Празник Господнього Вознесіння завжди припадає у четвер 40-го дня по
Христовому Воскресінні. Це один з великих Господських празників і має
9-денне попразденство. Він звеличує подію Христового Вознесіння на небо
та підкреслює її значення для Христа і для нас. Св. Іван Золотоустий у
своїй проповіді на Вознесіння каже: „Сьогодні людський рід совершенно
примирений з Богом. Зникла давня боротьба й ворожнеча. Ми, що були
недостойні жити й на землі, - вознесені на небо. Сьогодні стаємо
наслідниками небесного царства, ми, що не вартуємо й земного, виходимо
на небо й успадковуємо престол Царя і Господа. А людська природа, перед
якою херувим боронив рай, піднесена тепер понад усякого херувима”.
Джерела трьох перших сторіч нічого не говорять про цей празник. Не
згадує про нього й письменник Оріген (+ к.251), який вичисляє
християнські празники в 8-ій книзі свого твору „Проти Цельсія”. Знавці
обряду є тієї думки, що в перших трьох віках цей празник святкували
разом з празником Зшестя Св. Духа. Сильвія Аквітанська не називає цей
празник Вознесінням, а тільки „сороковим днем після Пасхи”.
В IV столітті празник Господнього Вознесіння стає загально знаним.
Історик Сократ (+ к.440) називає його „всенароднім празником” (Історія
Церкви, 7, 26).
Празник Вознесіння звеличили своїми проповідями св. Іван Золотоустий,
св. Григорій Ніський, св. Епіфан Кипрський, Лев Великий й інші. В IV ст.
цариця Олена поставила храм у честь цього празника на місці Христового
Вознесіння.
Про ікону
„Вознесіння” — ікона христологічна, точніше еклезіологічна. Вознісшись
на небо, Христос залишається жити на землі у Церкві. Церква
представлена апостолами, розташованими двома групами: одна група
перебуває в русі і є символом діяльності, друга, статичніша, є символом
споглядання: творять ніби два крила, що їх має птах для того, аби
злетіти у вишину. Церква видимо залишається на кам'янистій землі Оливної
Гори. Однак її діла, символізовані на деяких іконах „Вознесіння”
оливковими деревами, плодоносять на небі, і вона сама у невидимий спосіб
теж є небом на землі.
Для Апостолів і для вірних Христове Вознесіння – це одночасно і сумне
прощання, і багатонадійне очікування. Апостоли бачать відхід на небо
свого улюбленого Учителя й Спасителя світу. Однак Апостолам з'являються
два ангели і нагадують, що Христос вернеться з неба у славі, як тепер
возноситься на небо (Лк. 24, 50-53; Ді. 1, 9-11).
Сам же Христос запевнював їх, а також і нас, що Він відходить
приготувати місце для нас (Йо. 14, 2) та що в таїнственний спосіб Він
буде з нами до кінця віку (Мт. 28, 20). Невдовзі, казав Христос, Отець
Небесний зішле на Церкву Христову іншого Утішителя – Святого Духа (Ді.
1, 8).
Христос сидить на райдузі, у блиску небесної мандорли, що нагадує
сцену з книги Одкровення про кінець цього світу (4, 3). Слава Його
божественності промінює з Його особи. Хоч ангели оточують і немовби
підтримують небесний круг, як це описано у Старому Завіті про з'яву
Господа Саваота (Єз. 1, 4-25), Христос возноситься на небо своєю власною
силою. Адже Він – „Той, що є”, Сущий, Божий Син, - вертається до Своєї
відвічної небесної слави з Богом Отцем (Йо. 17, 24).
В руці Христа – сувій Закону, бо Він – новий Законодавець. Завершивши
Свою місію на землі, Він передає дальшу працю Апостолам і Церкві, яка
має підкорятися Святому Духові й черпати силу від Нього.
Посеред Апостолів стоїть Богородиця. Постать Богоматері, у порівнянні з
різнобарвними одежами апостолів, дуже проста, але витончена, вирізнена
іконописцем, який мав за мету у центрі помістити Божий народ, що
молиться. Тому Вона зображена у молитовній позі. Предметом її молитви є
прохання зіслання Святого Духа, безперервна епіклеза , і водночас у Ній
лунає голос Нареченої, яка говорить: „...Прийди, Господи Ісусе!” (Од.
22, 20), виражаючи благословенну надію в очікуванні другого приходу
Господа нашого Ісуса Христа.
Апостоли дещо збентежені та стривожені, бо вони в той час ще не були
підкріплені особливою силою Святого Духа, який зійшов у день
П'ятидесятниці. Св. Павло історично не був присутній при цій події, але
він фігурує на цій іконі, представляючи всіх віруючих, які вірують, не
бувши свідками цієї події. Згадаймо: коли Тома, торкнувшись Христових
ран, переконався в тому, що Він воскрес, Христос зауважив, що „щасливі
ті, які, не бачивши, увірували” (Йо. 20, 29).
Століттями людство споглядає небо, вважаючи його осідком абсолюту і
всякої краси. Ангели радять робити протилежне: „Чого стоїте, дивлячись
на небо?” (Ді. 1, 11). Ви відкриєте невидиме, але справжнє небо у
простій подобі Господньої Слугині. Барвиста одежа апостолів, розміщених
як дві міцні піраміди, що є опорою Божої споруди, символізує на іконі
багатство всіх видимих харизм Церкви.
Тропар та кондак
Тропар, глас 4: Вознісся ти у славі, Христе Боже наш, радість
сотворивши ученикам обітуванням Святого Духа, утвердивши їх
благословенням, бо ти єси Син Божий, ізбавитель світу.
Кондак, глас 6: Сповнивши промисел щодо нас і те, що на землі,
з'єднавши з небесним, вознісся ти у славі, Христе Боже наш, ніяк не
відлучаючись, але невідступно перебуваючи, ти кличеш до тих, що люблять
тебе: Я з вами і ніхто проти вас.
Діяння святих апостолів 1, 1-12
Перше ото слово я написав, о Теофіле, про все, що Ісус почав і творити й
учити, аж до дня, коли вознісся, давши Святим Духом накази апостолам,
яких вибрав. Перед ними ж і показав Себе живим після Своїх страстей, в
багатьох істинних знаменнях, з'являючися їм сорок днів і говорячи про
царство Боже.Ївши також з ними, звелів їм не відлучатися від Єрусалиму,
але ждати обітниці Отця, що її ви чули від мене. Бо Іван ото христив
водою, а ви маєте христитися Духом Святим по небагатьох цих днях. Вони ж
отже, зійшовшися, питали його, кажучи: Господи, чи в цей час знову
установиш царство Ізраїлеве? Він відповів їм: Не вам знати час і пору,
що Отець призначив у своїй владі. Та ви приймете силу Духа Святого, що
на вас зійде, і будете мені свідками в Єрусалимі, у всій Юдеї та Самарії
і аж до краю землі.
Євангеліє від Луки 24, 36-53
В той час Ісус, воскресши з мертвих, став посеред учеників своїх і
сказав: Мир вам! А вони, налякані і перестрашені, думали, що бачать
духа. Та Він сказав їм: Чого ви стривожилися, і пощо помисли входять у
серця ваші? Погляньте на руки Мої і на ноги Мої, що Сам Я є. Діткніться
Мене і глядіть, що дух тіла й костей не має, так як видите, що Я маю. І
сказавши це, показав їм руки і ноги. Коли ж вони з радости іще не вірили
й дивувалися, Він сказав їм: Чи маєте тут щось їсти? Вони ж подали Йому
частину печеної риби і бджолиного солоду. І взявши, їв перед ними. І
сказав їм: Це ті слова, що Я говорив до вас, бувши іще з вами, що треба,
щоб сповнилось усе написане про Мене в законі Мойсея, і в пророків, і в
псальмах. Тоді розкрив їм ум розуміти Писання. І сказав їм, що так
написано є, і так треба було постраждати Христові, і воскреснути з
мертвих у третій день, і щоб у Його ім'я проповідувалося покаяння і
відпущенння гріхів між усіма народами, почавши від Єрусалиму. А ви є
свідки цьому. І ось Я пішлю обітницю Отця Мого на вас, ви ж сидіть в
місті Єрусалимі, поки зодягнетеся силою з висот. І вивів їх ген до
Витанії і, знявши руки Свої, благословив їх. І сталося, як Він їх
благословляв, відступив від них і возносився на небо. А вони поклонилися
Йому і вернулися в Єрусалим з радістю великою. І перебували весь час у
храмі, славлячи і благословляючи Бога. Амінь.
Проповідь
Святе Письмо навчає, що Ісус Христос після Воскресіння перебував на
землі сорок днів, з'являвся своїм апостолам, переконував їх, що це Він і
що Він живий. Навчав апостолів, заспокоював їх, давав їм вказівки на
майбутнє, учив розуміти Писання, заохочував до проповідування Євангелія
по всьому світі. Обіцяв учням Святого Духа, котрий укріпить їх у вірі та
дасть відваги в розумінні й проповідуванні Божого слова. А сорокового
дня по Воскресінні, прибувши до апостолів, вийшов з ними, пройшовся
недалеко від міста Витанії, потім, знявши руки, поблагословив їх і став
возноситися на їхніх очах у небо (пор. Лк 24, 50-51). Ісус Христос своєю
силою став підноситися в небо, подібно, як і сам воскрес. Його
вознесіння сталося на очах учнів, з котрими Він йшов з Єрусалиму до
Витанії, розмовляючи дорогою, відповідав на запитання апостолів, котрі
цікавилися земними справами, що стосувалися до відбудови царства
Ізраїлю. Господь бажає піднести їх до іншого мислення - бути Його
свідками по всій землі після прийняття Святого Духа (пор. Ді 1, 8). Не
дивуймося апостолам, а тим більше собі, коли нас завжди тягне до земних
справ, а дивуймося тому, що після стількох переконань людина дорожить
земними речами й побивається за вигідним життям, ніби її призначення є
залишатися жити на землі вічно.
Ісус вознісся на очах своїх учнів, а вони стояли та вдивлялися в небо,
не спускаючи з Нього очей до того часу, аж поки хмара забрала Його. На
Бога треба дивитися очима віри й так само розпізнавати Його, тому що
неможливо пізнати Бога тілесними очима й замало стати Його свідками
тільки в зовнішній спосіб. Хмара забрала Христа, апостоли вже не бачили
Його, але стояли на місці й пильно вдивлялися в небо, аж поки два мужі в
білій одежі стали коло них і заговорили - сказали, що Христос так само
повернеться знову на землю. Земного зору не вистачає, аби пізнати Бога, а
пізнавши Його з дару віри, слід ретельно готуватися до Його приходу на
землю. І в "Символі віри" ми визнаємо і стверджуємо про другий прихід
Христа на землю - "судити живих та мертвих".
Святий Іван Золотоустий навчає, що хмара - "символ божественної сили"
(пор.: св. Ів. Золотоустий, Бесіда 2 на Діяння). Через ангелів
довідуємося про прихід Христа в тілі на землю, щоб судити мешканців
землі, - як згадує Святе Письмо (пор. Мт 19, 28; Ді 17, 31). Святитель
Іван Золотоустий так говорить про апостолів: "Вони побачили кінець
Воскресіння, але не бачили початку; а Вознесіння побачили початок, але
не бачили кінця" (там само). Учні, котрі з такими великими труднощами
прийняли Ісусове Воскресіння, стали свідками Його Вознесіння на небо,
вони не сумнівалися, що це Він, й отримали надію від ангелів, що Він
знову прийде. Правда, ангели не вказали терміну, тому що сам Господь
говорив: "А про той день і годину ніхто не знає, ані ангели небесні, -
лише один Отець" (Мт 24, 36).
Під час Вознесіння Христа на небо зустрічаємося з ангелами, котрі
являлися також при Його народженні; коли Ісус перебував на молитві в
оливному саду; як свідки Його Воскресіння та в багатьох інших місцях.
Святе Письмо розповідає про їхню роль і завдання перед Богом. У Стихирах
сьогоднішнього свята молимося: "Як ти, Христе, возносився... ангели,
злітаючи перед тобою, кликали: Підніміть брами, підніміть, бо Цар зійшов
до Господнього світла слави!" (Світильний Вознесіння). Ангелів бачимо в
білих блискучих одежах - як символ чистоти духа та сили готовості
виконати волю Бога. Вони також завжди перебувають при нас, дивляться на
нас повсякчасно.
Сьогоднішнє свято - свято ангелів і людей, свято неба та землі. Радіймо
в цей день і пам'ятаймо, що наша батьківщина на небесах, куди забере
нас Ісус Христос з ангелами після останнього суду - воскреслих мешканців
землі. Дивімося вгору, не прив'язуймося до земних речей, котрі
незабаром треба буде залишити, а зі собою візьмемо лише добрі вчинки,
котрі визначаються нашою любов'ю до Творця та ближніх. А вчинки любові,
милосердя, терпеливості й покори -світла одежа, в неї одягаймося, щоб у
ній воскреснути й вознестися з Ісусом Христом і святими ангелами у вічні
радісні небесні простори! Сьогоднішній день - день, коли Христос взяв
наше єство і возніс його небесному Отцеві. Туди прямуймо, там наша мета
життя!
Храм Вознесення Господнього, м. Львів 17.05.2007
Для створення сторінки використано такі видання:
Катрій Ю. Пізнай свій обряд. - Видавництво Отців Василіян, 2004;
Шпідлік Т. Рупнік М.-І. Про що розповідає ікона. - Львів: Свічадо, 1999;
Креховецький Я. Богослов'я та духовність ікони. - Львів: Свічадо, 2000;
Архиєпископ Ігор Возняк. "Слово Господнє живе та діяльне". Проповіді. - Львів: Свічадо, 2009.
А також ікону Вознесення ГНІХ храму Преображення Господнього м. Львів.
Джерело: www.ugcc.org.ua
Воїни Христа Царя
Немає коментарів:
Дописати коментар