Тож спробуймо пригадати християнське тлумачення того, що майже кожен з нас чинитеме в часі Святої Вечері.
Вічнозелена ялинка, яку ставимо у своїх домах, є символом вічного
життя, яке стало доступне людям через Христа. Колись, у старих часах,
ялинку прикрашали яблуками, горіхами, цукерками і свічечками. Тепер їх
замінили шкляні та пластикові прикраси, електричні гирлянди. Це – символ
Божих ласк і милостей. Солодкість цих прикрас – символ небесних
радостей і радостей християнського життя. У тому сенсі, прикрашена
ялинка є символом дерева життя, до якого людям відкрився доступ через
Христа. Світло – символ Христа – Світла, яке просвітило юдеїв і поган.
У Галичині, напередодні Святого Вечора, господар хати приносив зі
стодоли сіно, яке розстеляли на долівці світлиці, в якій вечеряли, та
солому, яку розстеляли на столі, а зверху накривали білим вишитим
обрусом. Саме це і називали наші предки дідухом. Сіно на долівці
сиволізує сіно вертепу, в якому народився Месія, солома на столі – ясла,
в які Марія поклала Ісуса, а білий обрус – пелени, в які Христа
сповито.
На одному з кутів стола кладуть під обрус або три зубці, або три головки часнику – символ приходу трьох царів.
За старим звичаєм родина (кілька сімей з одного кореня) збирається у
батьківському домі та з появою на небі першої зірки сідає до вечері.
Очікування першої зірки є згадкою про очікування людством Спасителя
перед першим приходом Христа на землю. Нам, християнам, це очікування
нагадує і про те, що й ми з радістю чекаємо Повернення Того, Хто прийде у
славі судити живих і мертвих, і чиєму Царству не буде кінця. До того ж
очікування першої вечірньої зірки є згадкою про прихід трьох мудреців,
яких зірка провадила на їхньому шляху до Вифлеєму (на гебрейській
Бет-Лехем – дім хліба), де вони вклонилися довгоочікуваному Месії.
Як і годиться в християнській родині, Вечерю розпочинають з молитви, а
опісля найстарший в домі розділяє всім присутнім за столом просфору,
яку попередньо благословив в церкві священик, вмочену в мед з побажанням
кожному того, чого він найбільше потребує.
Хліб (просфора) є згадкою про Хліб життя – Євхаристійного Христа, а
також і символом нового життя, яке Христос приніс людям. Мед символізує
те, що Христос, як новий Мойсей, відкрив новому Божому народові вхід до
Обіцяної землі – небесної Батьківщини, куди стремить кожне людське
серце.
Частим був звичай, щоб на святвечірньому столі горіло три свічки – як
символ Пресвятої Тройці. Часто ці свічки не ставили на свічник, а в
посудину, наповнену збіжжям. Це збіжжя згодом висівали в посудини за
кілька днів до Великодння, щоб проросше жито було символом Христового
Воскресіння.
Кутя – символ багатства небесного столу, символ духовного багатства
християнського життя, є важливим елементом святвечірнього столу.
Пісність страв Святого Вечора є сиволом того, що навіть найкраще в
туземному житті є всього лишень постом і приготуванням до Гостини
Вічного Агнця.
Отже, треба знову відкрити для себе багатство сиволів нашої народної
традиції, щоб пригадати собі наші християнські корені, нашу
закоріненість в Христовому Євангелії.
Джерело: Воїни Христа Царя
Немає коментарів:
Дописати коментар