«Якби не було попиту, не було б «товару», - о. Василь Поточняк про «жінок вулиці»
Яке щоденне життя жінки легкої поведінки? Що вона говорить, чим займається, який у неї стосунок з Богом?
«Уявляв, що повія – це людина, котра усіма думками заглиблена у
порнографію, еротику, статевість, вона хвора, не дбає про себе, а
займається цим із бажання, чи примусу», – говорить о. Василь Поточняк,
сьогодні виконавчий секретар ПМВ УГКЦ, колишній Пасторальний координатор
українців греко-католиків в Італії, на практичному місійному семінарі
для семінаристів УГКЦ, котрий відбувся у кінці червня 2011 р. у
Львівській духовній семінарії Святого Духа.
Священик розповідає про ситуацію у цій ділянці праці, яка має різний «текст» за кордоном та в Україні.
«На чужині ти гостро розумієш, що ці люди, – твої вірні. Те, що
відбувається там з ними, – не на рівні жартів. Деякі розповідають, що
цілу ніч сидять, прикуті до батареї, обслуговують клієнтів. Наприклад, в
селі, в якому живе 500 людей, чоловіки після роботи приходять ввечері
на каву, відтак піднімаються до цієї жінки на другий поверх – і так
роками», – розповідає священик.
– Торкаюсь цього питання, бо ми зустрінемось з цим і в Україні. Тут
також є «жінки вулиці», але ними ніхто не займається. У нас, звичайно,
менше, бо заробітки не такі аж великі, та й ці жінки більше скриті в
готелях, а ось за кордоном це дозволяється в багатьох країнах, або
толерується, тому там це дуже видно. У нас, в Україні, цими людьми ніхто
не займається, можливо, священики, монахи, чи монахині приватно. Я
особисто не зустрів жодної праці з жінками легкої поведінки в Україні ні
у Католицькій Церкві, ні в Православній. Був один симпозіум на цю тему,
який організовувала Конгрегація у справах мігрантів та іммігрантів, на
який з УГКЦ Блаженніший Любомир делегував мене. Не знаю більше жодних
організацій, які займаються ще цими питаннями.
– В Італії, натомість, цілі структури опікуються тими людьми, тому що
ми розуміємо, що це найбільш нещасні люди, бо у в’язниці термін
перебування – 10 років, а тут – до смерті. Служачи в Італії нашим
вірним, зголосився помагати Римо-Католицькій Церкві. Мене попросили
опікуватися жінками легкої поведінки, серед іншого, тому, що володів
слов’янськими мовами і міг з ними спілкуватися.
– При Католицькій Церкві в Італії є кілька церковних товариств, які
займаються виключно жінками легкої поведінки. Таке товариство колись
заснував священик Дон Бендзі і за своє життя «з дороги забрав» 10 тисяч
жінок легкої поведінки, з котрих, за його словами, близько 500 залишили
цю справу, понад 9 тисяч повернулися назад до цього «ремесла». У Римі,
наприклад, є монастир, який має 10 двоповерхових будинків, де таких
жінок поселяють на місяць-два, відтак приховано десь переводять. Є
також монастир, який тільки ними займається. Так є по різних містах.
Ділячись особистим досвідом, прийшов до запитання без
відповіді, яке постало перед ним: «Чому ці жінки не можуть це залишити,
навіть маючи бажання?»
- Належав до церковної організації «Дерево Киринейчика». Це було
церковне товариство, зареєстроване в державі. Наша праця полягала на
тому, щоб могти поспілкуватися з ними. Моїм першим шоком було те, що 90 %
дівчат-проституток, котрим ми ставили запитання, чи ти хочеш з нами
поспілкуватися, бачачи священика, не відвертались, а відповідали –
«Радо». Ми виходили, ставали в коло, давали каву тій людині, котра
говорила, що замерзає, і починали розмовляти, запитувати. Ми не
говорили про гріх, не говорили про Бога, про це не йшлося, а просто
запитували: «Як ти почуваєшся?», – на що вона одразу відповідала: «Не
маю виходу».
– Мене вразила одна старша жінка, котра сказала: «У мене восьмеро дітей
в Румунії, я не можу заробити на них, поможіть мені якось фінансово, я
завтра звідси піду». Пригадую, як інша говорила, що як іде на таку працю
– завжди молиться, бо знає, що це може бути останній день в її житті.
Майже кожна просить порятунку. Одна полька говорить: «Я вже хочу
повертатись у Польщу, чоловік каже привести гроші, а я не можу заробити:
вдень прибираю, а ввечері – тут». На загал люди говорять: «Я не знаю,
чому я тут є». Вони запитують про Бога, про віру. Багато з них є
«нормальними» людьми, котрі потрапили туди або внаслідок примусу, або
себе ментально так примусили, що не можуть повернутися. За ніч в
середньому розмовляли з 30 особами. Запитували: «Чи не хотіла б
залишити», – усі відповідають: «Так, радо». Давали візитку, де була
адреса Церкви, яка займається цими людьми. Завершенням нашої розмови
була пропозиція разом помолитися. Ставали в коло – і молилися. Важко
було молитися, було таке враження, що це наруга над Богом, «перли
свиням». Коли ти бачиш жінку легкої поведінки, спершу це асоціюється з
еротизмом, збудженням. Коли ж починаєш з тими людьми спілкуватися –
відчуваєш співчуття, драму, смерть, трагедію. Це «живі трупи», які
стоять на дорогах, там вже давно немає нічого жіночого, вони переводять
через своє тіло велику кількість людей, за їхніми словами, 20-30 осіб за
ніч. Ці люди не знають, як туди зайшли і не знають, як звідти вийти. Та
маленька розмова до п’яти хвилин, яку ми мали з ними, давала їм хоч
крихту радості. Я був приємно вражений і дуже здивований, що вони після
цього приходили до нас у будний день сам на сам на розмову. Одна із них,
котра дуже важко пережила цю драму, аж після чотирьох років почала зі
мною відкрито розмовляти. Допускаю, що у тих людей, котрі тим
займаються, щось відбувається на рівні психіки. Закликаю не судити їх,
не сміятись з них, бо наркотик – це слабше, дія пройде і людина може
якийсь час спілкуватись, а ці люди як в тумані, вони до себе «не
пропускають».
– Пригадую, як одна жінка із Сербії попри наші переконання, вмовляння,
говорить: «Я маю онкозахворювання, завтра іду на операцію, може, і не
виживу, помоліться за мене, але я інакше не здатна заробити».
– Відповіддю на наші слова-вмовляння і переконування залишити цю
справу, була реакція однієї негритянки: «Ви християнська країна, ваші
чоловіки християни, католики, нас експлуатують, а ви хочете нас спасати?
Ідіть до ваших чоловіків, котрі нас купують, бо мають гроші, і спасайте
їх, бо вони будуть мати у своєму житті більше пекло, ніж ті, котрих
вони використовують тільки тому, що мають гроші. Ви, Західна Європа, нас
експлуатуєте, бо ви все зробили, що «гріш» керує в цьому світі», –
«кричала» її душа.
– На кожній конференції піднімаю питання: «Ми завжди говоримо про жінок
легкої поведінки, але не говоримо про чоловіків легкої поведінки,
католиків, християн, православних, котрі користають, бо мають гроші.
Якби не було попиту – не було б товару», – зауважує священик.
«Для мене з цього досвіду постало найбільш загадкове питання: «Чому
вони з того не бажають виходити?» Склалось враження, що ці люди
закодовані», – завершує о. Василь.
Довідка:
В Італії на даний час є від 50 до 100 тисяч проституток, серед них не
лише українки: найбільше з Нігерії, є також румунки, африканки, польки,
росіянки, чешки. Це не пов’язано з національністю, а з ментальністю.
Іванна Рижан
http://catholicnews.org.ua/%C2%AByakbi-ne-bulo-popitu-ne-bulo-b-%C2%ABtovaru%C2%BB-o-vasil-potochnyak-#point