Благовіщення Пресвятої Владичиці нашої і Приснодіви Марії
Тропар, глас 4: Днесь спасення нашого начало* і від віку
таїнства явління.* Син Божий сином Діви стається* і Гавриїл благодать
благовістує.* Тому й ми з ним до Богородиці закличмо:* Радуйся,
Благодатна, Господь з Тобою.
Кондак, глас 8: Непереможній Владарці* на честь перемоги*
ми, врятовані від лиха,* благодарні пісні виписуємо Тобі,* раби Твої,
Богородице.* А Ти, що маєш силу нездоланну,* від усяких нас бід
охорони,* щоб звати Тобі:* Радуйся, Невісто неневісная.
Ось таким похвальним гімном наша Церква вітає празник
Благовіщення Пресвятої Богородиці, називаючи його початком нашого
спасення. І слушно, бо цей празник належить до найважливіших свят нашого
церковного року. Про його важливість говорить уже сама назва в наших
богослужбових книгах: “Благовіщення Пресвятої Владичиці нашої Богородиці
і Приснодіви Марії”.
Святий Атанасій Великий († 373) у своїй проповіді називає
Благовіщення першим серед празників, бо воно починає спасення людського
роду. Основа цього празника — це радісна подія Благовіщення, записана у
святого Луки (1, 26-28). Благовіщення дає початок цілому ряду великих
таїнств із життя Ісуса Христа і Його Пресвятої Матері. Празник
Благовіщення належить не тільки до 12 великих празників нашої Церкви,
але його служба береться навіть тоді, коли він випаде на Квітну неділю,
Велику п’ятницю чи Христове Воскресення.
ВАЖЛИВІСТЬ ТАЇНСТВА БЛАГОВІЩЕННЯ
Таїнство Благовіщення має надзвичайно велике значення, бо від
нього починається Новий Завіт, починається наше спасення. На благу вість
архангела про воплочення Божого Сина людство чекало довгі-довгі
тисячоліття. На ту благу вість чекало небо, чекала земля, чекали душі
праведних в аді. З цим днем сповнилася Божа обітниця післати Спасителя,
бо цього дня “Слово стало тілом, і оселилося між нами” (Йо. 1, 14).
У проповіді на Благовіщення, яку приписують святому Йоанові
Золотоустому, читаємо: “Гавриїл був посланий об’явити всемірне спасення.
Гавриїл був посланий принести Адамові обітницю про поворот з неволі.
Гавриїл був посланий до Діви, щоб нечесть жіночої статі замінити на
честь. Гавриїл був посланий, щоб чистому Женихові приготовити достойну
весільну світлицю. Гавриїл був посланий, щоб створіння заручити зі
Створителем. Гавриїл був посланий до живої палати Царя ангелів. Гавриїл
був посланий до Діви зарученої Йосифові, але береженої для Сина. Був
посланий безтілесний слуга до чистої Діви. Був посланий свобідний від
гріха до винятої з-під тління. Був посланий світильник, щоб указати на
Сонце правди. Був посланий ранок, що біжить перед світлом дня. Був
посланий Гавриїл, указуючий на Того, Хто находиться у нідрах Отця і в
обіймах Матері. Був посланий Гавриїл, звістуючий Того, Хто находиться на
троні і в вертепі” (Твори, Т. 8, с. 854).
У повчанні, яке на цей день подає Пролог, так сказано про
значення таїнства Благовіщення: “Днесь Син і Слово Боже, Господь і Бог
наш, несказанно вміщується в лоно Діви, бажаючи своїм вочоловіченням
обожити людину, рук своїх твориво, і в древній рай знову вивести. Днесь
нестворений вміщується у своє створіння. Днесь невидимий стає видимий.
Днесь недотикальний починається у дівичому лоні і стає дотикальний.
Днесь Боже Слово приймає тіло. Син Божий стає Сином Діви… Днесь райські
двері отвираються, і полум’яна зброя, що вигнала людську природу,
поспішно відходить, а людський рід вірою у Христа і добрими ділами з
радістю знову входить до раю. Днесь Адам ликує, прийнявши у свою природу
свого Творця. Днесь Єва стерши змієву голову, своєму лютому
спокусникові, ввесь світ взиває до радости, кажучи: “Радуйтеся зі мною,
бо сьогодні ми знайшли невимовну радість і звільнення від усіх гріхів”.
З хвилиною благовіщення ангела Божий Син починає перші хвилини
Божого земного життя в дівичому лоні Пречистої Діви Марії. На тлі цього
празника ясно виступають її привілеї богоматеринства і дівицтва.
ІСТОРІЯ ПРАЗНИКА
Святкування Благовіщення почалося у Східній Церкві в кінці IV або
на початку V ст. Цісар Маврикій (582-602) робить цей празник
обов’язковим у цілій державі. У перші століття цей празник уважався
Господським, як на Сході, так і на Заході. На це вказують його первісні
назви: Христове Зачаття, Благовіщення про Христа, Початок відкуплення,
Благовіщення, Благовіщення ангела Марії, День Поздоровлення, День або
празник Благовіщення. Щойно в VII віці усталюється сьогоднішня назва для
цілої Східної Церкви: Благовіщення Пресвятої Богородиці, а сам празник
належить до Богородичних.
На святкування празника 25 березня вплинуло Христове Різдво, що
настає через дев’ять місяців після Благовіщення. При тому існувало
старовинне побожне передання, що 25 березня відбулося створення світу,
воплочення Божого Сина і Його смерть на хресті. Олександрійська
Пасхальна хроніка з 624 року і Царгородська Пасхальна хроніка з початку
VII ст. визначають дату празника Благовіщення — 25 березня.
Службу на цей празник уклали святий Йоан Дамаскин, святий Косма
Маюмський, Теофан, єпископ Нікейський і монах Йоан. Наступного дня після
празника Східна Церква святкує Собор святого архангела Гавриїла. Це
давній звичай Східної Церкви, щоб наступного дня після великого празника
віддавати шану тим особам, які брали визначну участь в події празника.
Празник Благовіщення зі Сходу приходить на Захід десь між 660 і 680
роками. Як на Сході, так і тут він спочатку вважався Господським і мав
різні назви: Господнє Благовіщення, Христове Благовіщення, Зачаття
Христа, Празник воплочення, Благовіщення ангела Пресвятій Діві Марії,
Благовіщення Святій Марії про Зачаття. Собор у Толедо 656 року говорить
про Благовіщення 25 березня, але переносить його на 18 грудня. Причиною
цього було те, що давній звичай не дозволяв святкувати празники під час
великого посту, а також і те, що празник Благовіщення був ближче до
Христового Різдва, аніж до його смерти і воскресення. Щойно в XI ст. всі
Церкви на Заході знову почали святкувати Благовіщення 25 березня.
Вірмени празнують Благовіщення 7 квітня тому, що вони святкують Христове
Різдво і Богоявлення разом в один день — 6 січня. Подія Благовіщення є
улюбленою темою в іконографії.
Благовіщення в Русі-Україні було другим Богородичним празником
після Успення, у честь якого в Києві збудована церква в першому столітті
християнства. Князь Ярослав Мудрий на Золотих воротах у Києві спорудив
храм у честь Благовіщення Пресвятої Богородиці. “В 1037 році, — сказано в
найдавнішому літописі, — заснував Ярослав великий город Київ, що має
золоті ворота. Вибудував і церкву святої Софії, Премудрости Божої,
митрополичу, а далі кам’яну церкву Благовіщення Святої Богородиці на
Золотих воротах. А це тому вибудував премудрий князь Ярослав церкву
Благовіщення на Воротах, щоб завжди була радість тому городові
Благовіщенням Господнім і молитвою Святої Богородиці й архангела
Гавриїла”. У храмі Благовіщення князь Ярослав Мудрий у 1037 році віддав
під опіку Божої Матері ввесь український народ.
ДУХ БОГОСЛУЖЕННЯ БЛАГОВІЩЕННЯ
Богослуження празника Благовіщення повне урочистих, величних і
радісних гимнів. Багато разів тут повторюється добре знаний нам привіт
ангела: “Радуйся!” Головні мотиви тієї святої і неземної радости — це
воплочення Божого Сина, це привілеї богоматеринства і дівицтва, це
спасення людського роду. У радості Благовіщення бере участь небо, земля і
все створіння. “Днесь радість благовіщення, — співаємо на стиховні
вечірні, — торжество Дівиці, земля і небо єднаються, Адам обновляється і
Єва увільняється від печалі”. А сідален утрені каже: “Днесь все
створіння радіє, бо тобі каже архангел: Радуйся, благодатна, всехвальна і
пречиста Мати Христа Бога”. Канон утрені звертає на себе увагу тим, що він
укладений у формі діялогу Пресвятої Богородиці й архангела. Ось
приклад: “Богородиця: “Почувши, Гавриїле, радісний голос слів твоїх, я
наповнилася божественної радости, бо ти голосиш радість і звіщаєш
безконечну веселість”. “Ангел: “Тобі дана радість, божественна Богомати.
Все створіння, Богоневісто, взиває до тебе: Радуйся! Ти бо єдина чиста
була вибрана на Матір Божого Сина” (Шоста пісня).
Ангел говорить до Пресвятої Богородиці з якнайбільшою пошаною і
для неї, як Богоматері, має слова найвищої похвали і подиву: “Задум
споконвічний відкриваючи, Гавриїл став перед тобою, Діво, і вітаючи
тебе, сповістив: Радуйся, земле незасіяна! Радуйся, неопалима купино!
Радуйся, глибино незглиблима…”
Головне джерело тієї радости це воплочення Божого Сина й наше
спасення: “… Дівиче лоно приймає Сина. Дух Святий сходить. Отець з висот
дає згоду, і примирення доконується спільною радою. В Нім і через Нього
спасені враз з Гавриїлом закличмо до Діви: “Радуйся, благодатна, бо з
тебе спасення Христос Бог наш принявши, нашу природу злучив її з собою,
Його моли за спасення душ наших” (Стихира на стиховні вечірні).
о. Юліян Катрій, ЧСВВ. “Пізнай свій обряд”
__________
У той самий день
"Покладання в гріб" 2 пол 17 ст. ц. Трійці, Судова-Вишня
icon.org.ua
СВЯТА ПЛАЩАНИЦЯ
“Благообразний Йосиф, з древа знявши пречистеє тіло Твоє,
плащаницею чистою обвив і ароматами,
в гробі новім, покривши, положив”
(Тропар Великої п’ятниці).
плащаницею чистою обвив і ароматами,
в гробі новім, покривши, положив”
(Тропар Великої п’ятниці).
Богослуження Великої п’ятниці характеризуються гарними обрядами,
зворушливими напівами і глибокими змістом гимнами та стихирами. Головна
їхня тема — це муки і смерть Господа нашого Ісуса Христа.
“Днесь висить на дереві, — співаємо на 15 антифоні утрені Великої
п’ятниці, — Той, що на водах землю повісив. Вінцем з терня вінчається —
Цар ангелів. У ложну багряницю одягається Той, що небо одягає хмарами.
Дістає поличник Той, що в Йордані висвободив Адама. Цвяхами
пригвозджений — Жених церкви. Копієм проколений — Син Діви. Поклоняємось
страстям Твоїм, Христе, поклоняємося страстям Твоїм, Христе,
поклоняємося страстям Твоїм, Христе, покажи нам і славне Твоє
воскресення”.
В осередку величних відправ і зворушливих обрядів Великої
п’ятниці стоїть свята плащаниця. Ця свята ікона Христа в гробі стала
складовою частиною обрядів вечірні Великої п’ятниці й утрені Великої
суботи. Під час тих відправ ми особливо прилюдно вшановуємо святу
плащаницю, бо на ній кривавими літерами виписана історія спасення
людського роду. Свята плащаниця говорить нам і про строгу Божу
справедливість і про безконечну Божу любов і безмежне милосердя до нас,
грішних.
Тож з уваги на літургійне значення святої плащаниці годиться дещо більше сказати про її історію та обряд покладення.
ІСТОРІЯ СВЯТОЇ ПЛАЩАНИЦІ
Використання святої плащаниці в богослужбах Великої п’ятниці й
суботи так як ми її тепер почитаємо, відносно недавнє, бо має за собою
заледве кількасот літ, але своїм походженням вона сягає самої смерти
Ісуса Христа. Плащаниця це ніщо инше, як те простирало чи саван, у якому
було завинуто мертве Тіло Христа Господа, коли його покладено до гробу.
Східна Церква у відправах Великої п’ятниці й суботи не знала плащаниці
майже півтори тисячі літ!
Християни єрусалимської Церкви перших століть почитали у Велику
п’ятницю хресне дерево, яке на початку IV віку віднайшла свята Єлена,
мати цісаря Костянтина. Обряд того почитання записала нам паломниця IV
століття Сильвія Аквітанська. У її щоденнику паломництва читаємо, що у
Велику п’ятницю єпископ в оточенні дияконів сідав на престолі,
поставленому на Голготі, де був розп’ятий Христос. Перед ним ставили
застелений стіл, а на столі клали святе хресне дерево і напис, що був на
хресті. Єпископ держав кінці святого дерева у своїх руках, а вірні один
за одним підходили до столу, робили доземний поклін, торкалися хреста й
напису своїми чолами й очима, а відтак цілували хрест і відходили.
Звичай почитати святий хрест у Велику п’ятницю перейшов пізніше
до грецької Церкви. У Велику п’ятницю в часі утрені після 5 страсного
Євангелія, коли співали стихиру “Днесь висить на дереві… “, священик або
єпископ виносив зі святилища запрестольний хрест і ставив його на
середині церкви. При співі слів стихири: “Поклоняємося страстям Твоїм,
Христе”, — священик і всі вірні робили три доземні поклони і цілували
святий хрест.
Під впливом Східної Церкви почитання святого хреста у Велику
п’ятницю в середині VII століття перейшло до Західної Церкви, де
практикується і сьогодні.
Під час святої Літургії Східна Церква накриває на проскомидії
Чесні Дари великим прямокутним покровом. Цей покров, який називають
також воздухом, єрусалимська Церква почала вживати в Літургії за святого
Сави Освященого († 532), творця єрусалимського богослужбового уставу.
Святий Герман, царгородський патріярх (713-730) учить, що воздух є
символом того каменя, яким Йосиф з Ариматеї прикрив Господній гріб. А за
Симеоном Солунським († 1429), воздух — це символ нагого й мертвого
Ісуса, якого несуть до гробу. Тому, каже він, на воздусі деколи
зображено покладення Христа до гробу. На Великому Вході диякон несе цей
воздух перед Чесними Дарами. А потім священик накриває ним чашу і хліб
на престолі і при цьому тихо відмовляє тропар “Благо-образний Йосиф… “.
Цей грецький звичай зображати на воздусі ікону Христа в гробі
прийшов до нас у XIV віці разом з єрусалимським уставом. І це він дає
початок нашій плащаниці.
За приписами єрусалимського уставу тропар “Благообразний Йосиф”
співається також на вечірні Великої п’ятниці й на утрені Великої суботи.
Виглядає, що наші побожні предки, співаючи цю похоронну пісню на честь
Спасителя, хотіли не тільки переживати її духом, але й очима бачити його
ікону зложення до гробу. Тому за тим тропарем спочатку на утреню
Великої суботи, а відтак і на вечірню Великої п’ятниці приходить також
через своє символічне значення і воздух, наша перша плащаниця.
У XVI ст. з’являється звичай нести воздух-плащаницю з іконою
мертвого Ісуса в час входу з Євангелієм на великому славослов’ї утрені
Великої суботи. Вхід закінчувався співом “Благообразний Йосиф… “,
поклонами і цілуванням воздуха-плащаниці. Після утрені його знову
ставили разом з Євангелієм на престол. У цьому столітті воздух з іконою
Христа у гробі у нас називається плащаницею.
Обряд почитання святої плащаниці перенесено згодом з утрені
Великої суботи на вечірню Великої п’ятниці. Це сталося, мабуть, тому, що
тропар “Благообразний Йосиф” у відправах страсного тижня співається
перший раз на вечірні Великої п’ятниці.
Тепер на нашій плащаниці, крім ікони Христа в гробі, зображають
ще Богородицю, Йосифа з Ариматеї й побожних жінок, що брали участь у
похороні Ісуса Христа. А довкола плащаниці видніються слова тропаря
Великої п’ятниці: “Благообразний Йосиф… “.
ОБРЯД ПОКЛАДЕННЯ ПЛАЩАНИЦІ
У наших рукописних уставах до XVI віку нічого не сказано про
обряд покладення святої плащаниці, бо вона щойно починала входити у
практику. Оскільки свята плащаниця ввійшла до відправ вечірні Великої
п’ятниці й утрені Великої суботи не окремим приписом, а звичаєм Церкви,
то до сьогодні нема одного обряду покладення плащаниці, бо різні Церкви
витворили свої звичаї. Почитання святої плащаниці в XVII-XVIII ст. стає
загальною практикою і звичаєм усієї Східної Церкви.
Обряд виносу й покладення плащаниці, за Типиком о. Дольницького,
відбувався у катедральних церквах Галичини так: на вечірні Великої
п’ятниці, під час співу стихири на стиховні “Тебе одіющагося світом яко
ризою… “, був обхід довкола церкви з плащаницею, яку несли за чотири
кінці священики або старші парафіяни. Після обходу плащаницю клали на
окремий до того приготований стіл посередині церкви. При кінці вечірні в
часі трикратного співу “Благообразний Йосиф… ” усі на колінах
приступали до святої плащаниці й побожно її цілували. Божий гріб був
прикрашений квітами й лампадами, а за ним стояв хрест без Розп’яття з
обрусом на його перехресті.
Отець Дольницький згадує також, що в нас, у Галичині, був звичай
при обході з плащаницею нести і Святі Тайни, що їх відтак ставили для
почитання або на Божому гробі, або на престолі. Він завважує, що цей
звичай узято від латинської Церкви. Звичай виставляти Святі Тайни при
плащаниці є цілком несумісний ні з духом Великої п’ятниці, ні з духом
Східної Церкви. Свята плащаниця є якраз символом Ісуса Христа в гробі,
тому тут немає місця на прилюдне почитання Святих Тайн. Західна Церква у
Велику п’ятницю подекуди усуває Святі Тайни з кивота та лишає його
відчиненим на знак, що там нема Христа, бо Він у гробі.
Типик А. Микити каже, що на Закарпатті при обході з плащаницею
сам священик несе її на своїх плечах і тримає її двома руками на голові,
а другий її кінець піддержує двоє людей. Обхід буває тільки один раз.
На Сході України у Велику п’ятницю на вечірні при
співі “Благообразний Йосиф” тільки виносять святу плащаницю на середину
церкви, а сам обхід з плащаницею відбувається при великому славослов’ї
на утрені Великої суботи. Під час обходу священик несе святу плащаницю
на своїй голові і під нею ще тримає Євангеліє, яке відтак кладуть на
плащаницю при Божому гробі. Святу плащаницю, буває, виставляють для
почитання аж до воскресної утрені. Перед утренею, після відправи
надгробного, плащаницю заносять до святилища і кладуть на престол. Нема
окремого припису, де треба ставити святу плащаницю у воскресному часі.
Одні церкви тримають її на престолі до Томиної неділі, а відтак
поміщають за престолом на стіні над горним сідалищем. В инших церквах
плащаниця стоїть на престолі до неділі Мироносиць. У наших церквах
плащаниця лежить на престолі аж до віддання празника Пасхи, тобто 40
днів, на знак Христового 40-денного перебування на землі після свого
воскресення.
У нашому народі свята плащаниця користується справді великим
почитанням і любов’ю. Загал наших вірних дотримується у Велику п’ятницю
повного посту і приступає натще до святої плащаниці, наче до святого
причастя. До неї приходять не інакше, як на колінах і то часто аж від
вхідних дверей церкви. Коло Божого гробу, зазвичай, стоїть почесна
сторожа наших молодіжних і старших організацій, подекуди навіть цілу ніч
з Великої п’ятниці на суботу. Поклоніння святій плащаниці і її
цілування для наших вірних це справді глибоке духовне переживання і
нагода відновити свою віру в Христа й любов до Господа, що з любові до
нас умер на хресті.
НАДГРОБНА СТИХИРА ПРИ ПОКЛАДАННІ ПЛАЩАНИЦІ
“Тебе, що світлом, немов ризою, зодягаєшся, зняв Йосиф з
Никодимом, бачивши мертвого, нагого, непохованого, ревним плачем
заплакали і, ридаючи, промовили: “Ох горе, наш найсолодший Ісусе!
Побачивши Тебе на хресті повислого, сонце негайно мороком покрилося і
земля зо страху задрижала й церковна заслона роздерлася. А тепер бачу
Тебе, що задля мене сам пішов на смерть. Як же ж поховаю Тебе, мій Боже?
Або якою плащаницею обгорну? Якими руками діткнуся Твого нетлінного
Тіла? Або яку пісню заспіваю при Твоїй смерти, Щедрий? Величаю Твої
страсті, піснями славлю Твоє погребення з воскресенням, і кличу:
“Господи, слава Тобі”.
о. Юліян Катрій, ЧСВВ. “Пізнай свій обряд”
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар