коли люта орда клала трупом руське поле, на попелищах
руських міст і сіл катувала синів і дочок нашого бідного народу,
забирала в полон на чужину, коли народ мусив муром стояти за свою долю і
волю, він завжди з великою надією звертався до святого Твого Покрову,
Пренепорочна Діво Маріє. Він плакав, молився і простягав свої руки і
сильною була його віра, бо знав, що Ти покриєш його омофором своєї
ласки.
Не один порок тяжить на душі нашого народу; грішить він,
як і грішив раніше, браком народної згоди і любові. Однак милосердя
Господа постійно є над нами, наче б у нагороду за те, що ми з синівською
любов’ю щиро, гаряче, не про людське око, а з потреби серця постійно
звертаємося до Пресвятої Богородиці. Є народи, які проголосили, що
віддають себе під опіку Пречистої, називають Її своєю королевою і
золотом прикрашають Її образи. У нас немає золота, у нас небагато
красних слів, натомість маємо просте, щире і гаряче серце, віддане
Пречистій нашій Матері, багате вірою, багате любов’ю і надією на Її
поміч.
І доки сяє сонце, доти не ослабне наша любов до Пресвятої
Богородиці. Хай безвірники повною жменею сіють зерно своєї брехливої
науки, хай ідуть в народ зі своєю диявольською службою – не треба їх
боятися. Віри в Бога і любові до Його Матері вони не зможуть відібрати у
народу; скоріше висохнуть всі руські ріки, скоріше вода до каменя змиє
Карпати, однак народ залишиться завжди такий самий, завжди правдиво
побожний, правдиво відданий Пречистій.
Та одного нам треба
боятися. Наші прапрадіди гинули на палях, а в нестерпних муках і з
останнім подихом молилися до Пречистої. У поганських тюрмах їх жива
плоть відпадала від костей, та не зреклися вони любови до Заступниці
християнського роду. Але горе тому, хто наважився злобним словом
виступити проти Неї. Як сльоза дитини, така чиста, ціломудра, така
нескверна була душа і думка народу; на широкій Русі не знайшлося ніколи
нечестивця, який би наважився навіть у найпотаємніших думках образити
Ту, яка була захисницею, поміччю і відрадою Русі-України.
Нині все
інакше. Нині часто-густо чути хулу, і хоч віра в народі непохитна, та,
однак, нема вже тої ревності, яка на покарання повинна вести кожного,
хто сміє її послаблювати, хто сміє видирати в народу любов до Христа
Спасителя, любов до Його Пречистої Матері, якої Покрову – як в минулі
віки, так і нині та в майбутні віки – ми потребуємо.
Ніхто за нас
не заступиться, ніхто нас не спасе, не помилує, ніхто нас не приведе до
воскресіння і свободи, якщо Пресвята Богородиця нас залишить.
Пам’ятаймо, що чим більше слабшає в народі віра, тим більше заникає
надія на здобуття волі і долі.
Тому спішімо нині до церкви
просити, молити і благати Пречисту Діву про Її Покров. Спішімо з давньою
вірою і з давнім упованням. Усі покинули нас, лиш Бог один і Покров
Його Матері не покине нас ніколи!
Сталося це за правління
імператора Лева Премудрого на початку X ст. Гнів Божий навис над
Царгородом, всюди лютувала страшна пошесть, від якої люди падали трупом.
Тоді весь народ став у церквах вимолювати Божого помилування, зрошував
сльозами підніжжя хреста, призивав допомоги Пресвятої Богородиці. А хто
взиває про допомогу до Пречистої, той напевно буде вислуханий, того Вона
не позбавить своєї допомоги, як не позбавила й тих, які в Цар- городі
простягали до Неї свої руки.
А що сталося далі, те читаємо в
житії святого Андрея, Христа ради юродивого (його пам’ять вшановуємо 2
жовтня, тобто завтра): “Однієї ночі, під час всенічного славослов’я в
церкві у Влахернах (ми вже згадували про цю церкву, свою назву вона
отримала від Влахернської морської протоки, розташованої поблизу), в
якій зберігалася риза Богоматері з омофором і частиною пояса, на молитву
прийшов святий Андрей. Був там і учень його Епіфаній та один його
слуга. Андрей, як зазвичай, пробув у церкві аж до ранку. Вранці, о
четвертій годині, Андрей побачив величаву жінку, що йшла від царських
воріт у супроводі численних осіб; святі Йоан Предтеча і Йоан Богослов
підтримували Її під руки, багато святих у білих одежах ішли перед Нею, а
інші за Нею, співаючи гимни і духовні пісні. Коли Вона наблизилася до
амвона, то Андрей підійшов до Епіфанія і запитав його:
«Чи бачиш ти Владичицю і Царицю світу?»
«Бачу, отче мій духовний», – відповів Епіфаній.
І
стали вони спостерігати далі. Вона ж приклонила коліна і молилася
якийсь час, обмиваючи сльозами своє Боговидне і Пречисте лице.
Закінчивши там молитву, Вона підійшла до престолу і біля нього також
молилася за предстоячий народ. Після молитви Богородиця зняла з себе
світлий блискучий покров, що вкривав Її голову, й, урочисто тримаючи
його своїми пречистими руками, розпростерла над цілим народом. Обидва
самовидці, святі Андрей та Епіфаній, тривалий час дивилися на той
розпростертий над народом покров. Доки там стояла Пресвята Богородиця,
доти було видно і той покров. Щойно Вона відійшла, як він також зник.
Та, взявши його зі собою, Богородиця залишила благодать усім, що були
там присутні”.
З тої хвилини пошесть у Царгороді припинилася;
святі Андрей і Епіфаній розповіли про з’яву, свідками якої удостоїлися
бути, і весь народ став величати Покров Пречистої Діви. Видіння святого
Андрея було змальоване на великій іконі, яка зберігається у Влахернській
церкві. Святий Андрей був слов’янином. Слов’янські народи, а особливо
Руська земля, з великим богоміллям почитають Покров Пречистої
Богоматері, якому на Русі присвячено дуже багато церков. Пам’ять Покрову
Пресвятої Богородиці на Русі почали відзначати у XII ст.
___________________
І. Я. Луцик, "Житія святих, пам'ять яких Українська Греко-Католицька
Церква кожного дня впродовж року поминає". Львів, Видавництво «Свічадо»,
2013
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар