Святого пророка Авдія
Тропар пророка, глас 2: Пророка Твого Авдія пам’ять, Господи, празнуємо.* Тому молимо Тебе: Спаси душі наші.
Кондак пророка, глас 1: Великий Авдій, божественними
сяяннями ум світловидний надбавши прорікає майбутнє, Духом святим
віщаючи, його днесь благочестиво й мудро почитаючи, пам’ять його
священну звершуємо, яка серця просвіщає.

Пророцтво святого Авдія має лишень одну главу, що містить двадцять
один стих. Він провіщає народу Едома Божу кару за кривди, який вони
завдали ізраїльтянам, а цим останнім провіщає прихід царства Божого. Жив
пророк за вісімсот років до приходу Христа Спасителя.
У той самий день
Святого мученика Варлаама
Тропар Варлаама, глас 4: Мученик Твій, Господи, Варлаам,* у
стражданнях своїх прийняв вінець нетлінний від Тебе, Бога нашого,* мавши
бо кріпость Твою, він мучителів подолав,* сокрушив і демонів
зухвальства безсильні.* Його молитвами спаси душі наші.
Кондак Варлаама, глас 4: Явився єси предивний кріпостю, як
ладан благовонний всепалення себе приніс єси, як жертву Христові, і
вінець почесті прийнявши Варлааме, завжди молися за нас, страднику.
Пам’ять святого мученика Варлаама похвальним словом вшанували в
Кесарії Кападокійській Василій Великий, а в Антіохії — Йоан Золотоустий.
Із їх промов довідуємося про подвиги цього Божого слуги.
Святий Варлаам був звичайним хліборобом, неписьменним мовчазним
чоловіком. Народився в Антіохії Сирійській, постраждав у 304 р. в
Кесарії Кападокійській від мучителя Саприкія. На суді святий Варлаам так
ясно і переконливо захищав Христову віру, що всі дивувалися мудрості
старця. Саприкій велів святого мученика бити, шматувати живе тіло аж до
костей, а кості ламати. Під кінець наказав йому простягнути праву руку
над вогнем жертовника, а в долоню покласти тліючу вуглину, посипану
кадилом, аби святий мученик з болю стряс кадило до вогню, бо тоді бодай
про око погани тішилися б тим, що християнин приніс богам жертву.
Але святий Варлаам тримав руку так довго над вогнем, аж вона згоріла і
впала у вогонь, після чого святий старець віддав Богу свою душу. Так,
за словами святого Василія, “десниця мученика подолала вогонь, перед
силою якого поступається залізо, мідь і твердий камінь”. У роковини
смерти святого Варлаама до його гробу в Кесарії приходила велика сила
народу, а близько 418 р. в Антіохії на його честь було зведено храм.
__________
У той самий день
Святих отців Варлаама та Йоасафа індійських
Діялося це в індійській землі, до якої, згідно зі старовинним
переданням, перші промені Христової віри приніс святий апостол Тома. Жив
у тій землі цар Авенір, який гнобив християн, зокрема монахів і
священиків, і ті змушені були переховуватися у диких хащах. А коли в
лютого царя народився син Йоасаф, то поганські волхви провістили, що ця
дитина колись прийме християнську віру, яку так жорстоко гнобить цар.
Наляканий, Авенір повелів виховувати сина у палаті, ізольованій від усіх
людей, і не вільно було навіть згадувати при дитині, що на світі є
бідні люди і що люди взагалі вмирають.
Але з часом життя царевича на самоті припинилося, а цар подбав, щоб
далі він зростав у найбільших розкошах, та велів показати синові усю
державу. Під час подорожі до царевича наблизився один християнський
священик і монах, що називався Варлаам, і той навернув царевича до
святої віри й охрестив його, а сам повернувся в пустелю. Коли цар
довідався, що його син прийняв Христову віру, то проханнями і погрозами,
підступом і намовами до грішного життя хотів сина схилити до
відступництва, але все було намарно. Він відступив Йоасафові половину
свого царства, а під кінець і сам прийняв Христову віру. Після цього
Авенір прожив ще чотири роки і помер на руках свого сина.
Йоасаф завів новий порядок у своїй державі, і значну частину своїх
підданих навернув до Христової віри. А згодом він призначив царем на
своє місце побожного християнина, що називався Варахій, а сам, під плач
вірного народу, на двадцять п’ятому році життя пішов на пустелю, де
подвизався довгі літа разом з Варлаамом, замкнув очі святому, який
помер, проживши майже літ сто, а з них сімдесят п’ять у пустелі.
Преподобний Йоасаф прожив у пустелі на самоті тридцять п’ять років, і
там свято й побожно помер. Варахій переніс його тіло до однієї з церков,
зведених святим Йоасафом. Діялося це близько 750 р. Про життя святих
преподобний Йоан Дамаскин написав книгу у сорока главах.
Подібна легенда, що сягала набагато пізніших часів, збереглася і
серед поган індійського краю. Тому знайшлися й такі, що заперечували
існування преподобних Варлаама і Йоасафа та стверджували, що це лиш
поганська легенда. У Христовій церкві не один, а десятки царевичів і
королівських синів кидали престоли та йшли в пустелю. Щодо самого
святого Йоасафа, то, можливо, що в описах його життя і справді є багато
легендарного. Однак саме життя так подібне до житія святих. А крім того,
такий учений чоловік, як святий Йоан Дамаскин, напевно вмів відрізнити
байку від правди, бо Церква в почитанні святих була дуже обережна. Тому
справою учених було б висловити думку про подібність поганської легенди
до правдивої християнської дійсности, але ніколи не заперечувати речі,
які спираються на дуже поважні старовинні джерела.
__________
І. Я. Луцик, "Житія святих, пам'ять яких
Українська Греко-Католицька Церква кожного дня впродовж року поминає".
Львів, Видавництво «Свічадо», 2013
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар