28
листопада – початок Рiздвяного посту. Його ще називають Пилипiвкою.
Звiдки ця назва? Різдвяний піст – один з чотирьох багатоденних постів
церковного року.
Розпочинається він завжди в один час – у день святого апостола Пилипа (Филипа) (15) 28 листопада, та триває сорок днів до самого Різдва – (24 грудня)- 6 січня. Його мета – підготувати віруючих до зустрічі свята Різдва Христового. Звідси його назва – Різдвяний піст. День його початку дав іншу назву – Пилипівка. У тих Помісних Церквах, де його дотримуються упродовж сорока днів, цей піст має ще іншу назву – «Свята Чотиридесятниця».
Розпочинається він завжди в один час – у день святого апостола Пилипа (Филипа) (15) 28 листопада, та триває сорок днів до самого Різдва – (24 грудня)- 6 січня. Його мета – підготувати віруючих до зустрічі свята Різдва Христового. Звідси його назва – Різдвяний піст. День його початку дав іншу назву – Пилипівка. У тих Помісних Церквах, де його дотримуються упродовж сорока днів, цей піст має ще іншу назву – «Свята Чотиридесятниця».
А хіба його тривалість не усюди однакова?
Ні, вона не однакова. Відомо, що історія цього посту сягає своїм
корінням ще перших віків християнства. Деякі письмові джерела, зокрема
літургійні та проповідницькі, згадують про нього ще раніше IV століття.
Тоді він тривав усього тиждень перед Богоявленням (Різдвом). Однак
згодом, указом Вселенського Патріарха Луки (Хрисоверга), за часів
правління імператора Михаїла (1166 р.), цей піст у Православній Церкві
було офіційно подовжено до сорока днів. Власне, ті Церкви які канонічно
підкорялись Вселенському Патріарху цей указ виконують досі. Усі інші –
або цього посту не знають, або дотримуються його по-іншому. Скажімо,
Вірменська Апостольська Церква (монофізитська) цей піст знає, але у них
він триває лише один тиждень.
З якого часу у християн, узагалі, сформувалися пости?
Піст, як окремий духовний феномен, був відомий людству ще з часів
життя перших людей. Заборона споживати плід із дерева пізнання добра та
зла в Едемі – духовний прообраз нашого християнського посту, де через
приборкання плоті, люди повинні йдуть до власної духовної досконалості.
Піст – це неабияка запорука духовного зросту християнина. Можна сміливо
стверджувати, що людство завжди знало користь від постування і з
найдавніших часів пронесло в собі усвідомлення того, що чесний піст
приносить людині неабияку фізичну та духовну користь. Тому, постити
потрібно не лише багатим, але й бідним, не лише товстим, але й худим, не
лише грішникам, але й праведникам. Відомо, що постились не лише у
Новозавітній, але й ще у Старозавітній Церкві. В Християнській Церкві
приклад посту подав Спаситель наш Ісус Христос, котрий Сам постив сорок
днів і ночей, а по життю був строгий аскет. Цю науку засвоїли найближчі
учні Христові – святі Апостоли, та, в свою чергу, передали її своїм
наступникам – єпископам, священикам та усім братам і сестрам по вірі.
Отже, постили усі та завжди, хоча форма посту могла бути різноманітно.
Були одноденні пости, але й були багатоденні. Були більш суворі, але
були й ті, під час яких дозволялось певне послаблення. Але такого часу,
щоб людство посту не знало взагалі – не було.
Зараз їх є чотири у роцi, а як було колись?
Можна сказати, що формування певного сталого канону для часу посту –
це та справа Церкви, котра досі не закінчена, та й напевне, ніколи не
закінчиться остаточно. Церква – це живий та динамічний організм, у
котрому постійно відбуваються зміни. Хоча часто вони непомітні нашому
оку, це зовсім не означає, що їх нема. Як би не було боляче про це
говорити вголос, але в нас, у Церкві, непорушним є лише те, що
стосується постулатів віри. Все інше, зокрема те, що стосується
зовнішнього вираження цієї віри, тобто, всі обряди та традиції, при
потребі можуть змінюватися в силу обставин місця, часу та елементарної
прагматичної необхідності. Змінам та впливу часу піддаються навіть ті
обряди, котрі ми дуже любимо та давно вже до яких звикли. Так, звісно,
були часи, коли християни не знали саме про ті періоди посту, про які
знаємо ми сьогодні. Або знали, проте мали інші традиції їх додержання.
Але це, безумовно, не говорить, що ті християни бути гіршими, аніж ми.
Або тим більше, що між нами стоїть величезна прірва і нині вже наші віри
принципово різні. В пості, як і в усіх інших обрядах церковних, головне
не форма, а зміст. А зміст посту в нас, ще з часів Адама і Єви,
залишився незмінним: гріх не те, що Адам вкусив плід, а в тому, що не
послухав Бога. Отже, в міру формування церковного календаря,
місяцеслова, формувався і звичаний нам порядок багатоденних та
одноденних постів.
Серед них, звісно, найголовніші наступні:
1. Великий піст триває 40 днів, на зразок посту Спасителя в пустелі .
До нього, зазвичай, ще приєднуються Лазарева субота, Вербна неділя і 6
днів Страсного Тижня. Хоча формально богословського погляду – це вже
цілком інший період.
2. Пилипівка, або Різдвяний піст перед Різдвом Христовим. Триває він
також 40 днів, починаючи з 27 листопада. Цей піст встановлено Церквою
для того, щоб вірні постом достойно приготували себе до зустрічі і
святкування свята Різдва Христового.
3. Петрівський, або апостольський піст, триває від понеділка після
неділі Всіх Святих (тиждень після Тройці) до дня святих апостолів Петра й
Павла 12 липня. Піст встановлений на спомин посту святих апостолів,
котрі постили перед всесвітньою проповіддю Євангелії.
4. Спасівка. Піст перед Успінням Богоматері на спогад про те, як
Пречиста Діва Марія постом готувалася до блаженної кончини земного
життя.
Окрiм чотирьох багатоденних постiв у роцi є одноденнi. Коли вони випадають?
В нашій Церкві сьогодні практикується чотири багатоденні пости, три
одноденні і, крім того, піст у середу і п’ятницю (за вийнятком особливих
тижнів) протягом усього року. Середа і п’ятниця встановлені в пам’ять
про те, що в середу Христос був зраджений, а в п’ятницю розіпятий.
У літній та осінній м’ясоїди (періоди між Петровим і Успенським
постами і між постами Успенським і Різдвяним) середа та п’ятниця — дні
суворого посту. У зимовий і весняний м’ясоїди (від Різдва до Великого
Посту і від Великодня до Трійці) Устав церкви дозволяє в середу і
п’ятницю рибу. Риба в середу і п’ятницю дозволяється і коли на ці дні
випадають свята Стрітення Господнього, Преображення Господнього, Різдва
Богородиці, Введення Богородиціу храм, Успіння Пресвятої Богородиці,
Різдва Іоанна Предтечі, апостолів Петра і Павла, апостола Іоана
Богослова.
Якщо свята Різдва Христового та Хрещення Господнього випадають на
середу чи п’ятницю, то піст у ці дні скасовується. У навечір’я
(напередодні, святвечір) Різдва Христового (зазвичай, день строгого
посту), якщо воно випало на суботу або неділю, то дозволяється їжа з
рослинною олією.
Суцільні седмиці (церковнослов’янською седмицею називається тиждень —
дні з понеділка до неділі) означають відсутність посту в середу і
п’ятницю. Встановлені Церквою як послаблення перед багатоденним постом,
або як відпочинок після нього.
Суцільні седмиці наступні:
1. Святки — з 7 до 18 січня (11 днів), з Різдва до Водохреща.
2. Митаря і фарисея — за два тижні до Великого Посту.
3. Сирна (масляна) — тиждень перед Великим Постом (дозволяється всю седмицю яйця, рибне і молочне, але вже без м’яса).
4. Великодня (Світла) — тиждень після Великодня.
5. Троїцька — тиждень після Трійці (тиждень перед Петровим постом).
Одноденні пости, крім середи і п’ятниці (дні строгого посту, без риби, але дозволяється їжа з рослинною олією):
1. Хрещенський святвечір (навечір’я Богоявлення) 18 січня, день
напередодні свята Хрещення Господнього. У цей день (увечері) віруючі
споживають освячену в храмах воду – Велику Агіасму,
2. Усікновення чесно глави Іоана Предтечі — 11 вересня. У цей день
піст встановлено на духовну згадку про великого пророка Божого та його
вбивства Іродом.
3. Воздвиження Хреста Господнього — 27 вересня. Цей день нагадує нам
про подію на Голгофі, коли «нашого ради спасіння» постраждав на Хресті
Спаситель роду людського. Цей день потрібно проводити в молитві, пості,
скорботі про гріхи та в покаянних родумах.
Не дивлячись на те, що наше святе Православ’я на перший погляд
неймовірно складна віра, (як у теорії, так і на практиці),
дотримуватися посту, насправді, легко та приємно. Про це знає кожен, хто
сам ставав на шлях святості. По мірі нашого вдосконалення у зовнішньому
благочесті, Господь Сам допомагатиме нам, очищаючи та зміцнюючи
внутрішньо. Піст це не просто зміна способу харчування, але зміна
грішного життя на святе та непорочне. Піст – це духовні крила, котрими
перемагаємо сатанинську присутність та підносимось на Небеса. Через піст
Господь говорить з нами, вчить покірності та святості. А в останні часи
дотримання посту – обов’язкова умова людству для виходу з тотальної
кризи – економічної, моральної, духовної. Святі старці Оптиної пустині
саме про мали на увазі, коли казали про нове покоління: «Не хочуть
постити добровільно, то будуть постити не добровільно».
ОРАНТА
ЗАВАНТАЖИТИ проповідь (від о. Богдана Смука) в PDF