Святої преподобномучениці Февронії
Тропар, глас 4: Спочатку розп’ялась ти для світу,
відмовою від спілкування, відтак же й світ для тебе розп’явся, коли в
подвиг мучеництва увійшла єси, тому й оспівуємо тебе Февроніє славна, як
подвійним вінцем від Христа увінчану.
Кондак, глас 6: Женише мій, найсолодший Христе, - взивала
Февронія, - не важко мені бігти услід Тобі, бо насолода любові Твоєї
підтримала душу мою надією і краса милості Твоєї серце моє осолодила,
щоб випити чашу стражднь за Тебе, щоб достойною вчинив ти мене радіти
Тобою в світлиці з мудрими дівами. Тому, преподобна страстотерпице,
почитаючи подвиги трудів твоїх, молимо тебе:моли, щоб і перед нами не
зачинилися двері світлиці.
Діялося це в Месопотамії. У горах, поряд з Нисибією (званою також
Сова, Сиба або Сиваполь), був жіночий монастир, в якому проживало 50
монахинь. Старшою над ними була ігуменя Врієнна, а друга після неї,
водночас найстарша за віком, Томаїда. Врієнна взяла до себе маленьку
дворічну сестрінку Февронію. Дитина росла в монастирі і вже виповнилося
їй 18 років. Бог дав їй майже неземну красу, та при цьому вона була така
побожна і сповнена чеснот, що її життя можна було назвати ангельським.
Вона часто постила впродовж кількох днів, спала на твердій землі, ніколи
не бачила лиця сторонніх людей, й усю себе посвятила служінню своєму
небесному Нареченому.
Тимчасом настали часи жорстокого переслідування християн, яке
почав Диоклетіян. Він вислав до Месопотамії старосту Селенія з
братаничом Лизимахом і додав їм ще одного вельможу на ім’я Примус. Хоч
сам Лизимах був поганином, однак християн поважав, так само, як і
Примус. Натомість Селеній був дуже жорстокий і завзятий. Щойно вони
прибули до Месопотамії, в околицю Пальмири, як він почав жорстоко
переслідувати християн. Лизимах і Примус стримували його як могли, але
все було намарно. Вони могли лиш потай перестерігати християн, щоб
береглися. Вістка про переслідування поширилася всюди, зокрема і в
Нисибії, куди особисто вирушив Селеній. Єпископ, священики і монахині
сховалися у монастирі залишилися лиш ігуменя Врієнна, Томаїда і тяжко
хвора Февронія.

Розлючений Селеній, незважаючи на прохання Лизимаха, наказав
здерти зі святої діви одяг, прив’язати її до чотирьох стовпів, розпалити
під нею вогонь і бити її залізними прутами. І почалися страшні тортури,
страшні муки, на які не могли дивитися навіть погани. А в тих пекельних
муках свята Февронія голосно славила Христа Спасителя. Та голос все
слабшав, сили стали покидати її. Мучитель велів відлити її водою і знову
почав намовляти до відступництва. І ось новий дух вступив у зімліле
тіло і ще голосніше, ніж до цього, свята Февронія стала величати Господа
і Бога. Мучитель наказав відрізати їй язик; та раптом весь натовп
заворушився і став виявляти невдоволення. Одна з найбагатших жінок
міста, вдова Ерея, стала голосно ганьбити Селенія і провістила йому, що
не мине його за це тяжка кара. Селеній хотів і Ерею взяти на муки, але
побоявся натовпу, бо вона була в місті найславніша родом і статками.
Натомість він наказав ще лютіше мучити святу Февронію. Її прив’язали до
дерева і залізними гаками рвали тіло, відрізали груди, а рани палили
вогнем. Лизимах благав Селенія припинити тортури, але той і чути нічого
не хотів. Під кінець він велів відтяти святій мучениці руки і ноги, а
потім і голову. Так у пекельних муках душа святої діви вознеслася до
небесного Нареченого, чиста, нетлінна, повна духовного аромату,
злучилася з Тим, якому посвятила свої молоді літа і за якого
постраждала.
Замордувавши святу, Селеній пішов на обід. Однак того обіду він
уже не з’їв:мучитель нагло збожеволів і сам розбив собі голову об
мармуровий стіл. Так сповнилися слова Ереї, і Бог покарав кровопивцю.
Лизимах і Примус самі загорнули святі мощі замученої діви у плащаницю і
веліли віднести до монастиря. Того ж таки дня вони оголосили, що
християни можуть сміло повертатися до міста, а самі скинули з себе
багату одежу, прийняли хрещення і стали монахами. Тіло святої Февронії
християни поховали. Ерея також прийняла святе хрещення і стала явно
визнавати Христову віру. Житіє святої Февронії описала Томаїда, яка була
свідком життя і мук св. діви. Померла вона через шість років після
смерти св. Февронії. Врієнна померла 318 р., а в 320 р. відійшла “палка
душею” Ерея, яка решту свого життя прожила в монастирі. У 322 р. єпископ
Нисибії побудував церкву на честь святої Февронії. А коли 363 р. перси
захопили цей край, мощі святої Февронії було перенесено до Царгорода, до
церкви святого Йоана Хрестителя, де Господь і Бог наш, якому нехай буде
слава, честь і поклоніння, прославив їх багатьма чудами.
__________
І. Я. Луцик, "Житія святих, пам'ять яких Українська
Греко-Католицька Церква кожного дня впродовж року поминає". Львів,
Видавництво «Свічадо», 2013
Джерело: ДИВЕНСВІТ. КАЛЕНДАР
Немає коментарів:
Дописати коментар