Преподобного і богоносного Євтимія Великого
Тропар, гл. 4: Веселися, пустине неродюча,* радій,
безболізна,* бо умножив дітей Тобі муж бажань духовних,* доброчестям
насадив, повздержністю виростив у звершеність чеснот.* Його молитвами,
Христе Боже,* умиротвори життя наше.
Кондак, гл. 8: В чеснім різдві твоїм* створіння радість
знайшло* і в божественній твоїй пам’яті, преподобний,* добродушність
багатьох Твоїх чудес прийняло.* Із них щедро подай душам нашим* і очисти
скверні гріхів,* щоб ми співали: Алилуя.

І почалося для них правдиво святе життя. За розповіддю святого
Киріяка (його пам’ять вшановуємо 29 вересня), преподобний Євтимій, крім
суботи і неділі, не їв, не розмовляв, спав сидячи або стоячи – причому
тримався звисаючої зі склепіння печери мотузки, щоб не впасти під час
сну, – цілий тиждень.
Однак невдовзі вже й тут стали горнутися до нього учні, спраглі
його науки і духовного проводу, особливо після того, як він зцілив
Теревона, сина грецького полковника Аспевета. Теревон був опанований
злим духом, який відняв половину його тіла. Юнак радий був прийняти віру
Христову, і ось вночі явився йому монах і сказав: “Якщо хочеш бути
здоровий, прийди до мене. Я називаюся Євтимій і мешкаю в східній
пустелі, над потоком коло дороги, що веде до Єрихону, за десять миль від
Єрусалиму. Аспевет, в супроводі великого числа сарацинів, привіз сина
до преподобного Євтимія, а коли той зцілив його, вони всі увірували в
Ісуса і прийняли святе хрещення, а Аспевет отримав ім’я Петро.
Слава про святого Євтимія ширилася все далі й далі, до нього
стали горнутися щораз нові учні. І святий заклав тут лавру, зі своєї
печери зробив церкву, ігуменом лаври призначив св. Теоктиста, а сам
пішов у південному напрямку, в бік Мертвого моря, в пустелю Рува, а
звідти – в пустелю Зифони, й осів у печері, в якій колись цар Давид
переховувався від Савла. Однак і тут, коли святий прогнав біса з одного
хлопця, стали горнутися до нього учні і збудували монастир. Тоді
преподобний Євтимій і в ньому запровадив монаше правило, а сам узяв
одного з монахів на ім’я Домитіян і повернувся до лаври Теоктиста, однак
не залишився в лаврі, а оселився за милю від неї. Невдовзі сюди прийшов
Аспевет (у хрещенні Петро) в товаристві агарян і сказав, що хоче разом з
ними залишитися зі святим Євтимієм. Той охрестив їх і розмістив поміж
монастирем Теоктиста та своєю печерою. Так повстав новий монастир з
церквою, в якому згодом патріярх Ювеналій настановив Петра (Аспевета)
єпископом.

Однак і в далекій пустелі він не спускав ока зі справ святої
Церкви. Коли в Ефесі (431 р.) зібрався Вселенський собор, святий Євтимій
послав туди єпископа Петра. Так само через своїх представників він брав
участь у Халкедонському соборі (451 р.). Після Халкедонського собору в
Палестині настало велике замішання. До Єрусалиму прийшов монах Теодосій,
єретик, і поширив єресь серед багатьох монахів, а також привернув
царицю Євдокію, вдову Теодосія Молодшого, котра після смерти чоловіка
жила в Єрусалимі. Дійшло до того, що Теодосій вигнав з Єрусалиму
патріярха Ювеналія і сам засів на його владичім престолі. Тепер
єретичний вовк скинув з себе овечу шкіру і почав люто переслідувати й
убивати тих священиків, що не хотіли прийняти єресі. Він посилав відділи
війська в пустелю, щоб ті вбивали вірних Церкві самітників. Тоді святий
Євтимій зі своїми монахами мусив утікати в найдальшу глушину пустелі
Рува.
Однак уже через двадцять місяців єретик Теодосій потайки втік з
Єрусалиму, а преподобний Євтимій повернувся до своєї лаври. Цариця
Євдокія невдовзі визнала, що впала у страшний гріх єресі і, розкаюючись,
послала до святого Євтимія просити поради і помочі. Євтимій привів її
до покаяння і примирив з Церквою. А коли цариця спитала, яким чином вона
могла б причинитися до добра його лаври, то слуга Божий сказав так:
“При дверях твоїх чекає вже на тебе смерть. То що тобі журитися нами? Ти
журися про те, що потрібне тобі для доброї смерти. Для нас можеш лишень
одне зробити – молися за нас Богові”. І справді, через кілька місяців
Євдокія померла.
А коли преподобному Євтимію виповнилося 90 літ, Бог об’явив йому,
що хоче покликати до своєї слави святого Теоктиста, його першого учня.
Євтимій пішов до лаври і тут Теоктист свято, як свята є смерть кожного
праведного, на його руках віддав Богу чисту і повну чеснот свою душу (3
вересня 446 р.). Новим ігуменом лаври святий Євтимій призначив Марина,
брата Теревона, а коли Марин помер (468 р.), на його місце ігуменом став
Логин. Саме він звернув увагу преподобного Євтимія на молодого тоді
літами святого Саву (його пам’ять вшановуємо 5 грудня). Через кілька
років святий Євтимій узяв молодого монаха в глибоку пустелю, відтоді
Сава і Домитіян, про якого ми вже згадували, були невідступними
співподвижниками преподобного Євтимія, разом зі святим вони кожного року
йшли в побогоявленський час у пущу.
У 473 р., після Богоявлення, святий Євтимій не вибрався, як
звичайно, в пущу, 13 січня він сказав своїм учням, що ще тиждень пробуде
з ними, а в суботу, опівночі, (20 січня) покине їх навіки. Також святий
провістив, що невдовзі після нього упокоїться і Домитіян. Перед смертю
преподобний Євтимій зібрав усіх своїх учнів, попрощався з ними,
благословив, дав останні поради й настанови і, за їхньою волею,
призначив їм ігуменом Іллю. Потім три дні перебув у безнастанній молитві
і помер на 97-му році життя, з яких 68 літ прожив у пустелі. Не стало
серед живих святого Євтимія. Його душу, що підносилася до неба, побачив
святий Герасим (його пам’ять вшановуємо 4 березня) і вибрався на
похорон, на якому також були святий Киріяк і патріярх Анастасій. Тіло
святого на сьомий день після смерти поклали в тій самій печері, де він
подвизався, а його мощі Бог прославив численними чудами.
Домитіян після смерти свого великого вчителя, з яким прожив 50
літ, не відходив від його могили; він молився тут день і ніч і чекав
сповнення того, що провістив йому святий Євтимій. І справді, на восьмий
день після смерти святого, Домитіяна знайшли біля його гробу неживого.
Помер у молитві. Чи може бути щасливіша смерть, як смерть цього вірного
учня святого Євтимія?
__________
І. Я. Луцик, "Житія святих, пам'ять яких Українська
Греко-Католицька Церква кожного дня впродовж року поминає". Львів,
Видавництво «Свічадо», 2013
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар