Греко-катол.: 27 вересня
І коли настала повнота часів, народився Христос, який мав викупити всіх
з-під Закону. І в цю «повноту часів» включено всі деталі задуму Божого,
починаючи від, припустімо, появи Непорочно Зачатої Марії, яка мала
стати матір’ю Сина Божого, і закінчуючи, наприклад, прийняттям у
Римській імперії хреста як засобу і водночас символу ганебної кари.
Юдейська традиція не знала такого способу покарання. Хрест як
історичний факт виник за Александра Янная (103-76 до н.е.), юдейського
царя з роду Хасмонеїв, який таким чином розправився з повсталими
фарисеями. Він запозичив цей вид покарання від римлян (які взяли її у
фінікійців та персів). Яннай «розібрався» зі «своїми»; натомість у
Римській імперії ця кара не застосовувалася до її громадян – була надто
жорстока й ганебна. Рим захищав «своїх» навіть у цьому.
По смерті Спасителя хрест швидко «вийшов з ужитку» як спосіб покарання. Він немовби виконав свою функцію, ставши відтоді символом відкупительної смерті Сина Божого, і з ганебного знаку перетворився на знак спасіння.
Складні умови розвитку християнства в перші три століття означали як
сильну ревність віри, так і сильні переслідування, молитви по потаємних
місцях і приховування різних святих речей від стороннього ока. Тільки
християнська імператриця Єлена близько 320 року дала розпорядження
відшукати хрест; за переказом, зі знайдених хрестів один був визначений
як Істинний, бо померлий чоловік воскрес, коли його тіло поклали на це
дерево.
День знайдення хрестів – 14 вересня – став днем свята Воздвиження
Хреста Господнього, символом тріумфу життя над смертю, віри над
переслідуваннями, торжества Бога над усіма ворогами.
Саме ж дерево хреста не завжди перебувало у спокої та вшануванні: 614
року перси, яких вів цар Хозрой (Хосру Парвіз – «переможець»), напали на
Святу Землю, поруйнували базиліки Гробу Господнього та Воскресіння, а
знаючи, яку цінність становить хрест Ісуса для християн усього світу,
забрали його з собою. Святиня повернулася 628 року, як одна з умов
мирного договору, укладеного імператором Іраклієм, який переміг Хозроя в
битві.
Недоброзичливці Церкви інколи кажуть, що якби зібрати докупи всі
часточки Хреста Господнього, розіслані по світу, то назбиралось би на
три хрести. Достовірність деяких часточок стало справді важко з’ясувати з
плином часу, оскільки ще за св.Кирила Єрусалимського (†387) шановану
реліквію розібрали на частинки й розіслали по храмах. Певною мірою, таке
«розсіяння хреста» означає також і його збереження.
Найбільшу
за розміром частину Хреста Господнього має на сьогодні храм св.Гудули в
Брюсселі (на фото). В Римі зберігається часточка, яку імператори колись
носили на грудях під час найбільших урочистостей. Серед скарбів
паризької катедри Нотр-Дам є часточка Хреста, подарована колись
польською королевою Анною Гонзага. У Польщі серед усіх храмів найбільша
частка Хреста знаходиться в костелі домініканців у Любліні. В Україні
теж є реліквії Хреста Господнього, наприклад, у парафії Воздвиження
Святого Хреста в Києві, на Святошині.
Для християн Хрест Ісуса завжди був вівтарем, на якому Син Божий приніс
Богу Отцю в жертву самого себе заради відкуплення світу. Серед святих
було чимало таких, хто мав особливу побожність до Хреста Спасителя;
декому Бог навіть дарував участь у спасительному стражданні Ісуса, даючи
стигмати. Серед них – як чоловіки, так і жінки, як священики, так і
миряни. Любов до Господа і участь у Його Хресті не застережена виключно
для якогось одного стану, бо всі ми «у смерть Його охрестилися».
Часточка Дерева Хреста Господнього, яка сьогодні знаходиться в домініканській парафії м.Болеславець, Польща. Джерело: КРЕДО
Немає коментарів:
Дописати коментар