Із
тих, хто незадоволений ІІ Ватиканським Собором, одні вважають, що
втілення його рішень «зупинилося на півдорозі», а інші – що Собор
перервав тяглість традиції.
У Варшаві відбулася міжнародна наукова конференція «ІІ Ватиканський
Собор – через 50 років». Її провели 13 листопада Інститут політології
Університету кардинала Вишинського, Центр думки Йоана Павла ІІ та фонд
Єжи Туровіча.
Видатний знавець екуменічних соборів Католицької Церкви, професор
Григоріанського університету в Римі Норман Танер SJ звернув увагу на
кількісну різницю в проведенні Соборів. На І Ватиканському засідали 700
єпископів, а на Другому – 2,5 тисячі. То справді був всесвітній,
вселенський Собор.
На думку професора Танера, якщо порівнювати ІІ Ватиканський Собор із
18-ма дотридентськими, то видно більше подібності між ними, аніж
різниць. Тобто йдеться про тяглість і неперервність історичної традиції.
Директор Інституту Tertio Millennio о.Мацей Зємба ОР підкреслив, що сама
ідея Соборів – стародавня, а ось перебіг Vaticanum II був намаганням
втілити «старе в нових умовах». На його думку, це змінило ставлення
Церкви до світу: вона вирішила вийти з «оточеної фортеці», перестати
такою бути. Церква увійшла в новий простір поміж незмінністю та спробою
зміни, а зайнята нею позиція aggiornamento означала уникання як постави
затверділості, захисту status quo, так і «загравання» зі світом, чого
дуже боялися.
За словами о.-професора Роберта Скшипчака, причиною пособорної кризи у
Церкві стала «маніхейська популяризація посад». Сьогодні маємо справу з
чималою кількістю людей, незадоволених Vaticanum II, відзначив
доповідач. На думку одних, «Собор зробив пів-кроку», не здійснив
відповідних реформ до кінця, єпископам забракло відваги, тож потрібно
скликати Третій Ватиканський Собор. На думку інших, кого загалом звуть
«традиціоналістами», справи геть протилежні. Обидві групи сходяться в
тому, що було «перервано неперервність», причому для лефевристів це
трагічне, а для прогресистів – у цьому полягає надія.
Повернення до сприйняття Собору – одна з провідних рис понтифікату
Бенедикта XVI, а на думку польських теологів, для цього треба
повернутися до особистості Йоана Павла ІІ. Він «своїм способом буття
єпископом і папою запропонував Церкві практичну модель буття пособорним
католиком».
За матеріалами: Gość Niedzielny
Джерело: КРЕДО
Немає коментарів:
Дописати коментар