СВЯТА ПЛАЩАНИЦЯ
плащаницею чистою обвив і ароматами,
в гробі новім, покривши, положив”
(Тропар Великої п’ятниці).
Богослуження Великої п’ятниці характеризуються гарними обрядами,
зворушливими напівами і глибокими змістом гимнами та стихирами. Головна
їхня тема — це муки і смерть Господа нашого Ісуса Христа.
“Днесь висить на дереві, — співаємо на 15 антифоні утрені Великої
п’ятниці, — Той, що на водах землю повісив. Вінцем з терня вінчається —
Цар ангелів. У ложну багряницю одягається Той, що небо одягає хмарами.
Дістає поличник Той, що в Йордані висвободив Адама. Цвяхами
пригвозджений — Жених церкви. Копієм проколений — Син Діви. Поклоняємось
страстям Твоїм, Христе, поклоняємося страстям Твоїм, Христе,
поклоняємося страстям Твоїм, Христе, покажи нам і славне Твоє
воскресення”.
В осередку величних відправ і зворушливих обрядів Великої
п’ятниці стоїть свята плащаниця. Ця свята ікона Христа в гробі стала
складовою частиною обрядів вечірні Великої п’ятниці й утрені Великої
суботи. Під час тих відправ ми особливо прилюдно вшановуємо святу
плащаницю, бо на ній кривавими літерами виписана історія спасення
людського роду. Свята плащаниця говорить нам і про строгу Божу
справедливість і про безконечну Божу любов і безмежне милосердя до нас,
грішних.
Тож з уваги на літургійне значення святої плащаниці годиться дещо більше сказати про її історію та обряд покладення.
Використання святої плащаниці в богослужбах Великої п’ятниці й
суботи так як ми її тепер почитаємо, відносно недавнє, бо має за собою
заледве кількасот літ, але своїм походженням вона сягає самої смерти
Ісуса Христа. Плащаниця це ніщо инше, як те простирало чи саван, у якому
було завинуто мертве Тіло Христа Господа, коли його покладено до гробу.
Східна Церква у відправах Великої п’ятниці й суботи не знала плащаниці
майже півтори тисячі літ!
Християни єрусалимської Церкви перших століть почитали у Велику
п’ятницю хресне дерево, яке на початку IV віку віднайшла свята Єлена,
мати цісаря Костянтина. Обряд того почитання записала нам паломниця IV
століття Сильвія Аквітанська. У її щоденнику паломництва читаємо, що у
Велику п’ятницю єпископ в оточенні дияконів сідав на престолі,
поставленому на Голготі, де був розп’ятий Христос. Перед ним ставили
застелений стіл, а на столі клали святе хресне дерево і напис, що був на
хресті. Єпископ держав кінці святого дерева у своїх руках, а вірні один
за одним підходили до столу, робили доземний поклін, торкалися хреста й
напису своїми чолами й очима, а відтак цілували хрест і відходили.
Звичай почитати святий хрест у Велику п’ятницю перейшов пізніше
до грецької Церкви. У Велику п’ятницю в часі утрені після 5 страсного
Євангелія, коли співали стихиру “Днесь висить на дереві… “, священик або
єпископ виносив зі святилища запрестольний хрест і ставив його на
середині церкви. При співі слів стихири: “Поклоняємося страстям Твоїм,
Христе”, — священик і всі вірні робили три доземні поклони і цілували
святий хрест.
Під впливом Східної Церкви почитання святого хреста у Велику
п’ятницю в середині VII століття перейшло до Західної Церкви, де
практикується і сьогодні.
Під час святої Літургії Східна Церква накриває на проскомидії
Чесні Дари великим прямокутним покровом. Цей покров, який називають
також воздухом, єрусалимська Церква почала вживати в Літургії за святого
Сави Освященого († 532), творця єрусалимського богослужбового уставу.
Святий Герман, царгородський патріярх (713-730) учить, що воздух є
символом того каменя, яким Йосиф з Ариматеї прикрив Господній гріб. А за
Симеоном Солунським († 1429), воздух — це символ нагого й мертвого
Ісуса, якого несуть до гробу. Тому, каже він, на воздусі деколи
зображено покладення Христа до гробу. На Великому Вході диякон несе цей
воздух перед Чесними Дарами. А потім священик накриває ним чашу і хліб
на престолі і при цьому тихо відмовляє тропар “Благо-образний Йосиф… “.
Цей грецький звичай зображати на воздусі ікону Христа в гробі
прийшов до нас у XIV віці разом з єрусалимським уставом. І це він дає
початок нашій плащаниці.
За приписами єрусалимського уставу тропар “Благообразний Йосиф”
співається також на вечірні Великої п’ятниці й на утрені Великої суботи.
Виглядає, що наші побожні предки, співаючи цю похоронну пісню на честь
Спасителя, хотіли не тільки переживати її духом, але й очима бачити його
ікону зложення до гробу. Тому за тим тропарем спочатку на утреню
Великої суботи, а відтак і на вечірню Великої п’ятниці приходить також
через своє символічне значення і воздух, наша перша плащаниця.
У XVI ст. з’являється звичай нести воздух-плащаницю з іконою
мертвого Ісуса в час входу з Євангелієм на великому славослов’ї утрені
Великої суботи. Вхід закінчувався співом “Благообразний Йосиф… “,
поклонами і цілуванням воздуха-плащаниці. Після утрені його знову
ставили разом з Євангелієм на престол. У цьому столітті воздух з іконою
Христа у гробі у нас називається плащаницею.
Обряд почитання святої плащаниці перенесено згодом з утрені
Великої суботи на вечірню Великої п’ятниці. Це сталося, мабуть, тому, що
тропар “Благообразний Йосиф” у відправах страсного тижня співається
перший раз на вечірні Великої п’ятниці.
Тепер на нашій плащаниці, крім ікони Христа в гробі, зображають
ще Богородицю, Йосифа з Ариматеї й побожних жінок, що брали участь у
похороні Ісуса Христа. А довкола плащаниці видніються слова тропаря
Великої п’ятниці: “Благообразний Йосиф… “.
ОБРЯД ПОКЛАДЕННЯ ПЛАЩАНИЦІ
У наших рукописних уставах до XVI віку нічого не сказано про
обряд покладення святої плащаниці, бо вона щойно починала входити у
практику. Оскільки свята плащаниця ввійшла до відправ вечірні Великої
п’ятниці й утрені Великої суботи не окремим приписом, а звичаєм Церкви,
то до сьогодні нема одного обряду покладення плащаниці, бо різні Церкви
витворили свої звичаї. Почитання святої плащаниці в XVII-XVIII ст. стає
загальною практикою і звичаєм усієї Східної Церкви.
Обряд виносу й покладення плащаниці, за Типиком о. Дольницького,
відбувався у катедральних церквах Галичини так: на вечірні Великої
п’ятниці, під час співу стихири на стиховні “Тебе одіющагося світом яко
ризою… “, був обхід довкола церкви з плащаницею, яку несли за чотири
кінці священики або старші парафіяни. Після обходу плащаницю клали на
окремий до того приготований стіл посередині церкви. При кінці вечірні в
часі трикратного співу “Благообразний Йосиф… ” усі на колінах
приступали до святої плащаниці й побожно її цілували. Божий гріб був
прикрашений квітами й лампадами, а за ним стояв хрест без Розп’яття з
обрусом на його перехресті.
Отець Дольницький згадує також, що в нас, у Галичині, був звичай
при обході з плащаницею нести і Святі Тайни, що їх відтак ставили для
почитання або на Божому гробі, або на престолі. Він завважує, що цей
звичай узято від латинської Церкви. Звичай виставляти Святі Тайни при
плащаниці є цілком несумісний ні з духом Великої п’ятниці, ні з духом
Східної Церкви. Свята плащаниця є якраз символом Ісуса Христа в гробі,
тому тут немає місця на прилюдне почитання Святих Тайн. Західна Церква у
Велику п’ятницю подекуди усуває Святі Тайни з кивота та лишає його
відчиненим на знак, що там нема Христа, бо Він у гробі.
Типик А. Микити каже, що на Закарпатті при обході з плащаницею
сам священик несе її на своїх плечах і тримає її двома руками на голові,
а другий її кінець піддержує двоє людей. Обхід буває тільки один раз.
На Східній Україні й у Росії у Велику п’ятницю на вечірні при
співі “Благообразний Йосиф” тільки виносять святу плащаницю на середину
церкви, а сам обхід з плащаницею відбувається при великому славослов’ї
на утрені Великої суботи. Під час обходу священик несе святу плащаницю
на своїй голові і під нею ще тримає Євангеліє, яке відтак кладуть на
плащаницю при Божому гробі. Святу плащаницю, буває, виставляють для
почитання аж до воскресної утрені. Перед утренею, після відправи
надгробного, плащаницю заносять до святилища і кладуть на престол. Нема
окремого припису, де треба ставити святу плащаницю у воскресному часі.
Одні церкви тримають її на престолі до Томиної неділі, а відтак
поміщають за престолом на стіні над горним сідалищем. В инших церквах
плащаниця стоїть на престолі до неділі Мироносиць. У наших церквах
плащаниця лежить на престолі аж до віддання празника Пасхи, тобто 40
днів, на знак Христового 40-денного перебування на землі після свого
воскресення.
У нашому народі свята плащаниця користується справді великим
почитанням і любов’ю. Загал наших вірних дотримується у Велику п’ятницю
повного посту і приступає натще до святої плащаниці, наче до святого
причастя. До неї приходять не инакше, як на колінах і то часто аж від
вхідних дверей церкви. Коло Божого гробу, зазвичай, стоїть почесна
сторожа наших молодіжних і старших організацій, подекуди навіть цілу ніч
з Великої п’ятниці на суботу. Поклоніння святій плащаниці і її
цілування для наших вірних це справді глибоке духовне переживання і
нагода відновити свою віру в Христа й любов до Господа, що з любови до
нас умер на хресті.
НАДГРОБНА СТИХИРА ПРИ ПОКЛАДАННІ ПЛАЩАНИЦІ
“Тебе, що світлом, немов ризою, зодягаєшся, зняв Йосиф з
Никодимом, бачивши мертвого, нагого, непохованого, ревним плачем
заплакали і, ридаючи, промовили: “Ох горе, наш найсолодший Ісусе!
Побачивши Тебе на хресті повислого, сонце негайно мороком покрилося і
земля зо страху задрижала й церковна заслона роздерлася. А тепер бачу
Тебе, що задля мене сам пішов на смерть. Як же ж поховаю Тебе, мій Боже?
Або якою плащаницею обгорну? Якими руками діткнуся Твого нетлінного
Тіла? Або яку пісню заспіваю при Твоїй смерти, Щедрий? Величаю Твої
страсті, піснями славлю Твоє погребення з воскресенням, і кличу:
“Господи, слава Тобі”.
__________
о. Юліян Катрій, ЧСВВ. “Пізнай свій обряд”
__________
У той самий день
Преподобної матері нашої Марії Єгипетської
Тропар, глас 3: Перше блуду всякого сповнена, а відтак
невістою Христовою через покаяння стала ти, і, ангельське життя
наслідуючи, бісів зброєю хреста погубила єси, тому й явилась ти невістою
Царя, Маріє славна.
Кондак, глас 4: Мороку гріха позбавившись, покаяння
світлом озоривши серце своє, славна, прийшла ти до Христа і Його
всенепорочну і святу Матір як молитвеницю милостиву привела єси, тому й
прогрішень прощення осягла ти і з ангелами завжди радуєшся.
В одному палестинському монастирі, а монастирі ті славилися дуже
строгим життям монахів, жив старець, єромонах на ім’я Зосима. І ось на
старості літ стала його непокоїти думка, чи є ще хто на світі, хто,
посвятившись пустельному життю, дійшов у постах та умертвленнях до
більшої досконалости, ніж він? Та думка – це наче б початок гордости,
однак вона не полишала його ні вдень, ні вночі, і хто знає, чи не довела
б його до гріха, якщо б не Боже милосердя, яке не полишає нас у хвилини
спокус і випробувань. І так Зосима зустрів одного чужого монаха, а той
йому порадив, щоб пішов до надйорданських монастирів подивитися, як
живуть там монахи.
Послухав поради Зосима, пішов над Йордан, попросився до одного з
монастирів і там через кілька днів пересвідчився, що його пости, молитви
та інші умертвлення були нічим у порівнянні з життям отих відлюдників,
серед яких довелося йому тепер жити. І так, каючись, наслідував він
прикладам інших і зажив життям правдиво ангельським. У цих
надйорданських монастирях був звичай, що монахи в перші дні Великого
посту залишали монастир, ішли в пустелю і кожен проводив там Великий
піст так, що один про другого нічого не знав. До монастиря, який
залишалися доглядати двоє або троє монахів, усі поверталися перед
Квітною неділею. Тож і Зосима разом з іншими пішов у пустелю, і двадцять
днів ішов та йшов перед собою. Аж якось, саме в обідній час, коли
закінчив співати псалми шостого часа, побачив перед собою нагого
чоловіка, що втікав, тіло якого почорніло і висохло від сонячної спеки і
зимових дощів, а голову вкривало довге волосся. Як ми сказали, чоловік
той утікав від Зосими, а той, не в змозі своїми старечими ногами його
наздогнати, став голосно кричати: “Слуго Божий, чому втікаєш від мене,
грішного старця? Хто б ти не був, це я молю тебе Іменем Бога, якому ти
служиш і живеш тут, зупинись і вділи мені твоє благословення!”
Тоді утікач заховався за ровом і сказав так: “Отче Зосимо, якщо
хочеш, щоб я, грішна жінка, говорила з тобою, кинь мені свого плаща, щоб
я могла накритися ним!” Зосима здивувався, коли почув, що чоловік той
кличе його на ім’я, і скинув свій плащ, і тоді стала перед ним невіста,
до ніг якої припав старець і просив благословення. Але вона сама припала
до його ніг і сказала: “Не ти, а я маю просити в тебе благословення, ти
ж бо священик і вже стільки літ служиш перед престолом Господнім!”
А коли Зосима і далі наполягав на своєму проханні, невіста та
поблагословила його Іменем Божим, після чого обоє стали молитися. В часі
тої молитви Зосима побачив, що невісту в молитві було піднесено над
землею, і прийшла йому думка, чи не обман це диявольський? Але думка
зразу ж відступила, коли він побачив, як молільниця ознаменувала себе
знаком святого хреста. Закінчивши молитву, Зосима попросив її розповісти
про своє життя і свої подвиги. І вона почала йому розповідати:
“Давні це вже літа! Я народилася в Єгипті. Та лиш мені минуло
дванадцять літ, як я втекла від своїх батьків до Олександрії, і тут
стала вести життя грішне і мерзенне. Не було гріха, яким би я не
зневажила Бога, а тисячі душ через мене впали у згубу. Так жила я
сімнадцять літ. Та якось я побачила, як багато людей сідає на корабель,
аби добратися до Єрусалиму і там поклонитися чесному дереву святого
Хреста, на якому вмер Спаситель. Я вирішила також їхати, та не для
богомілля, а для того, щоб у Єрусалимі далі вести грішне, плюгаве життя.
А під час плавання на кораблі моїм гріхам уже не було ані кінця, ані
міри. Так приїхали ми до Єрусалиму. З цікавости, я також хотіла побачити
Господній Хрест, тому зайшла до церковного притвору. Але до самої
церкви увійти не могла. Якась невидима сила відпихала мене назад. Так
повторювалося рази чотири. І тоді я усвідомила, що це мої гріхи, моє
мерзенне життя вчинило мене негідною бачити святий Хрест. Невимовний
жаль охопив мене, я стала плакати і бити себе в груди. Нараз підвела
погляд і побачила на стіні притвору образ Пресвятої Богородиці. Я
припала перед ним на коліна і стала молитися:
«Пренепорочна Діво, образе всякої чистоти і невинности, я знаю,
що Ти гидуєш такою грішницею, як я! Але Ти, о Мати, є єдиним прибіжищем
грішних, тож помилуй мене! Чим більші гріхи мої, тим більше молитиму
Тебе, щоб випросила для мене ласку у свого Сина. Дозволь мені глянути на
святий Хрест Господній, а я все своє життя хочу каятися у своїх гріхах і
злобі, я втечу від світу, піду туди, куди Ти мені скажеш іти!» Після
молитви мені стало легше на серці, і я разом з іншими ввійшла до церкви,
аж до місця, де могла припасти на коліна перед животворящим Хрестом
Господнім. Тут у гарячих сльозах я повторила свою обітницю, що решту
життя хочу посвятити покаянню, і в жалю та з плачем я повернулася до
образу Пречистої і тут молилася з глибини душевної і просила поради,
куди мені йти. Враз я виразно почула голос: «Іди за Йордан, і там
знайдеш спокій!» А коли я, не гаючись ані хвилі, підкорилася Божій волі,
при виході з церкви якась милосердна душа, бачачи моє сльозами залите
лице, дала мені три срібняки, зі словами: «Молися, мати, за мене». За ті
гроші я купила хліба і пішла над Йордан. Тут молилася цілу ніч, умила
водою своє лице і в церкві святого Йоана Хрестителя приступила до
таїнства сповіді, а опісля до святого причастя. У молитві минув день і
ніч, – а наступного дня я переправилася через Йордан і пішла в пустелю.
Було мені тоді 29 літ. З того часу в пустелі я прожила 47 літ і до нині
не бачила нікого з людей. Упродовж 17 літ мене страшно мучили спокуси.
Перед очима постійно стояли розкоші грішного життя, диявол тягнув мене
назад, до нього, в уста втискалися безсоромні пісні. У тих спокусах я
кидалася на землю, сльозами вмивала пісок пустелі, а молитвою моєю були
короткі слова: «Господи, помилуй мене!»
Від тих спокус пам’ять покидала мене, і я не знала, не тямила
більше нічого, окрім одного, що присягла перед образом Пречистої каятися
до смерти і ніколи не грішити. І Богородиця не покинула мене; спокуси
відійшли, я цілком віддалася волі Отця небесного; голод, спрага, холод і
спека – все це мені байдуже, як байдужі всі потреби тіла, бо знаю, що
не самим хлібом чоловік живе”.
Зосима, почувши, що вона переплітає оповідання своє словами
Святого Письма, спитав її, чи читає вона Святе Письмо, але Марія
відповіла, що не вміє ані читати, ані писати, Святого Письма ніколи не
бачила, а що знає – цим завдячує лиш ласці Божій. Пізнав тепер Зосима,
як служать Богу невчені та святі слуги Його і голосно став дякувати
Богові, що привів його на це місце. А свята каяниця просила його лиш про
дві речі: перше, щоб нікому не розповідав про неї, як довго житиме; а
друге, щоб наступного року в часі Великого посту не полишав монастиря, а
щойно в Страсний четвер приніс їй святе причастя і чекав її над берегом
Йордану. Після тих слів вона попросила у нього благословення, і потім
відійшла так швидко, що Зосима не зміг її вже ні про що спитати.
Минув рік. З початком Великого посту Зосима не зміг, як звичайно,
йти в пустелю, бо занедужав на пропасницю. А в Страсний четвер узяв
Пресвяті Дари і пішов на берег Йордану. Минали довгі години; старець
занепокоївся, бо думав, що, може, свята чекала на нього і відійшла в
пустелю; а опісля зажурився, бо спало йому на думку, що нема на чому
переправитися на другий берег ріки. Враз Зосима побачив, що свята, з
руками складеними навхрест, сухою ногою іде по хвилях ріки просто до
нього. Тут припала вона на коліна, попросила, щоб старець промовив з нею
молитви і Символ віри і з найбільшим смиренням прийняла святе причастя,
а потім вголос промовила: “Нині відпусти рабу Твою, Господи, бо очі мої
бачили спасіння Твоє!”
Вони довго молилися разом, а потім свята сказала до старця: “Отче
Зосиме, наступного року прийди на те місце, де вперше зустрів мене!”
Попросивши благословення, вона перехрестила ріку та знову, як по суші,
перейшла по хвилях на другий берег і за мить Зосима вже її не бачив.
Благословляючи Господа, Зосима повернувся до монастиря, та жаль йому
було, що не запитав в неї ім’я. Наступного року святий старець пішов у
пустелю, туди, де вперше зустрів святу, і побачив, що лежить вона нежива
зі складеними на грудях руками. Став Зосима на коліна і почав голосно
молитися Богові, який покликав до своєї слави велику каяницю. А коли
встав після молитви, побачив на піску написані слова: “Отче Зосиме,
поховай тіло грішної раби Марії, віддай землю землі”.
Сповнивши цей християнський обов’язок, преподобний Зосима
повернувся до монастиря і розповів браттям усе, що бачив та чув, і всі
славили Господа і святу Марію каяницю. Померла вона близько 450 р.
Преподобний Зосима, проживши в глибокій святості і смиренні близько 104
років, помер на руках братів, а Церква Христова вшановує його пам’ять 4
квітня. У четвер п’ятої неділі Великого посту на утрені (яку зазвичай
правиться в середу увечері) на каноні преподобного Андрея Критського
співається також канон в честь Марії Єгипетської.
__________
І. Я. Луцик, "Житія святих, пам'ять яких Українська
Греко-Католицька Церква кожного дня впродовж року поминає". Львів,
Видавництво «Свічадо», 2013
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар